ROZHOVORY – Dnes jsme pro čtenáře připravili pořádnou porci rozhovorů s programovými řediteli rádií. Vyzpovídali jsme programové ředitele kultovního Radia 1 Davida Štěrbáčka, mladého Gamarádia Martina Knola, expandujícího Rádia Beat Petra Kolínka a zlínského RockMaxu, jehož programu velí Marcela Malúšová.
David Štěrbáček (Radio 1) – 18 let bez playlistu
RadioTV: První otázka směřuje k podzimním novinkám. Co Radio 1 pro své posluchače připravuje nového?
V nejbližší době to bude ve spolupráci s iniciativou Automat speciální vysílání v rámci evropského týdne mobility. Na podzim chystáme i jeden nový pořad a několik tematických dnů, ale nerad bych se o nich zatím blíže rozepisoval.
RadioTV: Radio 1 si v české kotlině drží jakousi auru výlučnosti. Jak ji udržujete?
Asi tím, že 18 let vysíláme bez playlistu alternativní hudbu, kterou vybírají ráčkující moderátoři rekrutovaní nejčastěji z řad našich posluchačů.
RadioTV: Dá se říct, že Radio 1 je pro spoustu mimopražských důvodem, proč závidět Praze. Nechystáte se vydat i za hranice hlavního města?
Naše fantazie hranice nemá. Kmitočty a finance hranice mají. Internet je i nadále jediná možnost pro mimopražské. Naši posluchači nás ladí i při svých cestách do zahraničí a je zážitek sledovat z jakých míst ve světě se připojují. Trochu nás mrzí těch pár bílých míst v rovníkové Africe, ale snad jich tam pár taky vyrazí. J
RadioTV: Česká rádia se začínají probouzet i na webu. Připravuje Radio 1 nějaký webový speciál?
Ve smyslu další hudební kanál? Rádi bychom, pracujeme na tom. Nová podoba stránek je také ve fázi přípravy.
RadioTV: Vaše čísla poslechovosti připomínají houpačku. Nyní jste opět v těch vyšších sférách (83 tisíc WR). Co chcete dělat pro to, aby nejnovější čísla byla jen odrazem k vyšší poslechovosti?
Radio 1 klade vyšší nároky na své posluchače resp. na jejich hudební toleranci, což limituje jejich množství. Myslím, že počet potenciálních posluchačů Radia 1 se pohybuje někde mezi 60 a 120 tisíci. Rádi bychom se drželi v horní hranici tohohle intervalu. Odraz k vyšší poslechovosti by asi přinesly dokrývače.
RadioTV: A jak to vypadá s dokrývači? Přibudou?
Ve spolupráci s naší skupinou se poohlížíme. V nejbližší době není žádný na obzoru.
Martin Knol (Gamarádio) – Písničky na přání jsou žádané, a proto jich nabídneme ještě více
RadioTV: Vaše rádio je velmi mladé. Už jste se zabydleli?
Gamarádio začalo na frekvenci 107, 9 FM vysílat 8. července 2009, v podstatě bez jakékoli venkovní reklamní podpory. Už od začátku jsme byli velmi překvapeni velkou podporou posluchačů. Myslím si, že velmi dobře zafungovala šeptanda. V současné době jsme začali i s venkovní podporou rádia – billboardy, plakáty do hospod a klubů, samolepky, podpora hudebních akcí apod.
Taky je důležitý fakt, že v Ústeckém kraji žádné jiné rockové rádio nevysílá. Z ohlasů je patrné, že z některých běžných posluchačů se velmi rychle stali fanoušci rádia. Dám příklad: čas od času někdo přinese osobně svojí oblíbenou hudbu. My ji zařadíme do programu a on pak vezme naše rádio za své. Řídíme se heslem: Vy posloucháte nás, my posloucháme vás.
RadioTV: Gama rádio vysílá na severu Čech, kde je to rockově zaměřených rádií více. Jak se snažíte odlišit od konkurence?
Jsme regionální rádio a tudíž klademe velký důraz na podporu regionu. Ať už ve zprávách, v diskuzních pořadech právě s místními osobnostmi, v informacích ve vysílání nebo třeba v podporovaných akcích.
Co se hudby týče, tak náš rozptyl je tak velký, co si jen kdo dokáže představit pod slovem rock. Od rockových začátků až po současnou hudbu. Od blues, country rocku, až po tu nejtvrdší hudbu. Samozřejmě program stojí hlavně na té rockové klasice, ale v podstatě se „neštítíme“ ničeho. Pokud posluchač neslyší tu svojí hudbu běžně ve vysílání, může si ten svůj kousek vyžádat v písničkách na přání. Máme už poměrně rozsáhlý hudební archiv, který neustále doplňujeme.
Taky si myslíme, že posluchači jsou už trošku přesyceni jenom hity, které se několikrát denně opakují. Právě vedle těchto hitů, které u nás samozřejmě také znějí, ale ne tak často, dáváme prostor i dalším skladbám, ne třeba tak známým, ale přesto stejně kvalitním.
Každý den v týdnu je trochu jinak tématicky zaměřený. Modré pondělí je věnované bluesu, Domácí úterý CZ rocku, Sazometná středa se věnuje regionálním kapelám, Rockový čtvrtek je o současné rockové hudbě a Velký pátek patří velkým skladbám rocku 20. století. S tím souvisí také večerní tématické hudební pořady, vždy od 20 hodin.
Naše Gamarádio má taky jako jeden z cílů podporu regionálních rockových kapel.
RadioTV: Jste sice noví, přesto určitě pro své posluchače připravujete na podzim novinky. Můžete nám je představit?
Od září jsme začali s podporou regionálních rockových kapel. Už od červencového startu se nám hlásí skupiny se svými nahrávkami. Podporovali jsme také akce typu Regiofest. Teď začínáme s rozhovory a profily regionálních kapel, kvalitní nahrávky průběžně zařazujeme do vysílání. Chystáme další podporu, jako třeba hitparádu nebo koncerty regionálních kapel.
Vedle speciálních večerních hudebních pořadů jsme na podzim nachystali další lahůdku. Každou neděli v poledne pustíme celou desku. Budou to vždy klasické rockové kousky. V neděli 6. září jsme začali živým albem skupiny Deep Purple – Made In Japan a tuto neděli posluchačům nabídneme čtyřku od Led Zeppelin
Další novinkou je od září rozšíření programu. Pivní živáky, což jsou u nás písničky na přání – hlavně do hospod a na mejdany – se v pátek rozšiřují od 19 až do 23 hodin. V sobotu pak od 17 do 23 hodin. V neděli pak od 18 do 22 hodin poběží kontaktní vysílání s názvem Osamělá rockerova duše.
RadioTV: Kladete velký důraz na „rádio na přání“ – tento formát navíc posilujete. To je o něj opravdu tak veliký zájem?
Určitě. Jak už jsem zmínil v první odpovědi, z mnohých běžných posluchačů se stali fanoušci Gamarádia. Z ohlasů víme, že naše rádio hraje v mnohých hospůdkách a na mnohých mejdanech. Pro posluchače je pak velmi lákavé pomocí bezplatných telefonátů a SMS zpráv utvořit si svůj mejdanový hudební playlist. Z tohotu důvodu jsme páteční a sobotní písničky na přání nazvali Pivní živáky, písničky na přání do hospod a na mejdany. A taky kvůli velkému zájmu jsme Pivní živáky prodloužili až do 23 hodiny. Jinak písničku na přání máme po celý den každou hodinu, vždy okolo tři čtvrtě. U nás se jmenuje Rockerova taktovka.
RadioTV: Dočkají se posluchači nějakých nových hlasů?
Naše nová podzimní hlasová posila souvisí právě s předchozí otázkou. Moderátor Míra Brunner bude kočírovat páteční a sobotní Pivní živáky a taky nedělní večerní vysílání s názvem Osamělá rockerova duše. Mimoto připravuje úterní večerní pořad CZ MUSIC.
RadioTV: Hitem se začínají stávat webové speciály. Připravujete něco i v tomto segmentu?
Máme v plánu umísťovat na naše stránky naše večerní tématické hudební pořady. Dále pak informace o regionálních kapelách.
RadioTV: Poslední otázka směřuje k pokrytí. Chystáte expanzi i na jiné frekvence?
Vzhledem k tomu, že naše Gamarádio začalo vysílat před dvěma měsíci, tak v tuhle chvíli spíš stále ohledáváme terén, kde, a taky jak, jsme slyšet. Všechny tyto poznatky chceme v nejbližší době analyzovat a dál řešit po technické stránce. Naše pokrytí je v Ústeckém kraji, s důrazem na Mostecko, Chomutovsko, Lounsko a Teplicko.
Petr Kolínko (Rádio Beat) – Jsme první, původní, originální a necítíme konkurenci
RadioTV: Jaké programové novinky připravilo Rádio Beat na letošní podzim?
To bychom si jen řezali větev. Podíváte-li se na „neotřelost, originalitu a
zcela odlišné přístupy“ různých subjektů, je překvapivé, že se „odváží“ v
některých případech dokonce alespoň pozměnit název u „programových novinek“, o které se ještě „nikdo nikdy nepokusil“ :o)). Raději budu mrtvej, než druhej. Ať se kopíruje s odstupem. Tak pravil Svatý Vincent a já.
RadioTV: Rádio Beat v posledních měsících získává nové frekvence velmi často. Jak velkou část České republiky chce pokrýt? Na které další frekvence máte políčeno?
Chceme náš původní a originální formát rockového rádia, na trhu plném unifikovaných, centralizovaných a deficitem kreativity trpících „produktů“, nabídnout jako alternativu co největšímu množství posluchačů.
RadioTV: Beat se objevuje v oblastech, kde není ojedinělým rockovým rádiem. Jak se snažíte odlišit od konkurence?
Rádio Beat je prvním, původním, originálním a solitérním rockovým rádiem. Ve své disciplíně necítíme konkurenci.
RadioTV: Webové speciály chystají ofenzívu na své posluchače. Připravujete taky nějaký takový projekt?
Určitě neuvažujeme v dimenzi vyvíjení mnoha streamů se sterilním jukeboxovým obsahem – jakoby podmnožinou formátu stanice. to není naše cesta.
Marcela Malúšová (RockMax) – Podzim u nás začíná 9. 9. v 9:09
RadioTV: První otázka směřuje „zcela nečekaně“ k podzimním novinkám na RockMaxu. Čím chcete své posluchače oblažit, a čím také nalákat nové?
Podzimní dění v rádiu RockMax startuje „Apokalyptickým dnem“ 09.09.09 v 09:09 hodin. Pro posluchače je připraveno mnoho soutěží o CD a o víno, hlavně půjde o den plný uvolněné zábavy. Novinkou jsou ranní zprávy, o které se od poloviny září bude starat nová redaktorka. V RockMax také dochází k drobným změnám ve večerním vysílání, které je zaměřeno na pořady. Jak je vidět ze čtvrthodinové poslechovosti, navečer se křivka opět výrazně zvedá, a to právě v době vysílání opravdu kvalitních hudebních pořadů. Ty proto dostanou více repríz v nočních časech. Posluchači si navíc mohou některé díly najít na internetových stránkách rádia. Ty byly rozšířeny o hudební chat a také o další kvalitní fotoreporty. Nové posluchače jistě přilákají soutěže o vstupenky na špičkové koncerty, včetně „Zimního Masters Of Rock“, nebo právě připravované luxusní kalendáře s exkluzivními fotografiemi. Kalendáře na rok 2010 se budou rozdávat na významných akcích.
RadioTV: RockMax na svém webu provozuje dva bezeslovné streamy – oldies a hard. Jaké máte ohlasy posluchačů na tuto službu? Kolik lidí je denně ladí?
Podle unikátních přístupů náš web rockmax.cz navštíví denně přes 2 000 lidí, z toho většina sleduje právě streamy nebo on-line poslech. Posluchači oceňují tuto službu zejména proto, že díky streamům mají možnost poslechnout si extrémní formy rocku i metalu, které v běžném vysílacím čase nikde v éteru neuslyší. Stream „oldies“ (ve kterém je hudba pouze do roku 1989) ladí spíše starší posluchači zaměření na klasický rock. Fanoušků obou streamů stále přibývá.
RadioTV: RockMax chyběl ve dvou Radioprojektech. Jak se tato výluka projevila na vašich obchodních aktivitách? Bylo jednání z inzeretny komplikovanější?
Absence ve dvou Radioprojektech samozřejmě obchodníkům mnoho radosti neudělala, ale vzhledem k tomu, že máme profesionální tým a že sledovanost webových stránek se stále zvyšovala, podařilo se toto období překlenout bez výraznější úhony.
RadioTV: Nejnovější čísla poslechovosti vám přisuzují výrazný nárůst. Jaká je vaše meta? Sto tisíc týdně?
Velmi si vážíme práce celého týmu rádia, díky které se nám daří poslechovost zvyšovat. Aktuální výsledky jsou nejlepší v historii našeho rádia a věříme, že se nám podaří dosáhnout až na 100 000 posluchačů týdně, i když jsme si vědomi přibývající konkurence zejména na Olomoucku.
Děkujeme za rozhovor.
Zítra si na RadioTV.cz můžete přečíst například rozhovor s Markétou Schwarcovou, programovou ředitelkou Rádia Dobrý den.
Na webu RadioTV jste si mohli přečíst tyto rozhovory:
Orlíku dupou králíci, Krokodýl slaví 15 let a Rádio Čas chystá Megakoncerty pro bezva lidi
(Rádio Orlík, Rádio Krokodýl, Rádio Čas)
Petr Sznapka (síť Rock Rádií):
„Nechceme nikoho kopírovat, upřednostňujeme svou vlastní cestu.„
E2 i Bonton vyrukují na podzim s webovými rádii
(rozhovor s ředitele E2 Petrem Vladykou a ředitelkou Rádia Bonton Markétou Herfortovou)
Miroslav Škoda (Frekvence 1):
„Když máte obavy, nikdy nic nezměníte.“