Radio Bonton oslavilo letos na podzim osm let své existence. Patří mezi první soukromé rozhlasové stanice v České republice vůbec. Z celkem jednoduchých důvodů se nebudeme zabývat prvními čtyřmi roky vysílání, kdy …V uplynulých dnech oslavila své desetileté výročí firma Bonton Holding, která je jednou z největších na českém mediálním trhu. Všímavější z vás asi zaregistrovali nový zábavný internetový portál BontonFun, určitě každý už se setkal s nějakým audio nebo video produktem, který prošel jejíma rukama a o existenci hudebního vydavatelství Sony Music/Bonton ví stoprocentně každý návštěvník tohoto serveru. Bonton Holding vlastní ještě jedno dítko a na svých internetových stránkách o něm tvrdí, že jde o „přední hitovou rozhlasovou stanici“. Je tomu skutečně tak? Pojďme se na věc podívat trošku zblízka.
Radio Bonton oslavilo letos na podzim osm let své existence. Patří mezi první soukromé rozhlasové stanice v České republice vůbec. Z celkem jednoduchých důvodů se nebudeme zabývat prvními čtyřmi roky vysílání, kdy se rozhlasový trh teprve vzpamatovával z nenadále nabyté svobody. Tehdy bylo velmi jednoduché získat posluchače – stačilo nabídnout jiný program než veřejnoprávní Český rozhlas a posluchači byli vaši tělem i duší. Dalo by se říct, že se to tehdy každý teprve učil.
Jednoznačně dosáhlo Radio Bonton vrcholu v letech 1995 a 1996. O jeho vysílání se tehdy mluvilo daleko za hranicemi jeho pokrytí. Mezi Pražáky můžete dodnes zaslechnout nostalgické vzpomínky na Svačinovou dvouhodinku s Danem Kohoutem a na atmosféru rádia celkem. Radio Bonton tehdy nabízelo bezprostřední vysílání, na kterém se mohli aktivně podílet sami posluchači, a kromě toho hodně „mimoéterových“
aktivit (viz třeba Bravo Super Show). V době svého vrcholu vysílalo Radio Bonton trochu paradoxně na jediné frekvenci.
Pak přichází druhý vysílač v Mladé Boleslavi a další změnou, která stojí za zmínku, je přesun Dana Kohouta od mikrofonu do křesla programového ředitele. Své síly soustředil na jediný cíl: spustit nový program rádia současně s kampaní „Na plný kule“. K tomu došlo na podzim roku 1997 a provedené změny slavily u posluchačů úspěch – rádio hrálo progresivně a mělo jednotnou hudební grafiku (jejíž části
můžete slýchat dodnes). Jenže, jak se říká, nic netrvá věčně. Po prudkém nárůstu poslechovosti přichází pomalý pád a to i přes zprovoznění dalších dvou vysílačů – Benešov a Česká Lípa. Hlavy ředitele Jana Zilvara a programového šéfa Dana Kohouta padají v létě roku 1998 – tehdy mělo Radio Bonton 78 tisíc posluchačů.
Do křesla ředitele usedá dosavadní promotion manager Radek Velechovský a v kanceláři programového se zabydluje bývalý moderátor a již delší dobu hudební manažer Ota Stella. Nastává zásadní zlom a věrní posluchači nechápavě kroutí hlavou – z progresivního rádia se stává
utahané rádio, pro které jsou největším konkurentem radia City a Kiss 98. Novinky můžete slyšet se zpožděním oproti Zlaté Praze a jiným hitovým rádiím, moderátoři mluví čím dál míň a v ulicích se objevují růžové billboardy „Nechte se chytit sladší chutí rádia Bonton“. Ubývá soutěží a kontaktů s posluchači vůbec. Přesto přichází mírný vzestup poslechovosti – 88 tisíc posluchačů. Další vzestup se však
nekoná – 77 tisíc, pak 80 tisíc …
Trochu nelogicky působí další změna, která přichází v létě roku 1999. Nehledě na nečekaný vzestup poslechovosti na 101 tisíc, střídá na místě programového ředitele Otu Stellu bývalý alfák Miloš Pecháček. Ota Stella má nadále na starosti hudební stránku rádia. Podle hesla „S novým vedením nový program“ přichází na začátku roku 2000 další změny ve vysílání – ranní vysílání ztrácí zábavný charakter (především díky odchodu
bavičské dvojice Hromádka-Jenšovský) a Radio Bonton se pasuje do role informačního rádia. Za takovou záplavu informací v tolika vstupech (obzvlášť v ranním vysílání) by se nemusel stydět snad ani Radiožurnál. O tom, že hudební rádio by mělo být především o hudbě, se může nový programový ředitel přesvědčit nad dalšími výsledky poslechovosti. Bonton opět padá pod magickou stotisícovou hranici – 91
tisíc posluchačů. Nepomáhá ani kampaň „Co přitahuje tolik posluchačů k rádiu Bonton?“.
Mediaprojekt: poslechovost včera v tisících posluchačů za posledních pět období.
Ve snaze „zachránit co se dá“ poté začíná Bonton opět přidávat na tempu. Mizí časté ranní zpravodajství a rádio znovu mění směr. Tentokrát je konkurencí Zlatá Praha. Ale poslechovost klesá – 89 tisíc, pak 83 tisíc … Situací má zachránit kampaň „Kasa Radia Bonton“ – soutěž o finanční hotovost. Bonton tak pravděpodobně reaguje na celkem úspěšnou kampaň Evropy 2 – ta na peníze nalákala
solidní počet posluchačů – ale jak se ukazuje, když dva dělají totéž, není to vždycky totéž. Na podzim letošního roku – po propadu na 67 tisíc posluchačů – se poroučí další programový ředitel. Jeho nástupcem se stává dosavadní zvukový technik Tomáš Domečka a svou
pozici tentokrát neuhájil ani hudební manažer Ota Stella.
Sečteno a podtrženo: Bonton patří určitě mezi rádia, která nemají existenční starosti. Podíváme-li se ale na poslední výsledky poslechovosti, pak zjistíme, že ani v Praze ani ve středních Čechách se Bonton zdaleka nevešel do první desítky, díky bídné konkurenci
se mu to povedlo jen v kraji libereckém. Tvrzení, že jde o „přední hitovou stanici“, tedy můžeme označit minimálně za poněkud odvážné.
Každý, kdo Bonton ladí pravidelně, mi dá za pravdu, že hraje každý půlrok jinak. A možná by bylo dobré se zamyslet, jestli právě
tady není zakopán pes. Zlatá Praha se striktně drží svého formátu a drží si své posluchače. Stejně je tomu i u Radia City nebo u Radia
Kiss 98fm, jehož výsledky jsou díky stabilnímu formátu snad nejvyrovnanější. V současné době má Radio Bonton v provozu čtyři vysílače
a posluchačů má méně než před čtyřmi lety s jedním. Ztratilo image bezprostředního rádia postaveného na moderátorech. Snaží se dostat
do určitých kolejí. Jenže každý půlrok jsou to jiné koleje – jednou míří stejným směrem jako City, podruhé jako Zlatá Praha, potřetí
jako Evropa 2 … kdo bude další?