Členové stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny ČR se na dnešním zasedání obeznámili se sporem ohledně odpojování regionální reklamy na celoplošných stanicích. S tímto problémem je obeznámená i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která zatím nepřijala závazné rozhodnutí. Dnes se to nepodařilo ani poslancům, kteří nemůžou zasahovat do jednání RRTV.
Nejsledovanějším z dnešního zasedání mediální komise bylo odvolávání dvou členů rad veřejnoprávních médií, konkrétně členky Rady Českého rozhlasu Márie Ptáčkové a člena Rady České televize Jiřího Voráče. Oba nadále zůstanou ve svých funkcích. Mimo pozornost hlavních médií zůstala diskuze o odpojování regionálních reklamních bloků na celoplošných stanicích. Diskuze k tomuto bodu se zůčastnili zástupci obou znesvářených stran – na jedné straně jednatel licencované společnosti Radia Impuls Ivan Baťka, předseda představenstva a prezident Frekvence 1 Michel Fleischmann se svým kolegou Miroslavem Hrnkem, na straně druhé Daniel Sedláček, předseda představenstva skupiny Media Bohemia, která združuje několik desítek provozovatelů regionálního vysílání. Přítomní byli i někteří členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání – zastupoval ji předseda Václav Žák, diskuzi sledoval i místopředseda RRTV Petr Pospíchal.
Představitelé soukromých celoplošních stanic argumentovali, že odpojování regionální reklamy v celoplošném médiu není v rozporu se zákonem, protože reklama není součástí programu. Probíhající správní řízení vůči Radiu Impuls v této věci, které řeší Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, vnímají zástupci celoplošných rádií jako přenesení obchodních sporů na půdu, kam nepatří. „Neměla by se přenášet nestabilita do prostředí, které bylo donedávna stabilní a vyhýbalo se negativním vplyvům a kauzám,“ uvedl jednatel provozovatele Radia Impuls Ivan Baťka. Připomněl, že odpojení reklamy je standardní postup již několik let, a připouštějí to i licenční podmínky.
Z pohledu presidenta mediální skupiny Lagardere Michela Fleischmanna odráží kauza ohledně regionální reklamy konkurenční boj na rozhlasovém trhu. Reklama podle něho není programem, zákon odpojení povoluje. Svou argumentaci chce Lagardere doložit i analýzou Ústavu státu a práva. „Správní řízení vůči Impulsu nás překvapilo, bylo by dobré ho pozastavit, kým se táto věc vyřeší,“ navrhl Fleischmann poslancům.
Prostor pro argumentaci dostal i předseda představenstva skupiny Media Bohemia Dan Sedláček. Právě jeho skupina iniciovala společné prohlášení regionálních rádií, ke kterému se připojilo 38 provozovatelů regionálního vysílání včetně těch, které do skupiny přímo patří (podrobnosti zde). Podle Sedláčka je argumentace celoplošních stanic ohledně regionální reklamy čistě účelová. I když se odpojení reklamních brejků realizuje na celoplošných stanicích již několik let, podle Sedláčka to neznamená, že je takový postup v souladu se zákonem.
Do diskuze přispěl i předseda RRTV Václav Žák, který není spokojen s tím, že se celá kauza ještě před vyřešením u RRTV dostáva na stůl Stálé komisi pro sdělovací prostředky. „V okamžiku, kdy běží správní řízení na RRTV, dostáváme se do situace, kdy nemůžeme reagovat. Není dobré v průběhu řízení ovlivňovať poslance, pokud se regulační orgán nemůže vyjadřit.“
Správní řízení vůči Radiu Impuls ohledně odpojování regionální reklamy bude na půdě RRTV pokračovat i po dnešním zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky. Jak během jednání uvedl její předseda Vítězslav Jandák, poslanci nemají právo jakkoliv zasahovat do jednání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.