Radio Petrov vysílá v Brně už více než rok. S jeho ředitelem Karlem Burianem jsme si povídali nejen o hudebním formátu tohoto rádia, který se nápadně podobá středočeskému Blaníku, ale třeba i o možnostech zlepšení pokrytí této stanice. „Rádio Petrov začalo vysílat od 1.1.2002 z místa s nejkrásnějším rozhledem na Brno, M-paláce, kde sídlí v posledním, 14. poschodí. Název rádia Petrov se váže k nejvyšší brněnské dominantě, zároveň také k symbolu jihomoravské metropole, ke katedrále Sv. Petra a Pavla, nazývaná Petrov,“ vzpomíná výkonný ředitel Rádia Petrov Karel Burian, kterého jsme požádali o rozhovor.
Jakým způsobem jste dali veřejnosti o sobě vědět?
Objevili jsme se tu na Nový rok 2002, bez bombastických reklamních kampaní, protože chceme být více slyšet, než vidět a k tomu není třeba
být na inzertních stránkách novin a na billboardech.
Vysíláte z vysílače o výkonu 1kW, to odpovídá docela malému rádiu, pokrýváte jen Brno-město a okolí, plánujete rozšíření nebo další vysílače?
Máte pravdu, tento malý výkon bychom mohli oproti ostatním brněnským rádiím brát jako diskriminující, ale i za těchto okolností je naše stanice úspěšná a v konkurenci dokáže obstát. Přesto chceme pro naše posluchače to nejlepší a tak zvažujeme postup, který by vedl ke změně technických parametrů vysílače, tedy ke zvýšení výkonu.
Na vašich www stránkách jsem se dočetla, že rádio má svoji filosofii? Posluchači vám fandí a dokazují to mnoha dopisy, které dostáváte. Mimochodem vaše stránky jsou sice jednoduché, ale mají pěknou, moderní grafiku. Jaká je tedy filosofie Rádia Petrov?
Je tomu tak pro zvláštní a přitom prostou filozofii rádia a pro pochopení toho, co mají lidé skutečně rádi. A nebo také proto, že Rádio Petrov má rádo své posluchače. Při vyslovení „Petrov“ si již každý nevybaví
jen dominantu města, ale i hudbu rádia a tu pohodovou náladu, kterou v nich vyvolává. Naše posluchače oslovuje nejen hudební program Rádia Petrov, ale i vlídné a co možná nejkultivovanější slovo moderátora, který však neztrácí svoji přirozenou bezprostřednost. Je příjemné zjišťovat, že naše vysílání v posluchačích mnohdy vyvolává vzpomínku nebo jim dává klidnou chvilku k přemítání nad uplynulým dnem. Chceme být rádiem skutečně brněnským. Chceme pro Brňany nejenom vysílat, ale připravit i spoustu kulturních projektů pro veřejnost
– nejrůznější koncerty, společenská setkání, párty. Prostě bychom chtěli udělat všechno proto, aby Brňané vnímali Rádio Petrov jako své a mohli
s ním plně srůst.
Podle posledního měření Mediaprojektu vás poslouchá asi 55 tisíc posluchačů denně. Od počátku existence Rádio Petrov pořád nabírá další posluchače, je to docela dobrá vizitka a optimistická vyhlídka
do budoucnosti. Co děláte proto, aby se o vás vědělo mimo éter?
Jak jsem již uvedl, objevili jsme se tu na Nový rok 2002,
bez bombastických reklamních kampaní. To ovšem neznamená,
že bychom promo podceňovali. Je to pro nás spíše, chcete-li, jakási rezerva. Je pravda, že jsme již uskutečnili jednu billboardovou kampaň. Naše malá stanice se ale prezentuje spíše vlastními akcemi, které nejsou jen prostým promo. Jednou z nich je bezpečnostní happening pro děti, pořádaný na brněnském náměstí Svobody vždy poslední den v roce,
kdy děti dostávají vysvědčení.
Jako další tradiční akci můžeme připomenout vánoční koncerty, již se zmíněným dětským pěveckým sborem „Kantiléna“. Tento rok jsme uspořádali první ročník největšího setkání Mikulášů v Brně v pasáži M-paláce. Připravujeme mezinárodní výstavu „voříšků“. Mimo to naše stanice podporuje i méně masově atraktivní společenské
a kulturní akce jako jsou vernisáže, výstavy či charitativní koncerty a plesy. Aktivně se podílíme i na organizaci plesu pro tělesně postižené spoluobčany.
Do jakého rádiového formátu by jste se zařadili? Jste pohodoví jako český Blaník? Směřujete svým programem k typu rodinného rádia?
Hudební profil Rádia Petrov je velmi citlivě sestaven, sestavován a neustále inovován s ohledem na uváděnou cílovou skupinu posluchačů. Jako výhody využíváme jisté unifikace hudebních formátů ostatních soukromých rádií, od kterých se chceme odlišit právě pečlivým výběrem hudby. Z pohledu jiných stanic jsme v hudbě rozhodně rádiem konzervativněji laděným, nikoli typicky hitovým. Nabízíme posluchačům nahrávky z období šedesátých let až po současnost. Společným pojítkem při výběru skladeb z oblasti popu, rocku, folku či muzikálu je atmosféra pohody, kterou mají písničky navozovat.
Vysílání Rádia Petrov posluchači vyhledávají především pro jeho klidnou, příjemnou atmosféru a v neposlední řadě kvůli písničkám, respektive interpretům, které jinde uslyší velmi zřídka nebo neuslyší vůbec.
Posluchači Rádia Petrov jsou tedy spokojení s tím, co slyší na vašich vlnách, vyhovuje jim hudební formát, který hrajete nebo mají nějaké připomínky?
Naši posluchači mají tento písničkový formát rádi, jsou konzervativní, nemění své zvyklosti a názory, znají hodnoty života, proto jim naše stanice vyhovuje. Se zásadními připomínkami se nesetkáváme, jedná
se spíš o prosby či žádosti. V této souvislosti bych snad jen připomenul, že si pro oblíbenost pořadu „Písničky na přání“ vysílaných na telefonické zavolání živě, vyžádali jeho obdobu, pořad „Písničky z obálky“,
tedy jak sám název napovídá písničky objednané písemně.
Hrajete hodně české muziky od country přes pop, také velké množství takzvaných „normalizačních písniček“, to jsou ty, které prošly cenzurou v minulém režimu. Myslíte, že je dobré, si je připomínat?
Nevím jaké měřítko pro přirovnání zvolit. Snad jen to, že ani naše hudební scéna nezačala rozlišovat na interprety či autory normalizační
a nenormalizační, chcete-li na normální a nenormální. Myslím si,
že v tomto si nejlépe vyberou lidé samotní. Nakonec, proč dodnes vyprodávají právě normalizační zpěváci a skupiny sportovní haly?
A nebo je třeba vybírat podle stejných směrnic jako přehrávkové komise dob minulých? Nevraceli bychom se opět k cenzuře a praktikám
dob zapomenutých?
Zahraniční produkce se u vás hraje spíš ta starší, 60. až 90. léta, neláká vás zařadit „pop-hitovky“, aby se otevřelo širší posluchačské spektrum a zvýšil se ještě více zájem o Rádio Petrov?
Myslím si, že bychom se tak začali zařazovat do formátu hitových rádií
a splynuli tak s ostatními. Na toto téma jsem již ale hovořil v otázce týkající se hudebního formátu. Právě ve svém písničkovém, řekl bych
až evergrýnovém formátu má Rádio Petrov před ostatními určitý náskok.
Vysíláte jako jediné komerční rádio v Brně publicistický magazín,
co je jeho náplní, na co je zaměřen?
Rádio Petrov je ojedinělé i svým, již zmíněným, publicistickým magazínem. Je to pořad, které vysílá rádio ve večerních hodinách
a pochopitelně za dodržení koncepce svého hudebního formátu.
V praxi to vypadá tak, že je v hodinovém hudebním bloku uveden třikrát až čtyřikrát tříminutový blok na předem uvedené a avizované téma.
Téma je prezentováno, jak stanicí samotnou, tak i v regionálním denním periodiku. Jde o rozhovory o zajímavých projektech, zabývající
se ožehavými tématy města a regionu, představující společenské a kulturní projekty, kdy magazín seznamuje posluchače i s jejich financováním,
či jinými problémy, týkající se daného tématu.
V pořadu se představují jednotlivé městské části, různé osobnosti kulturního a společenského života nebo prostě jen zajímaví lidé či umělci. Pořad je plochou pro medializaci charitativních akcí a společensky prospěšných projektů nebo jiným způsobem veřejně zajímavých akcí. Publicistický magazín je natolik oblíbený, že si vyžádal své přesunutí z původní třiadvacáté hodiny na hodinu dřívější.
Připravujeme také podobu sobotního vydání magazínu, který se bude věnovat rozhovorům se zajímavými lidmi.
Tato víkendová varianta bude více oddechová, sloužící k pobavení a víkendové pohodě, nebude řešit žádná ožehavá témata.
Děkuji za rozhovor.