RECENZE – Na první pohled poměrně jednoduchá otázka. Ovšem na první poslech se mi téma začíná pozdávat tuze složité. Stanic (šířících po svých vlnách rockovou hudbu) je opravdu více než požehnaně. A kupodivu každá nehraje úplně stejně. A právě kvůli velkému množství nebude toto rockový díl jediný.
Po prvním speciálním dílu věnujícím se playlistu českých celoplošných rádií přichází na řadu první řadový díl seriálu recenzí v této programové sezóně. V rockových recenzích budu hodnotit „tvrdost muziky“, poměr zahraniční a české tvorby, úroveň mluveného slova, dojmy ze zvukového obalu a reklamu (konkrétně její množství).
U každého z rádií najdete tradiční playlist odehraných skladeb a grafické hodnocení, nakolik je dobré zesílit v každém z případů úroveň hlasitosti přehrávače (škála 1-10). V případě kritéria „reklama“ dochází k mírné změně, čím více se blíží hodnocení k 10, tím méně reklamních bloků jsem ve vysílání zaznamenal. Při kliknutí na logo rádia budete přesměrováni na licenční podmínky každého rádia.
Na paškál si dnes beru menší stanice. Jako první jsem zabrouzdal do vln jihomoravského rádia RockMax, hanáckého nováčka – Rádio Haná Olomoucko a v nespolední řadě pražský RockZone 105,9. A rozhodně nebudou jedinými rockovými stanicemi, které se tu objeví. Nyní směle k hodnocení.
ROCKMAX; středa 14.října 2009; 10:00 – 12:00
O RockMaxu jsem měl vždy představu, že je to rádio hrající velmi tvrdou hudbu. Můj poslech mne však přesvědčil o tom, že rádio umí být také něžné (tedy co se týče hudby). Mluvené slovo mírně pokulhává, ale milá slečna zprávařka navrátila šmrnc a půvab.
Ze tří dnešních zkoumaných rádií hraje dle mého názoru RockMax opravdu nejtvrdší muziku, kupodivu jsem dvě hodiny přežil bez újmy, což jsem opravdu nečekal, a navíc byl jsem příjemně překvapen, že někdo dokáže hrát opravdu odlišnou hudbu od ostatních českých stanic. Uznávám, že nad pop-rockovým tělesem Linkin Park asi skalní příznivce rocku skákat oslavné tanečky nebudou, pro mne však bylo milým vpádem komerce :-).
V průběhu dvou hodin jsem snad zaznamenal jen jediného českého interpreta (skupina Dark Gamballe – Večer pod kometou) a ten navíc ani nebyl k rozeznání od zahraniční provenience. A byl jsem rád, že jsem si od české tvorby odpočinul, po Kolářovi a podobných hvězdách se mi nestýskalo. Výletem do archivu byl kousek Police – Every Breath You Take (poraďte mi prosím, jaký rozdíl je mezi popem a rockem?).
Hůře naopak hodnotím mluvené slovo. Moderátor Honza P. (a jak dále?) prováděl proudem vysílání, jako by ho každou chvíli čekala smrt za rohem rádia. Bez sil, bez vůně a bez zápachu. Škoda, rocková stanice by měla trochu žít a ne nutit posluchače chtít po poslechu zemřít. Možná jako ne-rocker neposoudím duševní stavy objektivně, no nevím, kdo by to chtěl. To mnohem milejším stvořením byla Marcela a zprávy, její dikce měla konečně rychlejším tempo.
Zvukový obal je opravdu více než dobrý, logicky ladí s rockovým formátem (těžko by posluchači snesli jiný). Vtipné mi přišly jingly zpráv v celou (neboli Informační nášup), následované „hlavním menu“, tedy to, co následuje po headlines.
ZÁVĚR: Praví rockeři si rozhodně přijdou na své. Hudba tvrdšího charakteru neodradí ani pop-rockové jedince, i když popový rock se tu vyskytuje jen zřídka. Trochu svižnější tempo moderátora a RockMax zaručí vysokou kvalitu.
PS: Vánoce jsou ještě daleko, témata s tímto spojená přenecháme ve vysílání prosím na později, ano? Děkuji ;-) (Na vysvětlenou – tématem první hodiny byly dárky a Vánoce.)
RÁDIO HANÁ OLOMOUCKO; středa 14.října 2009; 14:00 – 16:00
Hodnocení tohoto dítěte českého éteru nebudu brát příliš dramaticky. Do moravského éteru vtrhla stanice v září tohoto roku, Marek Berger, programový ředitel Rádia Haná a Rádia Rubi, je přesvědčen o tom, že stanice si své fanoušky najde a že poptávka po tomto formátu rozhodně je. A myslím si to i já, jakožto obyvatel přilehlé obce hanácké metropole. Rockový formát tu citelně chybí, ale je právě program SkyRock tím pravým ořechovým?
Když jsem se dozvěděl, že rocková mutace Hané míří do FM pásma, byl jsem nadšen a ještě v lepší náladě jsem se ocitnul již po krátkém poslechu hudebního formátu. Potěšilo mě, že Rádio Haná Olomoucko není rockovým ječidlem, které chce za každou cenu vyrvat duši z těla, ale přinést alternativu do českého (spíše moravského) rozhlasového rybníku. Za to velké díky. Program zatím není ještě plně sestaven, Ranní jam 5-8 je přebírán z Rádia Haná, následuje rockové pásmo, v osm večer přichází Rockové legendy a okolo půlnoci jsem zaznamenal proud blues.
Hudební proud čerpá z bohatého rockového archivu s přesahem do současné doby a důrazem spíše na melodii. I přesto, že jsem byl z velké části spokojen, jeden interpret mi zcela otevřeně rve uši. Ačkoli zpěvačku Pink řadím k oblíbenějším interpretům, v proudu SkyRock bije do uší a její song Sober dle mého názoru nemá s rockem při vší snaze mnoho společného (když se budu snažit, jsem ochoten uznat pop-rock). Ani píseň So What (I’m A Rockstar) toho z rocku moc nepobrala, snad jen to slovo v textu. Vydržet se to dá, no je to mírná vada na kráse.
Mluveného slova zatím moc není. Pět minut před celou hanácké zprávy (opět přebírané z centrálního programu) splňují kvalitní standard této regionální stanice, dozvídám se v podstatě vše podstatné o tom, co se aktuálně děje v regionu, takže „no problem“. Jinak se prozatím mluvené slovo omezuje jen na malou rubriku v půl (Pepin z Hané, Šišounovy hlody, Kulturák, Sportovní tipy, Biják,…). O regulérní moderaci se v současnosti na Rádiu Haná Olomoucko zatím rozhodně nedá mluvit. Na řádný program si holt budeme muset ještě chvíli počkat.
To reklama už jede na plné obrátky. Není jí nejméně, no katastrofa to rozhodně není. Reklamní zadavatelé ocení hudební formát a bližší zacílení díky olomouckému kmitočtu.
ZÁVĚR: Nový projekt Rádia Haná je přínosem pro moravský éter (ostatně všude, kde chybí nějaký hudební formát, můžeme po jeho zavední mluvit o přínosu). Milerád si počkám na mluvené slovo a zajímavé rubriky. Pro bližší hodnocení ponechávám čas a rozhodně se k olomouckému rocku vrátím.
ROCKZONE 105,9; pondělí 19.října 2009; 10:00 – 12:00
Už po pár minutách jsem pochopil, s kým se toto rádio kamarádí. Tím kamarádem je Rádio Impuls (kamaráděním je myšlen stejný vlastník, poznámka redakce). Rocková předělávka zpravodajského rádia je opravdu velmi zajímavým počinem. Znělka na reklamu stejná jako na Impulsu, ale upřímně, kdo to zaznamená, že? Pojďme na to pěkně po pořádku.
První podobnost (možná čistě náhodná) s Rádiem Impuls mne napadla v případě počtu českých skladeb. Tedy ne, že by RockZone „hrál česky rááád“, ale dvě české skladby v hodině nenabídlo žádné jiné rádio. Ve většině případů jsem trochu váhal, co mají s rockem společné, každopádně se jedná o příjemné alternativy (konkrétně J.A.R., Wohnout a Vltava). Ke slovu se dostala i „profláklá“ kapela Lucie.
Hudební složka se nesnaží posluchače nijak vyděsit a opravdu tvrdých kousků nabízí přiměřeně, přiměřeně, přesto se najdou. Podívám-li se na playlistu poslouchaných hodin, mám dojem, že hráni jsou především komerčně známější interpreti, no místo na ne příliš často hrané se také najde. Často se objevuje klasický rock z dob minulých, dokonce je mu věnována i samostatná rubrika ke konci hodiny (kdy odezní jeden klasický hit).
Mluvené slovo má své místo především krátce před celou, nabízí poměrně obsáhlé zprávy z domova, světa a speciální prostor je v půli bloku vyhrazen informacím z Prahy. Spolupráce s Impulsem je znát v kulturní rubrice, tu připravuje zprávařka Impulsu Jiřina Součková. Další podobnost s Impulsem je vysoká frekvence dopravního zpravodajství – 4krát v hodině (ve zprávách v celou, po čtvrt, 10:35, 10:47). Samozřejmě vstupy jsou kratší, dynamičtější.
Moderátorských vstupů nebylo mnoho, většinou jen Honza Křížek uvedl dopravu, sem tam nějaký song. Předvést se však dokáže se zprávařem Tomášem Frödem. U prvního vstupu jsem byl celkem šokován, měl jsem dojem, že oba moderátoři požili množství alkoholu značně převyšující snesitelnou míru únosnosti. Postupem času jsem si zvyknul a musím říci, že jsem se už tak dlouho nebavil. Jednoznačné oživení éteru. Více takových. (Snad mne neukamenujete.)
Zvukový obal koresponduje s celkovým vyzněním rádia. Identifikační jingly nejsou zpívané a navíc ani nejsou vkládány po každém písni, což posluchač spíše uvítá, svým hudebním formátem poměrně snadno odlišitelné stanici není na škodu. Jednoznačná výtka směřuje na self-promotion. Opravdu nepotřebuji čtyřikrát za hodinu slyšet upoutávku na pořad (zřejmě V.I.P. moderátora) Martina Zellera (pořad Album Před půlnocí). Z počátku jsem byl nalákán, po osmém poslechu otráven a odhodlaný za žádnou cenu poslouchat tak pozdě v noci.
ZÁVĚR: RockZone je určitě zajímavým rádiem. Jak už jsem zmínil výše, podobnost s Impulsem možná ne každého napadne. Nechávám na vás, zda je to dobře či nikoli. Každopádně letmý poslech mne nejen, že neodradil, ale navnadil na poslech s pořadovým číslem 2.
Nebudu (alespoň prozatím) hodnotit, která stanice je nejlepší. Každopádně už nyní mohu slíbit, že se na serveru RadioTV v brzké době objeví „rockové Volume II.“, v němž se opět zaposlouchám do některých z rockových rádií produkovaných v České republice. Snad se mám na co těšit.
Hodnotit rocková rádia podle „tvrdosti muziky“ mi příjde stejně zvrhlé, jako hodnotit jízdní vlastnosti auta podle jeho barvy.
To že skladba zní „rockověji“ přece automaticky neznamená že je kvalitnější. Navíc recenze na cokoli je jenom dojmologie. Autor článku přiznává, že je nerocker. To je stejné, jako kdybych já, jakožto ateista, hodnotil úroveň vysílání křesťanských stanic.
Dovolím si pana Pateru pochválit. Myslím si, že recense byla provedena velice dobře a v podstatě k ní není, co dodávat. Popsal to velice objektivně. Mám velmi shodný náhled. Též pokud zvolil kriteriem ,,tvrdost muziky“ je to v podstatě to první a nejběžnější kriterium. A znám osobně velice dobře 3 lidi, kteří právě proto dají Rock Maxu přednost. Stejně jako znám osobně velice dobře jiné 3 lidi, kteří ho právě proto zavrhnou. Přitom jsou, ale posluchači rockových stanic a jiné rádio by nikdy neposlouchali. Jen snad, co mi chybí, že když už, že to nevzal všechno, z jedné vody, načisto. Tedy neprobral, zcela vše, co mají rockoví příznivci, dnes k disposici, v ČR na FM. Tedy nezakomponoval, do toho zcela všechna rocková rádia, v ČR. Zasloužilo by si tedy recensi spolu s těmito třemi, ještě HEY-rockové hity, to můžeš, které by šlo laicky srovnat s Hanou-Olomoucko, tedy pro rockového příznivce, příliš mnoho nehodícího se popu. Dále s Rock Rádii(Šumava,Prácheň,Gold), kde platí zcela totéž, tedy zcela zbytečné, nehodící se a vadící přehrávání věcí, nerockových, ale bohužel spíše popových. Takže, to je jedna hromádka. Potom tedy, Radio GAMA v Mostě, které snad nemá chybu. A BEAT, který též snad, zdá se, nemá chybu. Možná ještě, by se slušelo přiřadit Radio Oldies Olympic, které samo sebe, sice nenazývá rockovým rádiem a je oldies rádiem. Ale orientuje se na ty roky, v kterých vládl celému světu rock, takže v podstatě, je rockovým rádiem a to možná více, nežli tzv. Rock Rádio nebo Hey nebo Haná-Olomoucko. Ovšem až nyní jsem si všiml, že u článečku je číslovka 1. Takže jsem to možná zbytečně předběhl a dočkáme se ostatních rock hrajících rádií 2. možná 3.díle.(Tedy pokud to bude zase po třech.)Jinak si myslím,že nyní bude rock II, torochu složitějším, bude třeba mezi sebou porovnat u HEY /BRNO a OSTRAVU/, která jsou stále podstatně lepší od HEY/PRAHA,PROFIL,ČECHY/. Bude třeba porovnat navzájem Prácheň,Gold,Šumavu i když to je stejné po stránce hudby,líše se regionální mluvené vstupy a některý vstup o kinech jiného města může býti dosti trapným. Tedy tato regionalita je někde regionalitou, jinde fraškou. A ještě složitějším to bude u GAMA rádia, kdy každý den je věnován jiné oblasti rocku. Tedy jeden den to bude zcela jiné, nežli další den. A nejsložitější to bude u Beatu, kdy by to chtělo snad provést orientační poslechy v rozmezí týdnů, protože Beat velmi rád a často všelijak modifikuje svou tvář, jednou vypadá jako kolotoč jen několika otřepaných hitů, jindy hraje více věcích méně známých, jednou je to skoro samý hard rock a heavy metal, jindy zase samý art rock nebo samá 60.léta. To rádio je stále v pohybu a stále si hrají a stále nenudí. Ovšem komentář z jednoho týdne pak vypadá zcela odlišně, nežli z týdne jiného a to zase vypadá zcela odlišně z 3 týdnů po té. Například, teď se hrají, co den, to celá rocková alba. Dnes to bude Zappa. A o víkendu se budou luštit křížovky. Ale další víkend bude zase úplně jiný. To rádio nenudí a stále se nádherně hýbe.
Přeji dobrý den.
Tvrdost muziky jsem zvolil jako jedno z kritérií proto, aby se čtenář mohl lépe orientovat v široké nabídce rockových stanic. Do celkového hodnocení jsem toto kritérium nezapočítával. Stejně jsem do celkového hodnocení nezapočítal kritérium „poměr zahraniční a české hudby“. Jednoduše proto, že „tisíc lidí, tisíc chutí“.
A tím označení „ne-rocker“ jsem měl na mysli trochu něco jiného – to, že nevyhledávám jenom rockovou muziku přece neznamená, že si rád rock neposlechnu. Nevadí mi ani „tvrdší kousky“.
O rockových rádiích by měl psát články rocker, jinak vznikne blábol o ničem a pro nikoho, ze kterého si potencionální posluchač (rocker) neodnese absolutně nic k užitku…
Tak dramaticky bych to neviděl. Samozřejmě, že by to mělo být tak, že v rockovém rádiu budou vysílat příznivci rocku a nikoli přeškolení popaři a články o nich by měli psát zase příznivci rocku a nikoli všeliterati. Ovšem stejně tak, jako v těch určitých nabarvených nebo rádoby rockových stanicích nemají ty příznivce rocku a jsou pouze někde. /Tam to ovšem, doopravdy dost vadí, že nejsou./Tak samozřejmě i na všeobecném rádiovém serveru nemají příznivce rocku a příznivce country a příznivce popu a příznivce dance atd. Aby každý vypsal článek a byl aktivován, jen, když bude třeba napsat o danné věci. Přesto si myslím, že i jako nerocker některé věci odhadl a popsal dobře. Musíte si to maličko přefiltrovat. Prostě víte, že to píše nerocker, takže si to upravíte, dle sebe. Ostatně Vám a to není urážka ani útok, ale objektivní výzva, nic nebrání aby jste to /zdarma, tedy jen pro zábavu/ napsal taky. Osobně, nekecám, rád bych si to od Vás přečetl. Bude to patrně na vyšší úrovni. Vezměte vše, co si v ČR říká rock a hoďte sem o tom příspěvek. Jak se na to dívá rocker, který o tom ví daleko více. Já osobně některá rádia, která si říkají rocková nijak neberu, ale zase jiné jako rocková beru docela dobře. Ale zase neberu pouze rocková rádia, ale i některá nerocková, tím ale nemyslím popová. Viz. http://home.tiscali.cz/~cb009902/
Až přijde čas, napíšu i něco o zdejších rockových rádiích, teď pracuju pro radost na článku Rock v rozbořených vlnách, o starých lodních pirátských stanicích typu Radio Caroline, Nordsee, Veronica :-) Malá ukázka:
Skvělý film Piráti na vlnách onu dobu podal odlehčenou, stylizovanou formou, a nasměroval na offshore rádia současná média. Bohužel, většina tuzemských písánek je šita sice mládežnicky rychlou, ale zmatečně škobrtavou jehlou mistra Wikidala…
Čtivým bych proto zásadní dobový fenomén šedesátých a částečně i sedmdesátých let připomenul rozsáhlejším materiálem na pokračování.
Zemětřes
Z pohledu rockera rozhlasáka je zásadní co vzduchem lítalo po velkém rokenrolovém zemětřesení. Stoletou historii rozhlasu ponechme pro tentokrát stranou. Jen zmíním, že už předválečnému evropskému éteru vládlo Radio Luxembourg, takže mělo na co navazovat. Vždycky to byla stanice pro mladé, na přelomu padesátých a šedesátých let se zasloužila o rokec a bigbít jako nikdo na světě.
V druhé polovině 50.let se v USA objevil teenagerovský fenomén. Tehdejší mladí se jako první generace totálně vymkli z přebírání a mírnému upravování zvyků rodičů. Rokenrol a Elvis teenagery doslova vyrval z přediva nalinkovaných cest, přišel James Dean, Marlon Brando, motorky, auta… a s tím vším spojené utrácení peněz.
Nebyla by to Amerika, aby nerozpoznala obrovský obchodní potenciál teenagerů. S reklamou samozřejmě souviselo i rozhlasové vysílání. Nejenom známí průkopníci rokenrolu jako Alan Freed se zapsali do dějin. O některých dalších bude řeč, zaslouží si to.
Export americké hudby, filmů, životního stylu do celého světa zde byl, je a bude napořád, ať se Bin Lulíni vztekají jak chtějí. V druhé polovině padesátých let, přes anglické, německé a holandské přístavy vtrhla nová rokenrolová kultura na starý kontinent jako tsunami. Z její divoké pěny se zrodili Beatles, Rolling Stones, Animals, Who a další, kteří se – coby první britská invaze – přelili v polovině sixties přes Atlantik zpět do USA.
Laxík 208 metr hltaly po večerech desítky milionů posluchačů, i v Anglii, kde kupodivu BBC stále spala na válečných vavřínech. Jediný pořad pro mladší, sobotní Skiffle Club, nemohl poptávce stačit.
Tak ,,Laxík“ jsme na SV samozřejmě chytali asi všichni.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Luxembourg_(English)
Nevím, kdo později chytal i Caroline http://radiocaroline.servemp3.com/ na analogovém satelitní přijímači, později na digitálním satelitním přijímači a ještě později prostě a jednoduše z internetu. Já jo a poslouchám jí do dneška.
To ano. Určitě to revoluce byla a byla to sranda a bylo to dobré. Oni od té doby šly ale i jiné vlny světem. Ne již tak významné, ale šly. Např. vlna Punku. Po té třeba vlna Techna. Proto asi u nás rozehnali Czech Tek a do dnes u nás neexistuje pořádné techno rádio, když pominu snad Helax v Ostravě. Takže nejen Rock and Roll dostával od orgánů po držce. Ono to pokračuje. Jen cíl se změnil. Za to závěrem si už vůbec nejsem tak jistý. Jistě Amerika je stále ekonomicky nejsilnější a její zvyky pronikají. Od Rock And Rollu po Hot Dog a Hamburger do světa. To ano. Ale v rámci globalizace, tedy viděno positivně, nikoli negativně, se svět srovnává. Tedy a to už viděno negativně. Amerika i absorbuje mnoho asijských zvyků kolektivizace, kolektivní viny, kolektivní odpovědnosti, mafiánské zavázanosti atd. Takže dávnou není tou ze 60.let. A v tom vidím velký problém. Tedy otevřeně řečeno aby nám za dalších 30 let nezačala do světa vyvážet socialismus. Některé věci již velmi souvisí s Orwellem a totální kontrolou, včetně Ládinova syndromu, protože to bylo dobré k čemu ? K navýšení kontroly, že ? A neobchodavala rodina Bushova s rodinou Ladinů ? Nenavýšil se díky tomu rozpočet CIA a pod. ? No, když se situace příliš rozbouřila, nastrčil se Obama aby ji zklidnil ? Až se přestane hodit, odstřelí ho jako Kennedyho. Nenápadné upozorňování na tuto variantu, jako příprava, pro dělný lid, probíhá tiskem prakticky neustále. Takže, co se semele v USA ? Zatím se tam začíná mlít tohle http://www.radiotv.cz/p_radio/a_radia/americka-radia-neplatila-zpevakum-vse-se-asi-zmeni/ např. Takže otázka je, kde zůstali vzbouřenci Rock and Rollu ? kde jsou 60.léta ? Kde je i ten Punk ze 70.let. Zdá se, že můžeme už jen vzpomínat na revoluční léta 68 apod. Bohužel samozřejmě a zřejmě i zcela plánovitě se snaží veškerá média postarat o to aby se na to zapomnělo a to co nejdůkladněji aby takové příklady raději moc slyšet a vidět nebyly a nevedly k následování. Vypočítaná uniformovanost se nosí a prosazuje, kam se člověk podívá.
Celý první díl mého povídání o lodních pirátských rádiích je na http://www.cdklub.net
Nemám rád primitivní antiamerikanismus.
Domníváš se, že The Fugs – C.I.A. Man, je primitivní záležitost ?
elektrická verze http://www.youtube.com/watch?v=hW9cCWm53H4
akustická verze http://www.youtube.com/watch?v=C3V98lnJX1k
Já se domnívám, že je to ohromná legrace… Nebo sranda byla, když do ČR přijel Frank Zappa, že. Sešel se samozřejmě s p. Havlem, jak jinak. No, když se pak p.Havel sešel s Bushem, tak ten mu hbitě vysvětlil, že F.Zappa je ,,persona non grata“. Takže si nepleť totalitní praktiky s antiamerikanismem. Ostatně pokud jsi slyšel někdy v poslední době Caroline, tak jsem z toho měl chvilkama dojem, že jde o nějakou arabskou stanici, podle toho, jak se tam obouvali do některých věcí…
Docela popletené sdělení :-)
V čem popletené ?
1) p.Havel se opravdu pokusil u Bushe prosadit Zappu jako zástupce amerických podnikatelů.
S čímž Zappa do ČR přijel aby pomohl ČR, protože měl radost z naší revoluce. A Bush mu opravdu řekl, že to nepřichází do úvahy s tím, že Zappa je v USA na seznamu nežádoucích osob.
2) Zappa měl opravdu těžkou srandu z české StB. S tím, že i u ní se projevoval klasický komunistický šlendrian. A s tím, že výkon některých úřadů v USA je několikanásobný přestože nepostupují tak brutálně, jako StB a zdánlivě mírumilovněji.
/ obě informace volně přivzaty z vysílání rádia Wave ze speciálu o návštěvě F.Zappy v ČR, patrně lze dohledat v archívu na webu rádia Wave /
3) Caroline opravdu vysílala tak, že ještě po tolika letech se u nich projevuje určitý kritický duch a duch revolty, což mne osobně velice překvapilo, protože jsem to neočekával, jako, když by probíhala stále ještě válka ve Vietnamu./ slyšeno osobně v jejich vysílání asi před rokem, přibližně v době, kdy Wave čelilo obvinění od pí.Jaklové z fašismu, bylo vyhnáno z FM a RADIO 1 tehdy na jeho podporu vysílalo speciál složený z písní typu Cure – Zabij si svého Araba apod. Tak mne tehdy zaujímalo, jak se staví k současnosti, revoluční rádia z 60.let a věnoval jsem se tehdy poslechu Caroline a ono to bylo kupodivu velmi podobné…/ Takže, co z toho je popletené ? Všechny 3 informace jsou popsány podle mého názoru objektivně. Jediné, co by snad šlo vytknout, je tedy, jejich poskládání, jako takové, že je vyjímám z kontextu a takto si je poskládávám k sobě. To je moje věc, hledání a nesu si za to odpovědnost sám. Myslím si, že souvislost mají.
Třebas v tomhle popletené: „Takže si nepleť totalitní praktiky s antiamerikanismem.“ – ta věta nedává smysl ani logicky ani sématicky.
To je pravda, vypadlo tam jakési slovo, můžeš si doplnit třeba na ,,upozornění na totalitní praktiky“ apod. dle libovole, jo, o tom vím, že se to tam, potratilo, ale předpokládám, že jsi v pohodě schopen, si tam potřebné dosadit…takže už jsem to neopravoval…
Pane Petera , tak Vy jste s Rock maxem přežil 2 hodiny? Hlavně si
nechte od RM napsat celodenní playlist. Slyšel jste Maxi hard night?
Co tam jsou schopni pustit? Kurva, jestli tohle má něco společného
s rockem , tak jsem asi pako. Jak někdo může ze studia vypustit
do éteru u údajného poctivého rockového radia tento pořad. Tohle bych
chtěl teda vysvětlit. Jak někdo může vedle rockových velikánů pustit
skupiny které se otevřeně snoubí se satanismem. Např. Belfegor.
Jste normální , to mě chcete navykládat , že Rock max je rockové
rádio? Vždyť tam se nedá poslouchat nic než Dinorock a to jenom někdy.
A myslete si co chcete, já mám naposlouchaný rock ze 30 let dobře.
V tomto s Tebou nesouhlasím. V žádném případě. Pokusím se ti odpovědět v několika rovinách. Začnu mým oblíbencem F.Zappou. Ten měl kdysi v úmyslu vyrobit parodii na Heavy Metal. Později od svého záměru ustoupil a nikdy to neudělal. Z toho důvodu, že si uvědomil, že Heavy Metal je paradie sama na sebe a je to velkolepé divadlo a že by to v podstatě nemělo smysl. To je jeden velice důležitý pohled, takže to neber tak reálně. Další věc je ,,satanismus“ jako takový, když jsi použil to slovo. Také mi přišly, za můj život, do ruky některé takové křesťanské příručky o škodlivosti rocku atd. Ze satanismu běžně obvińovali tito náboženští fanatici AC/DC, ale třeba i takové EAGLES, dokonce i BEATLES, zvláště jim vadila deska Revolver a pouštěním některých věci pozpátku, které jsou tam namixovány. S těmito fanatiky si užil svoje i Ozzy Osbourne, toho málem dostali, tedy jejich pronásledování, zvláště jeho, bylo v některém jeho období, tak silné, že mám dojem, se z toho jednou zhroutil. Takže mám dojem, že na toto koukáš velice přes náboženské prsty a s tím nesouhlasím a souhlasit nikdy nemohu. To je další věc. Pak zde volně použiji p. Merhauta, kterého si opravdu vážím i když ho osobně neznám, ale vím jak vypadá a jsou mi známé některé jeho webové iniciativy. Ten zazlívá Rock Maxu jen určitou podmnožinu, jak tomu říká. A samozřejmě více se mu líbí Beat svojí profesionálností a větší rozsáhlostí, také je to jeden z těch, co zde Rock Max nenazývá rockovým rádiem. Snažil jsem se mu a budu se i Tobě snažit vysvětlit, svůj pohled. Podívej se, někdy před 20 lety jsem celkem Heavy nikterak neuznával a také ho nepovažoval, už pomalu za rock, jde o to, že podle mého názoru, v tom, co rock je, pokračovali po Rolling Stones apod. úplně jiní, tedy především punkeři, indies, alternativa atd.( Ovšem vzpomeň si na Symphaty for Devil, při které dokonce došlo k nehodě, tedy někdo z pořadatelů místního klubu Hells Angels tam ubodal jakéhosi černého fanouška, byl z toho průser jako prase a R.S. pak vydávali omluvnou desku Sůl země s věcmi jask Black Sugger atd.) Tedy metal bylo jen divadélko, pomalu už popové, tedy s prvky a metodami popu. Žádné invence, hledání, jen metalové kolovrátky. Takže jsem metal nikdy nežral a nežeru. Prostě mezi punkáči, alternativou, indies, se nějací metaloví tupci, nijak zvláště nenosili. To je prostě fakt. Mezi tím jsem , ale vypadl z Prahy na venkov. A tam pokud něco žije, tak je to právě metal a hard rock a věci, které pokračují takto. Je to tam vnímáno pomalu jako lidovka nebo jako dechovka. Takže jsem se smířil i s metalem. Tedy asi nikdy k němu nebudu mít vztah jako k punku nebo New Wave nebo k čemu. Ale rozhodně mi nijak nevadí a rock to je. Takže znám osobně několik lidí a vážím si jich z jiných osobních důvodů, kteří naopak Rock Max uznávají a dávají mu přednost před Beatem a to právě proto, že se ta stanice specializuje na Heavy. A mají na to kurva právo ! Další pohled. Ještě budou dva. Říkáš ,,satanismus“, ale jdi se s tím slovem vycpat, nic jako satan po světě neběhá a nikdy neběhalo, běhá tady jen spousty tupců a náboženských šílenců. Takže samozřejmě, že i takovéto věci mají právo zaznít a je dobře, že se najde někdo, kdo se šílenců nebojí a zahraje je. Ať je jejich kvalita jakákoli. Máme demokracii a svobodu a uznávám jediné 3 zákazy. Tj. Propagace komunismu, propagace fašismu a propagace sexismu. Vše ostatní je dovoleno, tedy mělo by se hrát ! Tak a ten třetí pohled bude politický. U nás existovalo svého času mraky protestních kapel. Jistě totalitní stát. Smutné je, že s jejich vynikající tvorbou, nejsou běžně seznamováni posluchači ani dnes a že v podstatě komunismus běží dál, tedy po komerční bázi. Tedy prodává se, tedy hraje se, jen to, co se zná, čili, co znali komunističtí otroci, tedy Gott atd. Tedy nehrají se. Samozřejmě jako protest proti toltalitě se použilo i náboženství, tedy byly věci křesťanské, či na podobné bázi. Stačí použít Svatopluka Karáska nebo Oboroh nebo, cokoli i Plastic People of The Universe vyrobili své Pašijové hry. Ale právě proto. To je stejné jako protest songy ať vezmeš Boba Dylana a Joan Baezovou nebo později punkáče s jejich Clash. Jde prostě o protost. Ještě vsunu jeden náhled. a to je likvidace Wave u nás. Dovolili si jen to, že zahráli jednu antifašistickou kapelu. Kterou běžně hrají hitparády po celém světě. A mohl bych zasunout další vzorek, rozehnání Czech Teku Paroubkovým gestapem. Ale vraťme se k jiné věci. Proč se Heavy tak nosí nebo, co má s tímto společného ? Svým způsob jde a to a to je můj názor o mírnější nebo maskovaný projev takového protestu. Je to takový půl protest. Protože svět v kterém žijeme, je konec konců křesťanský, že. Tedy celá tato kultura vzešla z křesťanství a stojí na jeho základech. Není to tedy přímo protest politický, řekněme, že si nedovolí to co Dead Kennedys
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dead_Kennedys
aby měli za zadkem reálně něčí agenty. Ani si nedovolí to co výrazně levicoví Chris Cutler s Art Bears http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Cutler
Ale řekněme, že jim vadí, že musí v neděli do kostela, řekněme, že jim vadí aféry kolem homusexuality a zneužívání svých oveček kněžími a jejich průsery, které se ututlávají atd. Řekněme, že mají celého Boha na háku. A řekněme, že na to mají právo. Je svoboda politická a je svoboda i náboženská, že ? Nebo snad není ?