RadioProjekt III.+IV.Q 2009: Struktura posluchačů podle věku a pohlaví

struktura_radioprojekt1V dnešním článku o poslechovosti se zaměříme na data, která jsme vám ještě v dosavadní historii serveru RadioTV nepřinesli. Zabývat se totiž budeme strukturou posluchačů všech českých rozhlasových stanic, můžete se podívat na věkové rozložení posluchačů a také na fakt, zda danou stanici poslouchají raději muži či ženy.

Všechny níže uvedené výsledky vyplývají z průzkumu poslechovosti RadioProjekt III.Q – IV.Q 2009, který pro RS SKMO zpracovaly agentury STEM/MARK a Median. V této vlně RadioProjektu bylo dotazováno asi 15 tisíc náhodně vybraných respondentů. Věková struktura vzorku se pohybuje v rozmezí 12-79 let ve sledovaném období 1.července – 17.prosince 2009.

Všechna následující data udávají počet posluchačů v tisících, jedná se o týdenní ukazatel poslechovosti. V článku jsou uvedena čísla z celostátního pohledu. Přemýšleli jsme, zda zvolit týdenní či denní poslechovost, denní odráží tvrdé posluchačské jádro. Přesto většina lidí neladí rádio denně, týdenní data realističtěji odráží posluchačskou strukturu jednotlivých stanic. Ve velké většině případů jsou podíly u obou ukazatelů podobná.

Pojďme už nyní na konkrétní data, strukturu stanic v jednotlivých regionech zjistíte kliknutím na příslušný odkaz u každé oblasti. U rádií s menšími čísly poslechovosti je třeba brát údaje s rezervou.

Celoplošné rozhlasové stanice

graf 1, graf 2

V případě České rozhlasu lze celkem jasně říci, že mezi vešmi sledovanými subjekty vládne nejstarší posluchačskou základnou. Mladší lidé ze všech stanic veřejnoprávního média ladí i mladší lidé. Je v celku jasné, že nejmladší posluchači si vybírají Evropu 2, podíl posluchačů mladších 39 let tvoří 78%, snížíme-li hranici na věkovou kategorii 13-29 let, činí toto číslo 55%.

Nejvyrovnanější podíl mužů a žen vykazuje Frekvence 1, následuje Rádio Impuls. Nejvyšší podíl žen má zastoupení v Českém rozhlas 2 – Praha, naopak muži si nejvíce vybírají obecně zpravodajské stanice – Radiožurnál, ČRo 6 či Rádio Česko.

Praha a střední Čechy

graf 1, graf 2, graf 3

Právě tento region nabízí pro mladé posluchače největší potěšení, ve věkové kategorii 20-29 je bezesporu nejúspěšnější Expresradio, jeho týdenní zásah v této kategorii činí 56%. U nejmladších posluchačů je velmi oblíbené Fajn Radio, v kategorii 12-19 let jeho zásah činí 24%, 20-29 let potom 36%. Velmi mladou posluchačskou základnu má i Rádio Bonton, 64% jeho posluchačů pochází z kategorie 20-39 let, s rozšířením na 13-39 let toto číslo činí 81%. Opomenout nesmíme ani Radio 1, 44% jeho posluchačů je ve věku 20-29 let.

Jižní Čechy

graf 1

Největší podíl mužů vykazuje na jihu Čech Rock Radia jižní Čechy (jedná se o Prácheň a Gold), ve věkové struktuře vyčnívá interval 20-39 let (zde je zastoupeno 61%), dalších 17% je ve věku 40-49 let. Na mladší publikum se orientuje nejvíce stanic Kiss Jižní Čechy, podíl posluchačů ve věku 13-39 let činí 77%, dalších 17% je ve věku 40-49 let. U Rádia Orlík je určení přesnějšího rozložení posluchačů obtížnějších kvůli 5 tisícům lidem.

Západní Čechy

graf 1

V dalším českém regionu zasahuje nejmladší spektrum posluchačů Kiss Proton, ve věku 12-39% jej poslouchá 81% všech posluchačů této stanice. Naopak nejstarší věkovou základnu vykazuje Český rozhlas – Plzeň, 80% všech posluchačů je ve věku 50-79 let. Rock Radio Šumava v porovnání s ostatními rockovými stanicemi v České republice poslouchá nejvíce žen, zhruba 42%.

Severní Čechy

graf 1

Nejmladší strukturou posluchačů se i na severu České republiky může pochlubit Fajn Radio, konkrétně 79% posluchačů Fajn North Music je ve věku 13-39 let, u Fajn Radia Agara toto procento činí 63%, u Hitrádia FM pak 61%. U rádií v tomto regionu mezi posluchači převládají muži, největší podíl žen vykazuje už zmíněný Fajn North Music, nejméně pak u Fajn radia Agara.

Východní Čechy

graf 1

Situace na východě Čech se nijak dramaticky neliší od zbytku republiky, strukturou nejstarší posluchače mají tradičně regionální stanice Českého rozhlasu, naopak nejmladší publikum má Fajn Radio Life, 82% je ve věku 13-39 let. Ženy dávají největší přednost Českému rozhlasu, u ČRo Hradec Králové přesahuje podíl žen 60%, o něco větší podíl si připisuje ČRo Pardubice.

Jižní Morava

graf 1, graf 2

Velmi mladé posluchače má bez překvapení Kiss Publikum, struktura je rovnoměrně rozvrstvena mezi kategorie 13-19 (26%), 20-29 (26%) a 30-39 let (21%). Největší podíl v kategorii 30-39 si připisuje Hey! Brno (33%), společně s RockMaxem (32%). Rádio Zlín ve všech věkových kategoriích dosahuje v průměru 14-15%.

Český rozhlas Region (Vysočina) vykazuje jednu z nejmladších struktur mezi veřejnoprávními médii, kategorie 30-39 let je zastoupena mezi všemi posluchači této stanice v podílu 23%, což je nejvíce v republice (srovnatelný podíl vykazuje jen Radiožurnál 21%), v kategorii 20-29 let podíl činí 8%.

Severní Morava

graf 1, graf 2

Podívejme se do posledního koutu České republiky. Na severu Moravy pozorujeme výrazné podíly v kategoriích 20-29 a a 30-39 let. Fajn Radio Hity má nejvíce posluchačů ve věku 20-29 let (49%), v této kategorii je ještě významně daří Kiss Morava (29%), Rádiu Helax (37%) a Rádiu Rubi (31%). 30% posluchačů Hitrádia Orion je ve věku 30-39let, podobně na tom jsou Hey! Ostrava (29%), Rádio Haná (24%) a Rádio Rubi (27%).

Největší podíl žen vykazuje ČRo Ostrava – více než 60%, podobně také ČRo Olomouc. Naopak nejvyšší podíl mužů můžeme vypozorovat u rádia Hey! Ostrava (70%).

Mediální zastupitelství

graf 1

Jak zastupitelství Media Marketing Services (MMS), tak Radio Regie Music (RRM) vykazují zhruba stejnou posluchačskou základnu co se týče věku, podíl mužů a žen je zhruba stejný s mírnou převahou mužů. Nejsilnější zastoupení mají lidé ve věku 20-29 a 30-39 let (asi 21%), následují 40-49 a 50-59 let (16-17%).

Největší podíl ve vyšších věkových kategoriích zaujímá Media Master (reklamu prodává Českému rozhlasu), 23% posluchačů je ve věku 60-69 let, 21% ve věku 50-59%, další nejvíce zastoupenou skupinou je 70-79 let (17%). Nezastupované stanice rozprostírají všechny věkové kategorii rovnoměrně.

RÁDIA TOTAL

graf 1

Poslední grafy ukazují věkové složení posluchačské základny souhrnně pro jednotlivé programové rodiny a také pro všechna tuzemská rádia dohromady. Logicky největší podíl mužů (pod 70%) je na kontě Hey!, o něco menší podíl mají Kiss Rádia.

Porovnáme-li Fajn a Kiss rádia, zjistíme, že o něco mladší strukturu vykazují Fajn Radia, největší podíl u nich zaujímá věková kategorie 20-29 let, konkrétně 34%, dále pak 13-19 let (24%) a 30-39 let (23%). U Kiss jsou podíly 21% (13-19 let), 28% (20-29 let), 24% (30-39 let).

Právě pracujeme na tradiční rubrice Ohlasy z rádia, kterou vám přinese v průběhu března.

Autor článku: