Společnost SES Astra oznámila, že v České republice přijímá programy satelitních platforem přes milion domácností. Rozhlasové programy jsou běžnou součástí digitálních platforem, jen satelitu se zatím většina českých rádií úspěšně vyhýbá. Změní se to pod vlivem rostoucí komunity možných posluchačů? A může satelit jednou být významnou alternativou pro poslech rozhlasových stanic, které nejsou dostupné v určitém místě terestricky, případně se budou posluchači spoléhat výhradně na internet a další digitální platformy?
Milion domácností, co to znamená pro rádia?
Společnost SES Astra včera oznámila, že v České republice přijímá programy satelitních platforem přes milion domácností. Tento údaj může být dobrou zprávou i pro provozovatele rozhlasových stanic, kteří váhají, zda zpřístupnit své programy i na satelitu. Jsou v tom započítáni abonenti dvou největších platforem Skylink a CS Link, kteří obsluhují největší část satelitních diváků v České republice, jenže pokud do statistiky přičteme abonenty služeb UPC Direct a Digi TV, dostaneme se až na hodnotu 1,2 mil. domácností.
Ovlivní tyto statistiky rozhlasové provozovatele? Zatím se to nezdá příliš pravděpodobné. I když jsou rozhlasové programy běžnou součástí digitálních platforem, jen satelitu se zatím většina českých rádií úspěšně vyhýbá. Přitom jde o solidní cestu jak dosáhnout celoplošného pokrytí, přičemž penetrace satelitních přijímačů se neustále zvyšuje. Vysílatelé ale můžou namítat, že mnoho diváků vůbec netuší, že rádio lze poslouchat i přes satelit. To je určitě pravda jenže rozhlasové programy nemusejí být nutně součástí „rozhlasové nabídky“ na satelitu, ale můžou se klidně přesunout i mezi televizní předvolby. Tuto možnost využívá několik německých rádií, které na televizních pozicích vysílají jenom zvuk případně statický obrázek. V Belgii je několik dalších stanic, které spolupracují s lokálními televizemi a na satelitu zpřístupňují svůj program v podobě zvukové stopy u lokálního vysílání.
Pozice mezi televizemi může přilákat posluchače
Pokud by některá z českých stanic využila programovou pozici mezi televizemi jen pro rozhlasové vysílání, mohla by si tím otevřít velice zajímavý okruh potenciálních posluchačů. K podobnému experimentu se ale zatím žádný z českých provozovatelů neodhodlal. Jenže možností jak dát o sobě vědět je mnoho. I přes výraznou nabídku zahraničních stanic na satelitu nemusí být tuzemští provozovatelé „neviditelní“.
Pokud by se část českých rádií rozhodla jít na satelit, mohla by ještě obohatit už tak dost bohatou nabídku českých a slovenských programů na různých pozicích. Zatím tak činí pouze Český rozhlas, který zpřístupňuje své celoplošné programy, digitální programy a středočeské regionální vysílání na satelitu. Ze soukromých stanic se odhodlalo zatím jen Rádio Beat, ještě předím i neziskové křesťanské Rádio Proglas, které působí prakticky ve všech dostupných platformách. Jenže na Slovensku satelit využívají i regionální soukromé stanice a je přinejmenším paradoxní, že posluchači můžou přes satelit naladit slovenskou verzi Evropy 2 nebo slovenské Rádio Hey, ale české verze těchto stanic jsou pro ně i nadále nedostupné.
Česko není Amerika, satelitní rádia netáhnou
Nejbližší budoucnost toho zřejmě moc nezmění, i když bude počet satelitních diváků a potenciálních posluchačů růst. Zatímco v západní Evropě a především v USA se významně rozvíjí i trh s placeným rozhlasovým vysíláním přes satelitní platformy, čeští posluchači zatím podobnou alternativu nemají. Pokud ale poslouchají rádio přes satelit, můžou se dostat k stovkám zajímavých stanic ze zahraničí, které by na internetu našli jen těžko. Obohacení nabídky pro českého posluchače ale čekat nelze i kdyby se počet potenciálních posluchačů znásobil. Změna by mohla nastat pouze v případě, že by se vysílání přes satelit stalo primárním způsobem jak lze dopravit signál (celoplošných) rádií na zemské vysílače.