Další úskalí zpoplatněného obsahu na českém a slovenském internetu

novinyakafeANALÝZA – Říká se, že když Čech nebo Slovák narazí na internetu na formulář s nutností vyplnit číslo kreditní nebo platební karty, okamžitě zavře dotyčnou stránku. Tato pravda platí jenom zčásti. Tuzemské zpoplatněné portály mnohdy nevyžadují ani číslo platební karty ale vnucují čtenáři produkt, o nějž mu primárně vůbec nejde. O funkčnosti zpoplatněného obsahu nemusí vždycky rozhodovat jen ochota uživatelů platit. Podívejme se na vybrané portály, jak přistupují ke zpoplatnění svého obsahu. Na mušku jsem si vzal internetovou verzi deníku Lidové noviny, společenský týdeník Reflex, tituly vydavatelství Economia (Hospodářské noviny, Respekt, Marketing & Media a další), prestižní slovenský ekonomický magazín Trend nebo společensko-politický Týždeň. Každý z těchto vydavatelů totiž přistupuje k zpoplatnění obsahu odlišným způsobem.

Lidovky – zaplať za článek na papíře

Snad nejotravnější způsob zpoplatnění zvolil vydavatel Lidových novin, mediální skupina Mafra. Internetová verze Lidovky.cz sice nabízí agenturní a část původního zpravodajství na internetu zdarma. Pokud ale máte zájem o názorovou rubriku nebo tematické přílohy, musíte si za obsah zaplatit. Paradoxně, vydavatel vůbec nenabízí možnost okamžité platby přes platební portál ale vyšle vás do trafiky po papírovou verzi Lidovek. Pokud tedy v 10 hodin dopoledne narazíte na webu Lidovky.cz na článek, jež vás zaujme, můžete si z něj přečíst jen určitou část. Pod každým textem je pak poznámka, že celou verzi si můžete přečíst v tištěné podobě, kterou si máte koupit v trafice. Osobně neznám nikoho, kdo by si po přečtení tohoto „disclaimeru“ okamžitě běžel koupit papírovou verzi LN. A čekat na celý článek na internetu do půlnoci? To už si radši přečtu podobnou zprávu u konkurence.

Reflex – jedno číslo a archiv za 50 korun

U týdeníku Reflex a dalších titulů vydavatelství Ringier mají o něco vstřícnější přístup. Magazíny této skupiny nabízejí poměrně výraznou porci obsahu zdarma na webu, Reflex dokonce dává čtenářům k dispozici sloupky redaktorů exkluzivně on-line. Pokud se chcete podívat do archivu nebo si přečíst aktuální tištěné číslo, máte kromě cesty do trafiky ještě jednu možnost. Můžete si okamžitě zakoupit on-line předplatné prostřednictvím prémiové smsky nebo platební kartou. Cena týdenního předplatného je 50 Kč. Jde o víc peněz než byste zaplatili za tištěnou verzi v trafice, ale máte k dispozici i celý archiv všech starších vydání v databáze a to po celou dobu trvání předplatného. Celoroční on-line předplatné vyjde na 1596 korun a kombinace tištěného předplatného a on-line verze stojí 1664 korun ročně.

reflex-screen

Economia umožňuje platbu za konkrétní článek i za celý archiv

Tituly vydavatelství Economia jsou ke čtenářům ještě o něco shovívavější. Pokud na stránkách Hospodářských novin, Respektu, Marketing & Media a dalších titulů této skupiny narazíte na uzamčený článek, máte možnost si ho okamžitě zakoupit prostřednictvím SMS platby. Nespornou výhodou je, že se nemusíte nikam registrovat a během dvou kliků můžete pokračovat v čtení placeného článku. Celá procedura nezabere více než minutu a jde o nejméně obtěžující postup ze všech vydavatelů. Jedinou nevýhodou je cena – 15 korun za jeden článek není zrovna málo, jenže je to daň za marže prostředníků při platbě smskou. Pokud by provozovatel přidal i další možnosti platby přes různé on-line peněženky (PayPal, PaySec, Moneybookers), mohl by čtenářům postup ještě více ulehčit. SMS platba vám tedy umožní přečíst si jen jeden konkrétní článek. Pro plný přístup do archivu se cena různí, a je už vyžadována i registrace.

Slovenský TREND vám vnutí papírovou verzi

Prestižní slovenský ekonomický týdeník Trend, jehož vydavatelství provozuje například i portál Mediálne.sk, je asi nejméně user-friendly. Neumožňuje totiž předplatit si on-line verzi aktuálního čísla nebo přístup do archivu aniž byste museli odebírat i tištěnou verzi. Předplatné tištěné verze je sice poměrně flexibilní (od jednoho měsíce po jeden rok), i cena je celkem příznivá, ale pokud máte zájem si přečíst jen placený článek, na který jste zrovna narazili přes Google, moc vám to nepomůže. Navíc, pokud byste chtěli odebírat tento magazín v rámci České republiky, předplatné je možné pouze na jeden rok a je pochopitelně dražší. SMS platby nebo mikroplatby za konkrétní články v Trendu neznají. Vnucování papírové verze, o níž nemáte zájem, zřejmě odradí nejednoho uživatele.

Týždeň umožňuje SMS platby i čistě on-line předplatné

O kus dál je jiný slovenský konkurent, společenský týdeník Týždeň. Ten zpřístupňuje téměř celý archiv na webu bezplatně, zpoplatněné je pouze aktuální vydání časopisu. Pokud máte zájem o aktuální číslo, můžete zaplatit SMSkou, ale pouze ze slovenské sim karty. Registrace v tomto případě není nutná. Platba z mobilu funguje i když se realizuje ze zahraničí. Pokud se zaregistrujete, on-line předplatné můžete zaplatit i platební kartou, musíte si však objednat nejméně dvě následující čísla.

DALŠÍ INFORMACE: Slovenský projekt zpoplatnění webu stojí na hliněných nohou

piano-schemaSlovenský projekt PIANO společnosti NextBig si klade za cíl sjednotit postupy vydavatelů u zpoplatnění obsahu. Tedy alespoň některých vydavatelů.

Lze sjednotit přístup vydavatelů?

Jak je vidět na několika příkladech, vydavatelé různých prestižních titulů mají v otázce zpoplatnění obsahu naprosto odlišnou filozofii. I kdyby tedy měli uživatelé výraznou ochotu platit za obsah, řada publisherů jim to neusnadňuje. Je otázkou, zda může rozdílnost přístupu sjednotit jeden centrální projekt, o který se pokouší česko-slovenská společnost NextBig. Představa, že byste za všechny výše zmíněné tituly zaplatili jednotnou sazbu do 100 korun měsíčně a měli byste jednu registraci pro přístup k veškerému obsahu, je pro uživatele zcela jistě lákává. Reálně však hrozí, že vydavatelé si za tyto prostředky nebudou moci dovolit přinést žádnou přidanou hodnotu ani zkvalitnit obsah, natož aby nás ještě zbavili obtěžujících forem reklamy.

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .