Kdo by je neznal? Eva a Vašek je momentálně nejznámější muzikantské duo na české scéně, které úspěšně prodává desky pomocí televizního nákupu a není vysloveně mainstreamové. To samé duo se v televizní talkshow Luboše Xavera Veselého na brněnské televizi BTV pochlubilo, že připravuje své vlastní rádio s názvem Surf. Vysílat by mělo nejprve na internetu, posléze i na FM.
Kudy povede cesta do FM éteru?
První logickou otázkou je, zda má podobné rádio šanci nejen uspět, ale vůbec proniknout na uzavřený terestrický trh. Pro to, aby Eva s Vaškem měli své rádio je totiž potřeba mít připravenou frekvenci, a ve veřejném řízení získat licenci. Každý provozovatel vám řekne, že jde o velice náročný proces, na jehož konci je obvykle zklamání – licenci totiž získává zpravidla konkurence a ne ten, kdo se o frekvenci zasadil. Bulvární deník Aha!, když referoval o Evě a Vaškovi ve svém článku, napsal, že rádio se bude jmenovat Surf a brzy bude vysílat na internetu. „Máme už vyjednané, že posléze dostaneme licenci na normální rádio a dokonce už známe konkrétní frekvenci,“ uvedl v televizní talkshow Václav Ševčík neboli Vašek.
Jakým způsobem to mají Eva s Vaškem vyjednané, zůstává záhadou. Nicméně šance kohokoliv, kdo na rozhlasovém trhu dnes nepůsobí, proniknout do FM éteru, je téměř nulová. Z nedávné minulosti není mnoho projektů, za kterými by stáli osoby, které nemají v mediálním byznysu potřebné zázemí. Pokud chcete dnes v ČR založit rádio, musíte Radu pro rozhlasové a televizní vysílání dostatečně přesvědčit, že přesné víte, do čeho jdete. A musíte být lepší než několik desítek dalších projektů, které se snaží proniknout do éteru.
Co by bylo kdyby rádio skutečně vzniklo?
Nicméně připusťme na chvíli, že by rádio Evy a Vaška skutečně vzniklo jako lokální projekt někde na jižní Moravě.
Konkrétní frekvenci ani místo vysílání zatím neznáme, nicméně největší posluchačský potenciál je patrně na jihovýchodě ČR. Zde již působí „Pohodové slovácké rádio“ Dyje, jehož kmotrem je Jožka Černý. Poslouchá ho více než 40 tisíc lidí týdně (44 tisíc v posledním RadioProjektu), což je na relativního nováčka v éteru slušné číslo. Denní poslechovost je jen mírně pod 20 tisíci, a to můžeme považovat za spodní hranici průměrné poslechovosti lokálních stanic. Pokud by se rádio Evy a Vaška stylově podobalo, mělo by ale přesto celkem slušnou šanci na úspěch. Největší úspěch v regionálním měřítku u nás mají formáty, které se orientují na českou muziku, a i zde se ještě dají najít různé mezery na trhu. Zde je však nutné počítat s existující konkurencí a jen příslušnost k proslavenému duu posluchače nepřinese.
Na internetu ale toto rádio nemusí být bez šance, i když asi není pravděpodobné, že by počtem posluchačů významně konkurovalo současným terestrickým stanicím vysílajícím na internetu. Zvláště ve virtuálním prostředí platí, že není důležité to, co vysíláte, ale to, zda máte pro toto vysílání vděčné publikum. Radioprojekt jako průzkum poslechovosti rádií nedokáže úplně přesně změřit každého jednoho posluchače, nicméně na internetu se konkrétní číslo rychle projeví. Je tu ale i demografický rozměr. Je otázkou, zda cílová skupina posluchačů Evy a Vaška má k dispozici internet v masovém měřítku. Nebo zda je ochotna si ho kvůli tomu pořídit. Jednodušší cesta vede přímo k nahrávkám tohoto pěveckého dua, které se dají koupit levně a rychle pomocí jednoho telefonátu. A hlavně, za jednu kolekci nahrávek zaplatíte mnohdy méně než za standardní měsíční paušál připojení k internetu.
Publikum je důležité, jenže nelze na něj spoléhat
Nicméně ani samotné publikum není trvalé a nekonečné. Právě včera probleskla médii zpráva, že Eva a Vašek jsou nuceni zrušit dva ze tří velkolepých koncertů pod horou Říp, které byly plánovány na poslední tři květnové dny – pátek, sobotu a neděli. Dosavadní stav předprodeje vstupenek ukázal, že by na všech akcích nebylo dost lidí a tak se organizátoři rozhodli ponechat jen sobotní koncert, o který byl největší zájem, a navýšit jeho kapacitu. Podobný vývoj může nastat i u rádia. Prvotní zájem by byl jistě velký i díky silnému kreditu tvůrců, jenže postupem času by se přirozeně publikum zmenšovalo, až by tvůrci přistoupili ke změnám, které by se postupně vzdalovaly původnímu záměru.
Podobné konstatování ale platí jen tehdy, pokud předpokládáme, že Eva a Vašek chtějí své rádio vystavět na svých skladbách a žánrově příbuzné alternativě. Jejich vlastní výrok z talkshow Luboše Xavera Veselého ale naznačuje, že vše může být úplně jinak. „Vůbec to neznamená, abychom tam hráli jenom naše písničky, ale každý si tam příjde na své a hlavně v rádiu Surf uslyšíte většinou české písně.“ Šance rádia Surf v internetové nebo terestrické podobě tak budou záviset paradoxně na tom, nakolik bude rádio dramaturgicky spojováno s osobnostmi zakladatelů.
Na závěr kontrolní otázka – Jožka Černý jako kmotr a tvář Rádia Dyje přitáhl tomuto rádiu 40 tisíc posluchačů týdně. Je to mnoho nebo málo? Může podobný tahák zafungovat i v případě Evy a Vaška? To je téma, o kterém se můžeme bavit v diskuzi pod tímto článkem.
Pokud to Eva s Vaškem spustí do luftu, tak mám fenomenální nápad: Založím si firmu, respektive odborný závod na výrobu špuntů do uší. Myslím si, že zbohatnu…
Když by zde šlo bodovat, tak by jste dostal 5 hvězdiček nebo zelený paleček vzhůru nebo, co by šlo. Takhle dobře, jsem se dlouho nezasmál, výborná glosa.
Taky jsem se při středě výborně pobavil. Jen tak mimochodem, ti dva se ani na tom netu asi neuchytí, protože v té cílové skupině, která tohle prznění hudby poslouchá, není moc těch, kteří by dokázali ovládat komp a internet.