UVNITŘ ROZHOVOR A AUDIO – Jak už jsme Vás před časem informovali, do slovenského éteru nečekaně vtrhlo nové rádio. Europa 2 přesně v 12:12 v sobotu 12.12.2009 nahradila ne příliš úspěšné pop-rockově laděné rádio Okey. Co posluchačům nabídne? Proč vlastně přišlo na slovenský trh? A nebude to jen převzaté vysílání české Evropy 2? To i mnohem více si můžete přečíst v dnešním článku.
Když se počátkem prosince vyrojily spekulace o příchodu Europy 2 na Slovensko, ne každý tuto informaci považoval za možnou, přestože výsledky poslechovosti Rádia Okey nebyly nijak oslnivé, ba naopak. Rádio stíhal jeden propad za druhým až se umístilo na šesté pozici. Nepomohla dokonce ani silná kampaň, která přišla v dubnu letošního roku. V tento měsíc odstartovala silně promovaná ranní show Ráno so Slávom. Dokonce se součástí týmu stal i český glosátor Jan Kraus (neméně oblíbený). O celém ranním bloku jsme napsali recenzi.
Velmi zajímavý fakt je, že Europa 2 na Slovensku mohla vzniknout mnohem dříve, v roce 2006. Již 26.října roku 2006 si francouzská skupina Lagardere (u nás provozuje Evropu 2, Frekvenci 1, Rádio Bonton a Rádio DJ) nechala registrovat ochrannou známku. Více jsme psali v článku Rozšíří se Evropa 2 i na Slovensko?.
Praxe na Slovensku je taková, že o změnu licenčních podmínek může provozovatel požádat až po uskutečnění změn ve svém vysílání. Požádala tedy skupina Lagardere o tuto změnu? Zeptali jsme se výkonného ředitele Lagardere CZ Miroslava Hrnku: „O změnu licenčních podmínek jsme požádali ještě před spuštěním nového programu.“ Teoreticky existuje možnost, že by slovenská rada žádost zamítla, v praxi se to zatím nikdy nestalo.
Jak šel čas z Rádiem Okey? Přečtěte si relavantní články:
Rádio OKEY mení logo a prináša novú kampaň
Lagardere dosadil do rádia Okey nového ředitele
Lagardere koupil slovenské rádio OKEY
Lagardere má zájem o slovenské rádio, koupí Okey?
JAK SE ZAČALA EUROPA 2?
Rádio Okey v posledním týdnu své existence už hrálo jenom muziku bez mluveného slova. Jediným prvkem navíc byla reklama a oznámení o změně a „hudební revoluci“. Minulý tým rádia dostal výpověď.
Poslední skladbou, jež zazněla na vlnách Okey, byla The Final Countdown od Europe. Tento song se stal i symbolem přechodu na Europu 2. Skladba dozněla zhruba v 12:10, následoval tlukot srdce a první písní odehranou na vlnách rádia Europa 2 byla U2 – Beautiful Day, začala se přesně ve 12:12:12.
Poslední skladby Rádia OKEY:
Depeche Mode: Enjoy the Silence
Roxette: The Look
Europe: The Final Countdown
První skladby stanice Europa 2:
U2: Beautiful Day
Black Eyed Peas: Meet Me Halfway
David Guetta feat. Akon: Sexy Bitch
Po jejím skončení v 12:15 následoval první vstup moderátorky Barbory Rakovské a až v 12:20 přivítal posluchače první skutečný moderovaný vstup. Barbora je bývalá rosnička z Markízy, moderovala též show Slovensko má talent. Kromě Leoše Mareše přivítala ve studiu i porotkyně SuperStar Daru Rolins a Martu Jandovou. Do studia přivítal i Libor Bouček.
Osobu Leoše Mareše využije slovenská Europa 2 jako spojovací článek se SuperStar. Navíc v Ranní show odvysílá každý den rubriku Zpátky do minulosti s podtitulem Leoš Mareš exkluzívně. Jinak bude však slovenská sestra vysílat výhradně svůj obsah a bude fungovat jako samostatná jednotka. Leoš Mareš vypomohl i v první pondělní Ranní show.
Poslechněte si audio ukázky:
Prezentace zvukového obalu Europy 2
Poslední minuty Rádia Okey (12:10)
První vstup Barbora Rakovské (12:15)
První minuty Europy 2 (12:20)
V základní cílové skupině (14-79 let) si kladou akcionáři za cíl oslovit 7,5% na trhu (350 tisíc posluchačů denně). Rádio Okey v poslední vlně průzkumu poslechovosti dosáhlo 5,8% (259 tisíc). První ohlasy na vysílání Europy 2jsou spíše pozitivní, soudě alespoň z různých diskuzí na slovenských webech.
SLIBOVANÝ ROZHOVOR S PETREM VLADYKOU, ŘEDITELEM EVROPY 2
RadioTV: Příchod Evropy 2 na Slovensko překvapil mnohé. Proč vlastně skončilo Rádio Okey a proměnilo se právě na Evropu 2?
Petr Vladyka: Rádio Okey dlouhodobě nevykazovalo očekávané výsledky poslechovosti. Akcionáři samozřejmě nebyli spokojen a rozhodli se tak přinést na Slovensko nový produkt. A proč právě Europa 2? „Evropa“ je silnou a úspěšnou značkou všude, kde doposud vysílá, ať již bereme v úvahu rádio Evropa FM v Rumunsku, Evropu Plus v Rusku či Evropu 2 v České republice.
RadioTV: Kdo bude ve vedení Europy 2? Budete to Vy osobně, nebo jste hledali někoho jiného?
Petr Vladyka: Na základě svých zkušeností s řízeném Evropy 2 jsem byl pověřen přípravou a realizací projektu a následným launchem Europy 2, nicméně ve vedení slovenské E2 působit nebudu. V současné době velmi intenzivně hledáme vhodné kandidáty do managementu rádia tak, aby bylo jeho vedení čistě slovenské. Konkrétní jména ještě zveřejnit nemohu, nicméně pevně věřím, že nový rok zahájí Europa 2 už pod vedením nového šéfa programu.
RadioTV: Jaké vlastně bylo budování celého projektu?
Petr Vladyka: Upřímně řečeno, velmi hektické, ale tahle práce je zároveň „drogou“ takže to byl, s trochou nadsázky, jeden velký mejdan. Pravda je taková, že Europa 2 byla „postavena“ cca během pouhých šesti týdnů od rozhodnutí a zadání akcionářů až po onen „magický“ okamžik 12/12 ve 12:12. Bez ohledu na to, že si uvědomujeme aktuální „mouchy“ nového rádia a intenzivně pracujeme na jejich odstranění, troufnu si říci, že tým lidí, které mám okolo sebe, se nemá za co stydět. Všem zúčastněným patří veliký dík…
RadioTV: Na slovenském trhu je silně etablované Fun Radio mířící na stejnou cílovou skupinu jako Europa 2. Europa 2 bude na Slovensku poměrně neznámou značkou. Nebylo by snazší přivést jinou značku a zamířit například na střední generaci s Frekvencí 1?
Petr Vladyka: Jak už jsem řekl v úvodu tohoto rozhovoru, značka „Evropa“ je doposud velmi úspěšná všude, kde působí a právě proto byla akcionáři zvolena jako nový produkt pro slovenský trh. Je pravda, že konkurovat „Funku“ a Expresu je myšlenka velmi odvážná, protože obě tato rádia jsou na Slovensku regulérními fenomény, nicméně pevně věřím, že ve střednědobém horizontu se nám povede atakovat „Top 3″ na slovenském trhu. Mimochodem, Adela se Sajfou mají můj veliký respekt, jejich Ranná show je pro, jakožto pro nezaujatého posluchače, podobným zážitkem, jako je Ranní show Evropy 2 pro posluchače v ČR, tedy aspoň podle toho, o čem vypovídají výsledky Radioprojektu….
RadioTV: Jaké jsou Vaše ambice na poli poslechovosti?
Petr Vladyka: Na tuto otázku je těžké odpovědět. Vím, že o mně kdekdo v České republice říká, že si zrovna neberu servítky, ale na Slovensko rozhodně přicházím s pokorou a v tomto duchu rádio také předám novému vedení. Konkurence je obrovská a zejména zavedená, nicméně do roka a do dne by Europa 2 ráda atakovala denní poslechovost na úrovni 350 tisíc posluchačů, což odpovídá cca 8% podílu na trhu. Kromě poslechovosti v éteru se Europa 2 samozřejmě chystá promluvit výrazně také do statistik návštěvnosti webových stránek slovenských rádií.
RadioTV: Jak jste říkal, obě rádia mají silná jména, jež posluchače táhnout. V týmu Evropy 2 jsem na nikoho známého nenarazil. Čím tedy budete proti konkurenci bojovat?
Petr Vladyka: V první fázi rozhodně chceme vsadit na agresivnější playlist s muzikou, kterou slovenská rádia možná nehrají až tak, jak se o to bude snažit právě Europa 2. Co se týče moderátorů, rozhodli jsme se pro začátek vsadit namísto známých jmen na mladé a svěží hlasy, které mohou Europu 2 také lehce odlišit, jakkoliv si dovedu představit, že zlí jazykové tento stav pojmenují jako „z nouze ctnost“. Mimochodem, není tak docela pravda, že slovenská Europa 2 začal vysílat „bez osobností“ – jedním z našich hlasů je Barbora „Barbie“ Rakovská a na dalším zajímavém, tentokrát mužském, moderátorovi, v těchto dnech velmi intenzivně „pracujeme“. On air by měl být od prvního lednového pondělka…
RadioTV: Když tedy nestavíte na známých tvářích, čím chcete přitáhnout posluchače například na Ranní show, kterou má moderovat Dominika Dadíková.
Petr Vladyka: Víte, když dva dělají totéž, nebývá to totéž, i kdybychom přinesli známý hlas. Proto v Ranní show nasadíme primárně muziku a opět říkám, že na to půjdeme jinak. To ale neznamená, že bychom v budoucnu neuvedli i známé hlasy. A rozhodně nikde není napsáno, že právě Dominika se nemůže stát v budoucnosti „hvězdou“.
RadioTV: V jakém množství nasadíte zpravodajství?
Petr Vladyka: Zpravodajství bude vypadat tak, jak odpovídá zvolenému formátu – jednoduchý infotainment vždy v celou od šesti do deseti hodin, k tomu každou hodinu dvakrát krátké info o počasí.
RadioTV: Lišit se od české Afterparty tedy bude i slovenská? I tady dáte přednost muzice?
Petr Vladyka: V tomto případě se budeme české verzi přibližovat, čili model vysílání bude do značné míry vycházet z „české Afterparty“ s Liborem Boučkem. Jméno uvažovaného moderátora samozřejmě prozradit nemohu, nicméně doufám, že naše posluchače tato osobnost osloví a zaujme.
RadioTV: V českém programu je i pořad Dance Extravaganza. Dostane se tento formát i na Slovensko?
Petr Vladyka: Samozřejmě, hned od ledna roku 2010 a stejně tak se naši slovenští posluchači mohou těšit na novou hitparádu..
RadioTV: Staniční hlasy jsou po prvním poslechu stejné jako ty české. Je to tedy tak, že české hlasy se postaraly i o slovenský ident Europy 2?
Petr Vladyka: Ne, staniční hlasy (jak ženský, tak mužský) jsou čistě slovenské. Zvukový obal je ale postaven českým produkčním týmem, v tomto ohledu máte pravdu. Troufnu si tvrdit, že právě nadčasová zvuková produkce by mohla být jedním z benchmarků nového rádia.
RadioTV: Většina z nových speakerů prošla regionálními rádii. Jak jste vybírali moderátorský tým?
Petr Vladyka: Snažili jsme se samozřejmě o co nejcitlivější a nejpečlivější výběr z hlasů, které jsou aktuálně k dispozici. Jestli jsme vybrali správně ukáže až b udoucnost, i když relativně blízká, nicméně musím říci, že za novým týmem Europy 2 v tuto chvíli plně stojím.
RadioTV: Odkud nová Europa 2 vysílá? Zůstala v původním studiu Rádia Okey nebo dostala zbrusu nové prostory?
Petr Vladyka: Ano, Europa 2 vysílá z prostor bývalého Rádia Okey v Bratislavě – Ružinově.
RadioTV: Děkujeme Vám, že jste si na nás udělal čas. Za celou redakci Vám přeji hodně štěstí do budoucna.
Petr Vladyka: Děkuji i Vám.