Miroslav Škoda: „Když máte obavy, nikdy nic nezměníte.

miroslav_skodaROZHOVOR – Miroslav Škoda (40) vystudoval obor Marketingové a sociální komunikace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Do rádia Frekvence 1 nastoupil v roce 1996, začínal tu jako reportér, od roku 1999 působil jako šéfredaktor zpravodajství F1 a E2 a to po dobu 3 let. Před dvěma lety nastoupil do pozice programového ředitele Frekvence 1.

V rozhovoru jsme si povídali především o změnách, kterými Frekvence 1 v posledních měsících prochází, bavili jsme se též o změnách v diskuzním pořadu Pressklub. Řeč přišla i na webové aktivity rádia.

RadioTV: V listopadu to budou dva roky, co jste nastoupil do funkce programového ředitele Frekvence 1 (posléze jste se stal ředitelem Frekvence 1). Co se za tu dobu nejvíce změnilo ve Vašem životě?

Přibral jsem asi 10 kilo. Možná patnáct. Ale nejsem si jist, jestli to má souvislost… :o)

RadioTV: Vy jste, pokud se nemýlím, na F1 od roku 1996. Můžete nám prosím sdělit, jakými profesemi a pořady jste za těch 13 let prošel. Baví Vás i po těch letech být ve stejném rádiu? Uvažoval jste vůbec o změně firemních barev? :-)

Pořád mě to baví. Je to dream-job! Zajímaví lidé, zajímavé prostředí. Na začátku jsem byl dokonce překvapený, že mi za věci, které jsem předtím dělal ze zájmu a ve volném čase, někdo platí… Začínal jsem jako pomocná síla (mikrofonista/anketář) v redakci. Má bývalá dívka mě tehdy požádala o záskok, protože si našla novou práci a z Frekvence 1 jí byli ochotni pustit jen s podmínkou, že za sebe sežene náhradu. „Budeš tam dva, tři dny chodit a pak zmizíš…“, upřesnila tehdy svoji žádost. S tím jsem nastoupil – a zůstal dodnes! Dělal jsem reportéra, s kolegou jsem moderoval autorský pořad a když skončil, vymyslel jsem si vlastní. Pak přišla nabídka dělat šéfredaktora na Frekvenci 1, následně jsem řídil servisní zpravodajský tým pro Frekvenci 1 a Evropu 2. V roce 2002 jsem začal dělat hlavního dramaturga Frekvence 1 a v rámci skupiny Lagardere jsem jako projektové úkoly pomáhal rozjíždět Info rádio (dnes Rádio DJ), transformovat Bonton a slovenský OKEY! Za tu dobu jsem vážně o odchodu uvažoval jen dvakrát – poprvé jsem už měl podanou výpověď a odcházel do televize. Podruhé jsem už měl dvě konkrétní nabídky – obě mimo média: dělat marketingové strategie nebo krizový management pro firmu na dovoz vín. Ale Frekvence 1 mi vždy dokázala nabídnout novou výzvu. O jiném rádiu jsem nikdy neuvažoval, i když odejít s Barborou Tachecí do Radiožurnálu mohlo být velké dobrodružství…

RadioTV: Relativně krátce po Vašem nástupu přišla první ze změn, zrušil jste prakticky všechny programy. Zůstal jen dopolední blok. Nový program ale vydržel jen krátce do března. Nesplňoval Vaše požadavky nebo se jednalo o programový můstek pro další směřování?

Rádio se plánuje strategicky, dlouho dopředu. Březnovou podobu programu jsem měl v hlavě už předchozí rok v létě. Ta první změna byl jen realizační krok.

RadioTV:  V březnu 2008 proběhlo největší programové zemětřesení od doby nástupu Barbory Tachecí v roce 2002. Neměl jste obavy, že odejdou skalní posluchači rádia?

Když máte podobné obavy, nikdy nic nezměníte. Riziko je jedním z faktorů podnikání. Řídím se heslem „Kdo chce lézt přes plot pro zlatou cihlu, nesmí se bát, že si rozrhne prdel…“

RadioTV: Od této doby už prakticky moderují jen VIP osobnosti, nemyslíte si, že v tomto případě platí heslo: „Všeho moc škodí“? Například takový Pavel Kučera pracoval na F1 přes deset let a posluchači ho měli velmi rádi. Mezi rozhlasovými moderátory rozhodně patřil (a stále patří) mezi VIP.

Moderují jen samí VIP? Toto hodnocení jistě ocení někteří moji kolegové. Já jim pořád říkám, že jsou výjimeční… Sám víte, že označení VIP je problematické, každý si pod tím představí někoho jiného, proto se mu radši vyhnu. Rádio je týmový sport a vedle „tváří“, které jsou užitečné nejen v programu, ale i v marketingové komunikaci, máme kolegy lidí, na které není tolik vidět. A jsou skvělí. K druhé části Vaší otázky: 1.Odsloužená léta nejsou kvalitativním kritériem. 2. Formulaci „posluchači ho měli rádi“ moc nerozumím. Vycházíte z nějakého výzkumu? Kolik těch posluchačů bylo? Kolik z nich to bylo ochotno říct v Radioprojektu? Kolik jich kvůli změně odešlo? No, pořád je tu možnost, že jsem udělal chybu, to se lidem stává :o)

RadioTV: Vaše programové kroky nakonec dovedly F1 k lepším číslům, poslechovost mezi ročně stoupla o 115 tisíc. Jakou máte představu o dalším směřování stanice?

Celková čísla jsou hezká pro ego a pomyslný boj na stupních vítězů. Žijeme ale z reklamy, proto je důležité hledat a nacházet nové obchodní příležitosti a nabízet je klientům. Tady jsme myslím hodně daleko – kdo jiný než Frekvence 1 může nabídnout klientům marketingové propojení s osobnostmi typu Kraus, Asterová, Valenta, Ondráček a Pokorný, Kobzanová, Vágner? Také segmentace našich posluchačů je obchodně velmi zajímavá. Navíc cílíme na lidi 35+, kteří zrovna teď nejsou u agentur a zadavatelů úplně v módě, ale to se hodně brzo změní. Jsou to lidé s velkou kupní silou. Dnešní čtyřicátníci/pětačtyřicátníci už svůj aktivní věk prožili po listopadu 89, mají úplně jiné nákupní chování a rozhodování, než generace před nimi a navíc je jich sakra hodně – jsou to přece „Husákovy děti“. Tady vidím velký tržní potenciál a tuto cílovou skupinu za příští trhák. A Frekvence 1 je dobře připravená.

RadioTV:  S poslechovostí jste zřejmě spokojen. Který pořad Vám z hlediska čísel dělá největší radost? A na který z pořadů jste nejvíc pyšný co se týče nápadu či originality?

Velkou radost mi dělá víkendové ráno a moderátor Petr Vágner. Je víkendovou jedničkou v českém éteru, ráno v jeho podání je nejposlouchanější (parametr AQH), jde přes všechna ostatní rádia. To je velký úspěch. Pyšný jsem na Sexy život – to byl můj „životní“ nápad, Frekvenci 1 se podařilo vytvořit fenomén.

RadioTV: Září se kvapem blíží a nedá se mi nezeptat, jaké programové či jiné novinky Frekvence 1 chystá.

Je vidět, že máte smysl pro humor… :o) Nebo opravdu čekáte, že odpovím?

RadioTV: Dobrá, možná je ještě brzy. Ale nemůžete prosím alespoň něco naznačit?

S novinkami je to problematické, nechci o nich hovořit, dokud nebudou v éteru. A kdy budou, závisí na mnoha „realizačních“ okolnostech – takže se omlouvám.

RadioTV: Vím, že obměna zvukového identu stanice probíhá průběžně, nechystáte přece jenom ale nějaký radikálnější střih?

Radikální jistě ne.

RadioTV: Ještě na chvíli bych se rád věnoval personálním otázkám Frekvence 1. V březnu jste v rámci nového programového schématu uvedli nový pořad Babyboom, stavěný pro tehdy těhotnou Laďku Něrgešovou. Po dvou měsících však odešla na mateřskou dovolenou a vystřídal ji Tomáš Krejčíř. Bývalá tisková mluvčí Jasna Sýkorová nám tehdy řekla: „Jak Laďka, tak Tomáš jsou součástí týmu Frekvence 1. To znamená, že s nimi oběma počítáme dlouhodobě. Co bude, až se Laďka vrátí z mateřské, se uvidí. Z pohledu rádia je to za dlouho.“ Jaká situace nastane, až se Laďka Negrešová vrátí z mateřské?

Věštit budoucnost neumím. Kdybych uměl, topím se v penězích a nedělám do rádií. S Laďkou si voláme (oba to s nadsázkou nazýváme „…kontakt s podřízenými; Rukověť dobrého manažera, str. 125…“), zatím je stále na mateřské a na rádio nemá čas. Až mít bude, budu znát odpověď na Vaši otázku. Stále platí, že Laďka je skvělá moderátorka a beru jí jako člena týmu.

RadioTV: Od 5.ledna se na F1 vrátili po letech pánové z dua Těžkej Pokondr. Ubírá se formát podle Vašich představ? Jak jsou na tom z hlediska poslechovosti?

Dobrá práce, potenciál dále růst a zlepšovat se – to je nejvýstižnější komentář k Romanovi a Milošovi. Jak už jsem říkal – rádio je běh na dlouhou trať, ovoce svých rozhodnutí sklízíte s odstupem 9ti až 15ti měsíců.

RadioTV: Dovolím si osobní poznámku, ne příliš povedené mi však připadá ranní vysílání Ráno Frekvence 1 5-8. Po tom, co odešel Tomáš Kraus, ztratil pořad švih. Jste i po odchodu Tomáše Krause spokojený se současnou podobou ranního proudu?

Osobní poznámku vítám a je mi Martine líto, že Vás změna nepotěšila. Ztráta švihu je ale jen Váš osobní názor. Meziroční srovnání výsledků Frekvence 1 ukazuje, že jsme v tomto čase o posluchače nepřišli, naopak je tam mírný růst. Slovo spokojenost nepoužívám – to ode mě slyšel málokdo (kolegové potvrdí :o). Spokojenost je první krok ke stagnaci a my jistě máme v ranním „drajvu“ co zlepšovat.

RadioTV: Nechystáte se změnit koncepci ranního proudu? Připadává Vám například rubrika „Kde je to nejlevnější“ podstatná? Zajímá třeba posluchače v Plzni, kolik stojí meloun v Ostravě? A shledáváte opakování otázky hostů z pořadu „Den začíná v osm“ relevantní? Vždyť ji posluchač stejně uslyší později…

…a také jsou v tom proudu denně čerstvé komentáře Jana Krause s blondýnou, originální postřehy Zuzany Bubílkové, čtyřikrát za hodinu počasí, kompletní zpravodajský servis včetně dopravy, sportovní tipy od olympijského medailisty Aleše Valenty. Tohle je základ koncepce ranního proudu. Tu měnit nemíním, to bych byl blázen! Vždyť to je super program. Vy se ale ptáte na dílčí jednotlivosti, kde platí, co jsem řekl před chvílí: vždy je co zlepšovat. Slabší místa dokážeme rozpoznat (asi se na nich i shodneme), otázka ale je, co místo nich. Pracujeme na tom. Máte-li nějaký dobrý tip, bohatě se Vám odměním.

skoda_koulecz1

Miroslav Škoda (40), ředitel Frekvence 1. Zdroj fotografie: Koule.cz

RadioTV: Ranní vysílání vždy stavělo na silných glosátorech. Nyní se můžete pochlubit Janem Krausem, jenž je s F1 neodmyslitelně spjat, nechybí ani Zuzana Bubílková. Máte někoho dalšího v hledáčku? A je někdo, po kom „toužíte“?

Promiňte, mě za dobrý tip konkurence nic nedá… …takže si jména v hledáčku nechám pro sebe. Své touhy prozradit mohu. Rád bych ještě našel nějaký velký talent, o kterém zatím svět neví.

RadioTV: V červnu jste po desáté hodině večerní zavedli astrologickou poradnu. Jaké máte ohlasy? Posluchači patrně podobné rubriky a pořady vyhledávají. Proč však o pořadu nemluvíte na webu?

Ohlasy jsou dobré, sám jsem překvapený. Na webu je jen malý odkaz, noční kartářky přeci jen nepatří mezi naše priority.

RadioTV: Nejstarším pořadem Vašeho rádia je Pressklub. Po celou dobu svého vysílání mu patřily všední dny od šesti večer. Za mikrofonem se vystřídaly mnohé osobnosti (Václav Moravec, Ondřej Hejma, Petr Šimůnek, Barbora Tachecí,…). Vy jste byl prvním, kdo měl odvahu s pořadem hýbat. Náhle pořad zmizel a ocitnul se o víkendu. Co Vás k tomuto kroku vedlo?

Když chceš být úspěšný, musíš dělat věci jinak, než ostatní – jsem přesvědčen, že tahle poučka platí. Ve chvíli, kdy tři celoplošné stanice nabízely v podobný čas v podstatě stejný pořad (rozhovor) mi přišlo, že je vhodný čas udělat změnu. Proč zbytečně investovat (čas, peníze, nápady) tam, kde je sakra málo prostoru vyniknout?

RadioTV: Nebyla přece jen škoda s pořadem hýbat. Paní Tachecí byla na pořad hrdá a říkala, že je svým způsobem unikátní, tolik minut mluveného slova nepřerušeným hudbou jen tak někdo nemá. Navíc je vhodným propagačním materiálem, která citují ostatní média. Co si o tom myslíte?

S Bárou Tachecí souhlasím. Za důležitou část jejího hodnocení považuji tu, kde říká: „…jen tak někdo nemá…“. Ocitli jsme se ve chvíli, kdy ho „…mají všichni…“. Takže na Frekvenci 1 došlo ke změně. Dnes platí: Jsem na Pressklub hrdý, je svým způsobem unikátní, tolik mluveného slova nepřerušovaným hudbou o víkendu jen tak někdo nemá. V týdnu to dělá kde kdo. Ale o víkendu Frekvence 1. K propagaci Frekvence 1 slouží Pressklub dál. Stále je citovaný.

RadioTV: Následující otázky budou směřovat k webovým aktivitám Frekvence 1. V červnu jste změnili webovou prezentaci. Stále se objevují jisté nedostatky zejména při přehrávání webových rádií (například nelze zesilovat či měnit kvalitu). Kdy se dočkáme bezproblémového chodu?

To bych také rád věděl. Kolegové zodpovědní za web říkají, že už brzy… :o) Nejradši bych na ně sprostě řval, ale snažím se jim věřit. V květnu a červnu jsme měli na našem webu 49 tisíc reálných uživatelů měsíčně. V červenci 143 tisíc. Z toho usuzuji, že se fakt snaží a dělají to dobře.

RadioTV: Jako první stanice jste měli webová rádia (leden 2007). Co stálo za tímto projektem? A plynou z něj nějaké významnější finanční zisky?

Zkoušeli jsme nahlížet do budoucnosti. Do webu byl (je) zamilovaný celý svět, takovou situaci musíme reflektovat. Ze začátku to byla vize, teď už i peníze. Zvlášť výhodné pro zadavatele totiž je kombinovat komunikaci v „kamenném“ rádiu a na webových klonech. Větší zásah, rozmanitější cílová skupina. Inzerce jen na webových rádiích zas umožňuje segmentaci a přesnější cílení komunikace.

RadioTV: V pořadu ČT24 Média a svět jste mluvil o internetových aktivitách Frekvence 1. Řekl jste, že uvažujete nad webovým rádiem zaměřeným na mluvené slovo. Jsou tyto úvahy stále aktuální, nebo je ukládáte k ledu?

Jsou aktuální.

RadioTV: V této souvislosti mne napadá, že by na trhu mohla být poptávka po rádiu Frekvence 1 Retro (stejně jako má toto webrádio i Evropa 2). O náplň byste nouzi rozhodně neměli – Knedlo, Zelo; Velké hlavy; Kočkovaná a další…

Dobrý nápad! Máte u mě flašku.

RadioTV: Dočkáme se využití archivu F1 třeba i v nějaké jiné podobě?

Hmmmm, teď nedokážu rychle analyzovat potenciál Vašeho předchozího nápadu. Ale námět k přemýšlení to rozhodně je…

RadioTV: Na závěr mě zajímá Váš názor na podíl mluveného slova ve vysílání. Nemyslíte, že v české kotlině chybí rádio s nižším podílem hudební složky?

Mě chybí. Ale chápu, že se to toho nikdo nehrne. Mluvené slovo je o obsahu a tedy náročnější na poslech než písničky. Je pro fajnšmekry, jen pro určitou část populace. My jsme malá republika, malý trh, těch lidí, co by to poslouchalo, není v celkovém čísle mnoho. Náklady jsou velké. Komerčně je to problematický projekt. Takže si myslím, že se to dá nějakým způsobem provozovat na webu. Nebo to pojďme vzít nekomerčně. Platíme koncesionářské poplatky, ne? Tak by takové rádio mohl provozovat Český rozhlas. Nepřijde Vám, že některé jeho stanice zbytečně moc hrají? Od muziky, která je snadno dostupná na komerčních stanicích, přece ČRo nemáme. Já si Radiožurnál se třemi, čtyřmi songy do hodiny dokážu představit. To by byla, panečku, služba veřejnosti!

Srdečně Vám, pane řediteli, ještě jednou děkuji za rozhovor a za Váš čas.

Srpen se chýlí ke svému závěru a česká rádia pro své posluchače připravují podzimní noviny. V průběhu následujících dní bychom vám rádi nabídli další rozhovory, které se budou podzimními schématy zabývat. Seriál rozhovorů bude pokračovat také zítra, těšit se můžete například na rozhovor s ředitelem Evropy 2 s Petrem Vladykou, nebo Danielem Rumpíkem, novým programovým ředitelem Rádia Blaník.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .