Nastal čas, abych si podrobněji poslechl jednu z regionálních stanic nepotopitelné lodi jménem Český rozhlas. V úterý 20. listopadu jsem se od 6.00 do 8.00 zajímal, jak vypadá ranní vysílání Českého rozhlasu v západočeské metropoli. Výsledky dopadly víceméně dle mého očekávání, jen po hudební stránce jsem zažil menší šok, ale o tom později…
M O D E R Á T O R
Každý všední den od 5.03 do 8.00 (o víkendu pak do 9.00) vysílá ČRo Plzeň pořad Dobré ráno. Moderátorem úterního rána byl Stanislav Jurík. Vzhledem k zpravodajskému formátu stanice je jasné, že pozice moderátora není středobodem vysílání, což Stanislav Jurík ctil a dodržoval, když se vyvaroval jakékoliv sebestředné exhibice. Dokonce můžeme říct, že se Stanislav Jurík vydal ve své práci opačnou cestou, kdy se snažil vymazat sebemenší náznak osobitosti projevu. Absolutní podřízenost celku lze demonstrovat na skutečnosti, že své jméno vyřkl moderátor až těsně před osmou hodinou, kdy se s námi loučil. Celé dvě hodiny jsem tedy poslouchal bezejmenný hlas, ke kterému nebylo možné vybudovat si jakýkoliv vztah.
Hlasový projev Stanislava Juríka lze označit za plně profesionální. Zněl sice poněkud suše, nikoliv však monotónně. Svůj malý prostor v éteru zvládal suverénně, přesný čas hlásil často a občas se dostal do kontaktu s hranou muzikou.
Stanislav Jurík předvádí práci, která by měla být základní úrovní moderátorského řemesla ve všech rozhlasových stanicích podobného formátu (bohužel tomu tak v mnoha případech není). Přesto mi v jeho projevu chybělo něco, co z dobrého moderátora dělá moderátora vynikajícího. Mám-li být konkrétní, tak je to osobnost a špetka originality.
Ráno na ČRo Plzeň obohacuje velké množství pořadů. K posluchačům se tak dostane nemálo více či méně zajímavých informací. Například v pořadu Minuta s encyklopedií se zabývali heslem „pošta“. Dále nechybělo tradiční Kalendárium, pozvánka do kina v pořadu Náš tip nebo poněkud „třeskutě srandovní“ vzpomínání Vítězslava Jandáka na VŘSR – to bylo v rámci Humoru na vlnách Českého rozhlasu Plzeň. Kvantitu pořadů podporuje i jejich kvalitní zpracování.
R E D A K C E
Zpravodajství ČRo Plzeň splňuje vysoké nároky, které lze na ně klást. V úterý měla hlavní slovo Lea Berková.
Vždy v celou jsou zprávy v ustáleném složení regiony, Česko, svět, počasí (ČR), sport a dopravní aktuality z regionu (známá Zelená vlna). O čtvrt následovaly podrobné informace o počasí – formou telefonátu do Českého hydrometeorologického ústavu, o tři čtvrtě pak bylo počasí doplněno o regionální předpověď. O půl proběhly stručné zprávy (Česko + region), které neopakovaly zpravodajství z celé hodiny. Tato základní kostra byla obohacena policejní „černou kronikou“, očekávanými událostmi v regionu, aktualitou z regionu a přehledem místního tisku (zde bych lehce vytknul to, že se některé informace opakovaly). Celkově mi chybělo více dopravního zpravodajství, častější a bohatší zprávy by určitě nebyly na škodu – to je ale jediná (i když důrazná) výtka, kterou směřuji k redakci ČRo Plzeň. Publicistika na této stanici má výrazné kvality a splňuje představy o zpravodajském rádiu.
M U Z I K A
Zastávám názor, že regionální nekomerční stanice, což ČRo Plzeň bezpochyby je, nehledí na průzkumy poslouchanosti a upřednostňuje kvalitu před podlézáním. Nejvýrazněji by to mělo být vidět právě v hudební dramaturgii. Dle mého názoru by tato regionální stanice Českého rozhlasu měla hrát a podporovat mladé a zajímavé projekty z regionu a ze spádové oblasti. Ty by se tak měly možnost prezentovat široké veřejnosti. V celorepublikovém i světovém kontextu by měly hrát střední proud té nejvyšší kvality.
Hudební dramaturgie ČRo Plzeň mě upřímně vyděsila. Helena Vondráčková, Hana Zagorová, František Nedvěd, Karel Gott, Věra Martinová, Modern Talking, Olympic, Village People a další neidetifikovatelné a prehistorické záležitosti do vysílání veřejnoprávní stanice nepatří. Není to otázka vkusu, ale zdravého rozumu. Takovéto stanice by měly dávat prostor jiným zajímavým interpretům a měly by tyto zaprášené hvězdy pochybné kvality nechat bez povšimnutí. Když už zahrají něco novějšího, tak je to povrchní a plytký Dan Landa s vlezlou rýmovačkou z odpudivého filmu Kvaska, popřípadě jakýsi podprůměrný pop od sezónní hvězdičky (snad Petr Kolář). Celý tento zatuchlý koktejl byl zakončen neuvěřitelnou „kotlíkařinou“ – Píseň lesů, vod a strání.
O B A L + R E K L A M A + I N T E R N E T
Úroveň znělek na ČRo Plzeň je mizerná. Mužský hlas se silným přízvukem neutrálním hlasem oznamuje: „Český rozhlas Plzeň – rádio vašeho kraje.“ (s obměnou „všude s vámi“), nebo pouhé „Český rozhlas Plzeň.“ To vše je podkresleno špatnou hudbou ze syntezátoru. Jejich kvalita je jen o něco málo lepší než kvalita znělek na Radiu Contact Liberec. Diletantské zpracování nejvíce vyniká v přímé konfrontaci s celoplošnými předěly a znělkami.
Reklamní bloky v pravém slova smyslu jsem nezaznamenal. Když už se něco objevilo, šlo o sponzoring jednotlivých pořadů (Zelená vlna, Minuta s encyklopedií).
Internetové stránky jsou na první pohled poněkud nepřehledné a chvíli trvá, než se v nich člověk vyzná. Pak ale zjistí, že jsou nabité informacemi a údaji. Stránky jsou plné údajů o stanici, zpravodajství a jiných zajímavých informací.
Z Á V Ě R
ČRo Plzeň mě nezklamal ve zpravodajství i v internetové prezentaci. Okamžitě je zřejmé, že publicistika má zde výsostné postavení. Profesionální vizáž stanice shazují amatérské znělky a předěly.
To nejhorší, co ČRo Plzeň vysílá, však nejsou jingly, ale hudba. Apeluji na hudební dramaturgy všech regionálních stanic Českého rozhlasu, aby nechali všechny zombie českého, slovenského i světového hudebního průmyslu v neklidu spát na hřbitově jim určeném.
Celkové hodnocení (1=nejhorší, 5=nejlepší)
Moderace – 3 body
Redakce – 5 bodů
Muzika – 1 bod
Obal, reklama, internet – 4 body
Celkové hodnocení – 3,25 bodu