Tuzemský televizní trh nebyl ještě nikdy tak blízko výrazné liberalizaci jako nyní. Ve čtvrtek totiž prošla Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Pokud ji podpoří i Senát a prezident, v horizontu několika měsíců bude většině diváků dostupných dalších osm volně vysílaných digitálních stanic. Některé paragrafy zákona vyvolaly ostré reakce. Řediteli Novy se nelíbí větší prostor pro reklamu v ČT, UPC pak protestuje proti diktátu vysílat povinně všechny nové kanály.
Jasná pravidla a konec spekulacím, jak bude v blízkém budoucnu vypadat tuzemský televizní trh, přináší diginovela, kterou schválili poslanci dolní komory českého parlamentu. Většinou 142 hlasů z 146 přítomných schválili ve čtvrtek digitální kuchařku, podle níž budou vařit tuzemské televize v následujících letech. K současným čtyřem kanálům České televize, TV Nova a TV Prima přibudou na volně dostupných frekvencích v první fázi druhé kanály Novy a Primy a dále šest stanic, které loni v dubnu obdržely digitální licence a v září o ně rozhodnutím soudu přišly – Z1, Febio TV, TV Barrandov, RTA, Óčko a TV Pohoda. Digitální nováčci by měli na trh vstoupit nejpozději v září příštího roku.
Oběma současným komerčním televizím přináší novela hned několik výhod. Kromě zmíněné digitální licence navíc pro každou z nich prodlužuje nynější licenci na vysílání o dalších osm let. Nově tak vyprší v roce 2025, Primě o rok později.
Schválený zákon přináší i ustanovení, která vyvolala bouřlivou reakci těch, kterých se dotýká. Jedná se například o povinnost kabelových operátorů a provozovatelů mobilní televize (DVB-H), kteří musí ve svých základních nabídkách nabízet všechny výše zmíněné digitální stanice. Operátorům se tato povinnost nelíbí a zvažují kroky jak ji napadnout. „Zasahuje do práv soukromých investorů ve prospěch omezené skupiny jiných podnikatelů tak zásadním způsobem, že budeme nuceni se bránit všemi právními prostředky, a to jak v tuzemsku, tak na úrovni Evropské komise,“ shrnul postoj nejsilnějšího tuzemského kabelového operátora UPC její mluvčí František Malina na serveru Digizone.cz.
Definitivně prošel návrh Hany Orgoníkové z ČSSD na zvýšení reklamního času na ČT1. Od ledna do konce analogové éry (novela definitivní vypnutí analogu směřuje do termínu 10.10.2010 – 31.12.2012) bude na Jedničce možno reklamě vymezit 0,75 procenta vysílacího času. To se nelíbí řediteli TV Nova: „Nerozumíme tomu, proč došlo k vychýlení rovnováhy na reklamním trhu navýšením reklamního limitu České televize,“ komentoval Petr Dvořák nové nastavení platné od 1.ledna příštího roku.
Na schválení diginovely zareagovala ihned Asociace digitálních televizí, která zastřešuje všech šest nových digitálních stanic, které se zákonem opět vrací do hry. „I když byli současní vysílatelé zákonem opět zvýhodněni (prodloužení licencí), oceňujeme, že ve všech ostatních případech byl pro komerční televize dodržen princip rovnosti,“ uvedli ve společném prohlášení Jiří Balvín, ředitel TV Óčko, a Martin Mrnka, ředitel Z1. Vyjádřili dále přesvědčení, že podobný přístup jako poslanci zaujmou k novele i senátoři, kteří jsou další instancí, která ji musí schválit. Následně svůj podpis musí připojit prezident.