ROZHOVOR – V dnešním díle představíme novinky a další plány Expresradia, bavili jsme se o nich s programovým ředitelem Filipem Žemličkou. Dvojici rozhovorů doplní programový ředitel sítě Hitrádií, nejen o novinkách, ale i o plánech v oblasti internetu jsme hovořili s programovým ředitelem Marcelem Kotykem.
Filipa Žemličku jsme se dotazovali nejen na podzimní novinky ve vysílání, řeč přišla i na večerní speciály. Podle jeho slov přináší vyšší večerní poslechovost. S Marcelem Kotykem jsme potom řešili případnou změnu playlistu či webové prezentace. Zajímali jsme se také o budoucnost Rádia City a termínu re-launche a přechodu do rodiny Hitrádií.
Filip Žemlička (Expresradio):
„Díky tomu, že Koko vysílá sama, musí být kreativnější než moderátorské dvojice.“
RadioTV: Před rokem jste měnili programovou koncepci, změnili jste zvukový ident stanice. Jaké nové prvky přinese vysílání Expresradia v nadcházející podzimní sezóně?
Díky změnám, kterými Expres prošel přes léto roku 2008 se nedá počítat, že Expres projde po cca roce dalším předěláváním. Z teamu moderátorů odešel dlouholetý moderátor Radek Honc, který nastupuje do MTV, kde se bude starat o muziku. Místo něj se na Expres vrací jeden z vůbec prvních moderátorů Expresradia Bořek Slezáček, který bude každý všední den od 17:00 sestavovat playlist Expresradia z hudebních tipů, a to nejen od posluchačů. Od září se pak lehce mění pojetí prvního vstupu v hodině „otvírák“ a vstupy u reklamy.
RadioTV: Který z pořadů považujete za nejlepší z Vašeho osobního hlediska? A jaká část programu je nejposlouchanější?
Z osobního hlediska je to celý program Expresu. Přes celý den až po večerní speciály si myslím, že je program jak hudebně, tak i informačně naprosto vyvážený a já jako posluchač si vždy dokážu vybrat. Za nejposlouchanější budu brát to, co ukazuje křivka 15 min poslechovosti od cca 9:00 do 19:00.
RadioTV: Stěžejním kamenem rádií je dopolední vysílání, zejména ranní show. Ve Vašem případě se jedná o pořad Ranní mix informací s Koko. Čím je podle Vás ojedinělý a odlišný od všech ostatních formátu v českém éteru?
Díky tomu, že Koko vysílá sama, musí být kreativnější než moderátorské dvojice, nemůže spoléhat na nikoho jiného pouze sama na sebe. Koko si velice dobře uvědomuje, že nevysílá pro „děti“ a tomu podřizuje výběr informací, podání informací posluchačům a celkový projev přes éter. Ráno s Koko v posledních číslech poslechovosti dokonce udělalo druhá nejlepší čísla, která kdy Expres ráno měl.
RadioTV: Poměrně velký prostor ve večerním vysílání dostávají různé hudební speciály, bohatě vystavěný máte také víkendový program sestávající třeba z pořadů Autozone, Fresh nebo Sunday Cream. Proč se věnujete tolik časům, v nichž ostatní nasazují pouhý proud muziky?
Expres má pravidelně každý den, od 21:00 nějaký hudební speciál. Díky těmto speciálům se povedlo zvýšit večerní poslechovost. Speciály jsou hudebně vyhraněné a specializují se na hudbu, kterou Expres přes den hraje „okrajově“ Všeobecně je známé, že večery poslouchá trochu jiná skupina než přes den. Rádia díky tomu mohou více experimentovat a přinášet posluchačům víc než „jen proud muziky“, kterou hrají celý den.
RadioTV: Z Expresradia před mnoha měsíci odešly dlouholeté ikony stanice pánové Miloš Pokorný a a Roman Ondráček. Znamenal jejich odchod citelnou ztrátu pro Vaše vysílání? Sledujete jejich další kroky, například novou ranní show? Pokud ano, co na ně říkáte?
I přes odchod kluků se povedlo udržet posluchače u poslechu Expresradia. Což je dobře. Jediný pokles byl zaznamenán ve věku 30 až 39. Odchod tedy nepovažuji za citelnou ztrátu. Přiznávám, že si kluky občas naladím, ale osobní názor říkám jim, proto ho neprozradím.
RadioTV: Jejich odpolední slot (po 16.hodině) dostal moderátor dřívější ranní show – anglicky mluvící Bob. Dlouho se ale v odpoledním slotu neohřál a odešel. Posluchačům už nadále nevyhovoval jeho projev? Jaké byly důvody jeho odchodu?
S Bobem byla ukončena spolupráce po několika letech. Před odchodem se mu narodil syn a chtěl se více věnovat rodině a osobním aktivitám. Zároveň nám průzkum ukázal, že vysílání v angličtině byla z jazykových důvodů určena jen malému okruhu zájemců, mnozí naši posluchači přece jen mají tyto znalosti natolik omezené nebo žádné, aby je zajímala show pouze v anglickém jazyce.
Marcel Kotyk (Hitrádia):
„Věříme, že „podplácení“ posluchačů v rámci soutěžních cen není to pravé.“
RadioTV: První otázka bude logicky směřovat k podzimním programovým a personálním novinkám Hitrádií. Co nového si tedy rádia připravila pro své posluchače? Projde například obměnou zvukový obal?
Projekt Hitrádií je v éteru už celé 4 roky a prokázal svojí konkurenceschopnost – v současné době patříme k nejsilnějším regionálním stanicím a našim posluchačům přinášíme informace i servis přímo z jejich kraje – jako jejich domovská stanice – současně s unikátním hudebním playlistem pro naši cílovou skupinu 25 – 45 let.
Na podzim letošního roku i proto připravujeme poměrně významné změny v našem vysílání – od formátových hodin, playlistu, programových prvků až ke zmiňovanému zvukovému obalu. Nutno ale podotknout, že všechny změny budou stále zachovávat tvář Hitrádia tak, jak ho znají posluchači.
RadioTV: Na podzim zajisté plánujete i nějaké soutěže. Bude pokračovat souboj mezi muži a ženami? Nebo připravujete zbrusu nové soutěže?
Soutěže ve vysílání nejsou naší prioritou – věříme, že „podplácení“ posluchačů v rámci soutěžních cen není to pravé. Sami se soustředíme spíše na život v regionech a tomu byly podřízeny i dva naše letošní největší koncepty – Auto plné peněz a akce Hurá do školy.
Auto plné peněz je unikátní soutěžní koncept, který probíhá přímo mezi posluchači, v jejich regionu. Někde v regionu totiž schováme auto a posluchači mají – za pomoci otázek, které mohou dávat našim moderátorům – najít místo, kde je auto ukryté a získat tak peněžité ceny. Rozhodující je znalost regionu a také pohotovost při kladení otázek – a samozřejmě trocha štěstí při finálových kolech :-).
Projekt Hurá do školy je tradiční akcí Hitrádií, při které prvňáčkům do škol rozvezeme hodnotné dárkové balíčky, abychom jim tak zpříjemnili jejich první školní den. Letos tak máme připravených celkem 40 tisíc dárkových balíčků, což dělá celkem téměř neuvěřitelných tři čtvrtě milionů jednotlivých dárků – také díky tomu od nás dostane dárkový balíček každý druhý prvňáček v republice.
RadioTV: Dočká se svého obohacení i playlist Hitrádií? Plánujete nějaké úpravy?
Úpravy našeho playlistu jsou součástí připravovaných podzimních změn – zatím mohu prozradit, že na každý podvečer během celého týdne plánujeme nasazení speciálních hudebních speciálů (samozřejmě v rámci našeho hudebního formátu), zavedení speciální hudební kategorie v rámci našeho playlistu, díky které si posluchači společně s námi zavzpomínají na 90. léta a mnoho dalších změn směřujících k tomu, aby náš playlist byl stále jedinečný.
RadioTV: Další otázka asi proudí hlavami mnohých z nás. Hitrádia jsou jediná rodina rádií v České republice, kde jednotlivá studia vysílají svůj vlastní původní program. Například rádio Blaník nebo Fajnrádia vysílají svůj program centrálně pouze s odpojovaným zpravodajstvím. Jako důvod jsou uváděny ekonomické úspory. Plánují i Hitrádia podobný krok? Už v současné době lze podobné kroky vypozorovat, zmíním třeba Hitrádio FM a Hitrádio Crystal, která se sloučila.
Základní filozofií jednotlivých Hitrádií je jejich regionální specifikum – patříme k nejsilnějším stanicím v jednotlivých regionech, a proto do regionů také nezastupitelně patříme. Žádnou „centralizaci“ neplánujeme, ztráceli bychom tím naši hlavní odlišnost oproti celoplošné konkurenci. Samozřejmě naše přímá přítomnost v regionech je hodně náročná, nejenom finančně, ale klade vysoké nároky na řízení a personální otázku.
Stále ale platí – našim cílem je mít v každém kraji jedno silné Hitrádio, což je také odpověď na sloučení Hitrádia FM a Crystal v severních Čechách.
RadioTV: Připravujete nějaké nové aktivity pro návštěvníky internetových stránek? Mám na mysli například webové rádio zaměřené na nějakou speciální skupinu posluchačů. Dostanou se nějaký speciály případně i do vysílání?
Součástí našich webových aktivit je, kromě faceliftu našich webových stránek, také zřízení webových rádií, která budou vysílat 24 hodin stejný hudební formát, jako naše hudební speciály. Více informací ale až v druhé polovině září.
RadioTV: Jak to v budoucnu vypadá s expanzí Hitrádií. Zatím není příliš pokryta oblast Prahy a středních Čech. Nedávno jste získali pod svou správu Rádio City. Můžete nám prosím přiblížit plány v této oblasti?
Jak jsem už poznamenal – našim cílem je mít v každém kraji jedno Hitrádio.
(Pro Prahu proto počítáme s rádiem City, jeho začlenění do rodiny Hitrádií proběhne v průběhu příštího roku, ovšem se zachováním specifičnosti hudebního i programového formátu Rádia City.)
Další rozhovory pro vás připravujeme opět na příští týden. Těšit se můžete na rozhovory s řediteli Kiss rádií, Rádia DJ, Rádio Dyje a další.
Na webu RadioTV jste si mohli přečíst tyto rozhovory:
Co připravují česká rádia?
(Dobrý den, Egrensis, Jizera, Rádio OK)
Co připravují rockové a alternativní stanice?
(Radio 1, Gamarádio, Rádio Beat, RockMax)
Orlíku dupou králíci, Krokodýl slaví 15 let a Rádio Čas chystá Megakoncerty pro bezva lidi
(Rádio Orlík, Rádio Krokodýl, Rádio Čas)
Petr Sznapka (síť Rock Rádií):
„Nechceme nikoho kopírovat, upřednostňujeme svou vlastní cestu.“
E2 i Bonton vyrukují na podzim s webovými rádii
(rozhovor s ředitele E2 Petrem Vladykou a ředitelkou Rádia Bonton Markétou Herfortovou)
Miroslav Škoda (Frekvence 1):
„Když máte obavy, nikdy nic nezměníte.”
O Rádiu Expres se nikterak široce rozepisovat nebudu. Je to stanice, která bývá hodnocena velmi vysoko a má zase jen jeden vysílač, jako obvykle pouze v Praze, jak už to u podobných rádií bývá. Také tedy jedna z těch, jejichž šíření ven z Prahy by bylo žádoucí a které se jaksi neděje. Hitrádia. Osobně si myslím, že jejich pevnější sloučení, tedy stejný program by bylo žádoucí. Ale je to jejich věc a je mi to v podstatě fuk. Osobně jsem slyšel pouze jedno jediné z nich a to Hitrádio Crystal. Byl jsem osobně velmi nepřijemně překvapen jeho nekvalitou. A měl by jsem k němu několik perliček. Zajímavé bylo, že bylo v průzkumech v kraji udáváno v poslechovosti někde kolem šestého místa v době, kdy v kraji nedisponovalo žádným vysílačem a nešlo na FM zachytit. Prostě účelová lež jako věž, která vypovídá o kvalitě takových průzkumů. Nyní už je situace jiná a v této chvíli disponuje již v kraji, mám dojem dokonce třemi vysílači. Tedy Česká Lípa, Jablonec a Liberec(Vratislavice). K tomu se vztahuje další podivnost. Tedy ukázka toho jak RRTV mění svá rozhodnutí. Před několika lety jim byl kmitočet 100,6 zamítnut ČTÚ. Nyní po několika letech jim byl povolen. To bych tedy docela rád viděl zdůvodnění tehdy a zdůvodnění dnes. Co se tedy od té doby změnilo takovým způsobem. Že tehdy se jim to zamítlo. Dnes, že se jim to povolilo. Zvláštní, velmi zvláštní. Minimálně to hází podivný stín na taková rozhodnutí. Co se změnilo, že tehdy to nešlo a dnes, že to jde ? Opravdu podivné. Podivné. Nic méně pochybuji, že to nějak zásadně ve městě uspěje. V městě vysílá Beat, Evropa 2, Frekvence 1, Kiss Délta, Černá hora, Hey Sever a domnívám se, že všichni vypsaní jsou se svým stávajícím programem lepší, nežli Hitrádio Crystal.
Ještě doplním, cituji z článku:
,,Základní filozofií jednotlivých Hitrádií je jejich regionální specifikum – patříme k nejsilnějším stanicím v jednotlivých regionech, a proto do regionů také nezastupitelně patříme. Žádnou „centralizaci” neplánujeme, ztráceli bychom tím naši hlavní odlišnost oproti celoplošné konkurenci. Samozřejmě naše přímá přítomnost v regionech je hodně náročná, nejenom finančně, ale klade vysoké nároky na řízení a personální otázku.“
A my tu snad nemáme RADIO CONTACT LIBEREC a my tu snad nemáme DOBRÝ DEN ? Tak, co to sem leze ? Obávám se, že pro další zbytečnou regionalitu, už zde opravdu není prostor. Proč to sem RRTV pouští ? Co tady u nás potřebujeme, jsou jiné stanice, které přijdou s jinými formáty, nežli takové, které zde již máme. Např. RADIO 1. Např. COUNTRY RÁDIO atd. Ale CRYSTAL ? Ten nám sem opravdu nemá zcela, co přinést, nechytá se ani s popem, viz. výše, v prvním příspěvku ani s regionalitou, viz. níže, v druhém příspěvku. Na co to tady má být ? Proboha ? O tomto by plně platily řeči RRTV, které si dovolila přednést ohledně COUNTRY RÁDIA vůčí kordinaci pro Brno. Ano, zde by takové řeči byly zcela na místě. Ale zde se nekonají. 100,6 bylo dáno. Zajímavé. Tam, kde to zcela nic nepřinese a k ničemu to tam není, tam se to povolí. Když něco jiného, jinde by bylo přínosem. Tam se to nepovolí. Jak si mám tohle vysvětlit jinak, nežli jako čirou a zcela nezodpovědnou a jasně viditelnou a prokazatelnou MINIPULACI ?
Expresradio jsem prosadil na našem pracovišti. Ani celodenní poslech není utrpením, naopak. Oceňuji aktuální kampaň „Tomu nehrajem“. Je to sympatická opozice k věkově stejně zaměřenému Hitrádiu a jeho „speciálním hudebním speciálům“ či hledání největšího fanouška skupiny Kabát.
http://home.tiscali.cz/oviradio/
U nás v práci posloucháme Beat. Také na mně udělali kdysi obrovský dojem, na Beatu, s tím, že pokud tam někdo volal a chtěl zahrát nějakou popovou ohyzdnost. Tak ho s klidem odpálkovali slovy: ,,Nezlobte se, ale tohle my nehrajeme, to není v souladu s vysíláním naší stanice, zavolejte si do nějaké jiné.“ Musím ovšem, ale bohužel podotknout, že Kabát tam v současné době hrají dosti často. Což je sice odporné, ale rocková kapela to bohužel je, takže tam patří. Naštěstí kolem ní hrají i spoustu jiných rozumných věci, ale radost z toho osobně nemám. Některé české kapely bych opravdu osobně ignoroval, jako zrovna Kabát, Olympic, Katapult apod. No, co se dá dělat. Nic. Naštěstí, jak říkám, hrají tam i dost rozumných věcí. Snad je kampaň s Kabátem brzy přejde. http://home.tiscali.cz/~cb009902/
Blábol – co se stane? Další kopírování a promo kecy. Shitradia fakt ne.
dnes poprvně od 18 do 20 běžel na hitrádiích dvouhodinový speciál „osmdesátka“ přebíraný z pražského radia City. Poslouchal jsem to na zdejším hitrádiu fmplus a musím říct, že asi dvě třetiny odehraných písniček zazněly na frekvencích fmplusu poprvně. Tenhle nový speciál ukazuje, jak hrozně úzký playlist hitrádia stále mají – i jak úzký playlist mělo staré fmplus. Bohužel, mimo tento speciál vysílají hitrádia stále ty samé stokrát omleté hity…