Kdybychom uspořádali anketu o nejneoblíbenější rozhlasový projekt posledních let, nepochybně by zvítězilo Rádio Dálnice. Jeho vznik s nelibostí sledovala jak část odborné veřejnosti, tak i konkurence. A právě té druhé jmenované se nakonec možná může podařit projekt Rádia Dálnice odstranit z tuzemského éteru. Městský soud v Praze totiž ve čtvrtek dal za pravdu podnětu, který podala společnost Londa spol. s.r.o. a pozastavil rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, díky němuž získalo Rádio Dálnice síť tvořenou převážně dokrývači.
O osudu Rádia Dálnice zatím rozhodnuto není
I když odpůrci Rádia Dálnice po rozhodnutí soudu začali slavit a příznivci nakoupili zásoby papírových kapesníků, o osudu dopravního rádia zatím ani zdaleka rozhodnuto není.
Čtvrteční rozhodnutí Městského soudu v Praze se totiž nijak nedotýká toho jaká kmitočtová síť, nebo jakým způsobem byla Dálnici přidělena. Výhrady má soud pouze k tomu, že v rozhodnutí RRTV o změně souboru technických parametrů, kterým byly dokrývače Rádiu Dálnice přiděleny, chybí odůvodnění. A právě na základě této výtky soud rozhodnutí vrátil zpět do kompetence RRTV.
Trochu paradoxem ovšem je, že námitka, kterou soud vznesl, neměla nic společného s původními námitkami, které obsahoval podnět.
Další krok tedy bude na RRTV, ale na to jaký bude, si počkáme ještě nejméně dva týdny. Rada totiž nejprve musí dostat od soudu odůvodnění rozsudku a teprve potom bude moci o celé záležitosti případně začít jednat.
Pokud ale můžeme soudit podle praxe několika posledních let, kdy mezi úřadem Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Městským soudem probíhá víc než čilá výměna všech možných rozsudků, odůvodnění a vyjádření, potom čtvrteční rozhodnutí městského soudu na původním názoru Rady pravděpodobně nic nezmění.
Druhá šance pro broadcastery?
Odpor rozhlasového trhu k Rádiu Dálnice je do značné míry logický. Kmitočtová síť, na které chtěla stanice vysílat je nejen do velké míry sestavena nekoncepčně, ale po spuštění by dělala nejedné z existujících rozhlasových stanic problém.
Jak by vypadalo vysílání Rádia Dálnice vůči ostatním stanicím v praxi si nakonec lze ověřit už na stávajícím kmitočtu Jihlava-Rudný 99,4 FM / 800 W. Například mezi 97 a 103 kilometrem dálnice D1, tedy v místech kde signál Rádia Dálnice pomalu mizí, si posluchač má šanci užít opravdu neobvyklý mix Evropy 2 a právě Rádia Dálnice. Jde sice o zážitek zajímavý, ale z hlediska běžného posluchače naprosto neposlouchatelný. Po spuštění celé frekvenční sítě by ovšem podobný posluchačský zážitek nebyl zdaleka ojedinělý a postiženým stanicím by podobný mix na poslechovosti rozhodně nepřidal.
Soudní rozhodnutí by ale mohlo dát konkurentům Rádia Dálnice druhou šanci. Pokud by se totiž například Rada na základě dostatečně silných podnětů dalších provozovatelů rozhodla přidělit jednotlivé frekvence nikoli jako tak zvané dokrývače, ale na základě licenčního řízení, potom bychom se mohli dočkat nejen zajímavých regionálních příspěvků do rozhlasové nabídky, ale především rozdrobení celé sítě na samostatné kmitočty, které by kmitočtové spektrum ovlivnily výrazně méně negativně než plánovaná síť. Zanedbatelný by nakonec, vzhledem k počtu frekvencí, nebyl ani příspěvek do rozpočtu RRTV, respektive do státního rozpočtu, který by Rada vybrala na poplatcích.
Podle mého názoru velká radia Evropa 2 , radio Impuls ,Rádio Frekvence 1 a Stanice Českého Rozhlasu mají dost FM frekvencích ne ať to nechají novému rádiu Dálnice ne čau Jaroslav Eret z Habartova u Sokolova
Rádio Dálnice do eteru nepatří!
Jen houšť…
Přesně tak. Je to naprostý nesmysl a zrůdnost. Ať si zůstanou na té jedné frekvenci, co už jsou a žádnou jinou by dostat už neměli. Četl jsem o nich 100x proč ne. Ale jeden komentář mne opravdu dostal a rozesmál daleko více, nežli ty ostatní, dovolím si ho sem zkopírovat, takže kopírováno z jiného webu:
,,Nejde mi to na rozum.
Auto jede po dalnici 130km/h (vetsinou spise 160km/h).
Dosah 10W je tak cca na 3km useku dalnice.
Coz by taky mohlo znamenat, ze jeden kmitocet uslysite cca minutu nez Vam “vypadne”.
Neverim tomu, ze by se autoradia zvladla automaticky preladit pomoci AFS v RDS
Ale jako 10W rusicka, ktera “vygumuje” jine silnejsi stanice je to vynikajici.”
Pozor, pozor! Ode dneška odpoledne jede již druhá frekvence Rádia Dálnice 91.7 Herálec!
HeHeHe…Copak tak najednou a tak rychle ? Že by reakce na včerejší rozhodnutí soudu ? Aby jako všem ukázali, že oni na to mají doslova/ a podplatí si kohokoliv /RRTV/ a že nějaké soudy české republiky jsou, jim u zadku ? Asi…
Na frekvenci 91,7 jede jen smyčka muziky a jinglů, tedy jiný program než na 99,4. Pochybná kvalita, dost velké rozdíly v úrovních jednotlivých tracků. V Jihlavě na Březinkách je to dost silný.
Za pár let vydá Pařízek příručku pro začínající vysílatele: „Jak zahumusit rozhlasový éter snadno a rychle“, a trhne na tom balík…
:-D
Posledny odstavec je uplne scestny. Tu nejde o to, potopit Radio Dalnice ako take, ale dosiahnut neuvedenie desiatok rusiciek do prevadzky. Na takych slabych a koliznych kmitoctoch asi tazko moze samostatne fungovat nejake lokalne radia.
Edison: Jenže právě na těchto disítkách kmitočtů je RD postaveno a jejich neuvedení do provozu znamená zánik projektu. Ovšem na některých a slovo „některých“ zdůrazňuji, by mohla lokální rádia fungovat.
Tak on by byl asi nejlepší kompromis. To, co je pouze rušičkou a je to kolizní kmitočet, prostě ODEBRAT a nesmělo by z toho samozřejmě běžet, NIKDY NIC A NIKDO. No a to, co kolizní není a může z toho být vysíláno aniž to bude zarušovat ostatní, tak to může klidně jít do provozu. a pak je úplně jedno, zda to půjde do výběrového řízení a přihlásí se o to velcí, již na trhu fungující nebo nějací noví, lokální, neznámí. Takže, v tom případě, co může jít do provozu a co ve své podstatě, žádnou rušičkou ani žádným devastačním nástrojem, poškozujícím ostatní, není, tak to může Pařízkovi klidně zůstat, když už mu to jednou dali. Sice tím mu padne, tento nesmyslný a zavrženíhodný projekt Dálnice, protože v tom bude mít díry, nemůže ale přece ničit ostatní, to mu nesmí projít, ale nic méně i tak bude mít dost kmitočtů řekněme, na středně velké rádio. Čili může si po té zažádat o změnu názvu a změnu programu a vyrobit si další Hey nebo Černou horu nebo Kiss nebo něco podobného. Nikdo mu v tom překážet nebude. Tam jde čistě o to ZABRÁNIT UVEDENÍ DO PROVOZU KOLIZNÍM FREKVENCÍM. Tam, kde nic neruší, ať si klidně vysílá jako každý jiný v této zemi. JDE JEN O TO NEDOVOLIT SPUSTIT TY RUŠIČKY.