SeeJay radio čistě v digitálu, můžeme jen držet palce

seejay-logo-167Digitální rozhlasová platforma T-DAB má prvního čistě digitálního klienta. Touto cestou začalo vysílat internetové SeeJay radio, jež se chce stát pionýrem v této oblasti. Má před sebou dlouhou a náročnou cestu. Na internetu má sice řadu posluchačů i fanoušků, v rámci digitální platformy ale zatím posluchač nemá důvod koupit si přijímač jen kvůli jedné nové stanici.

Významné prvenství pro čistě internetového broadcastera

I přesto si ale SeeJay radio připisuje významné prvenství. Sice v rámci testovacího vysílání už na českém trhu digitálně vysílaly různé existující stanice, SeeJay je ale prvním projektem, který vstoupil do digitálu cíleně, aby pomohl vzbudit zájem o tuto platformu. Ředitel stanice Svatopluk Janík má v hlavě několik zajímavých myšlenek jak rozšířit povědomí o této platformě mezi posluchači. Na trhu se pohybuje dost dlouho na to, aby znal všechna specifika a především specifika českého posluchače. A k úspěchu SeeJay rádiu může pomoci i fakt, že má velice silnou posluchačskou komunitu. Na Facebooku má přes 8000 fanoušků a z hlediska kvality programu a zvukové grafiky směle konkuruje zavedeným terestrickým rádiím.

Bude ale programová kvalita a posluchačská základna stačit k úspěchu? A stojí atraktivita rozhlasového digitálu jen na tom, jaké stanice v něm budou vysílat? V době, kdy má průměrný posluchač k dispozici desítky stanic v analogovém FM pásmu a „nadprůměrný“ posluchač může svůj hudební vkus uspokojit desítkami příbuzných žánrových stanic na internetu? Co motivuje takového posluchače, aby si v dnešní době pořídil digitální rozhlasový přijímač?

Česká republika není Německem, digitál se rozvíjí pomalu

Zastánci digitální platformy argumentují faktem, že v západní Evropě se už takhle standardně vysílá a posluchačská komunita je poměrně bohatá. Platí to zejména o sousedním Německu, k životu se probouzí i digitální vysílání v Rakousku. Nicméně Česká republika je v tomto směru specifická. Především existuje zákon, který umožňuje všem stávajícím FM stanicím využívat své frekvence až do roku 2025. A navíc neexistuje relevantní tlak na to, aby stanice urychleně přešly na digitál. Ani úspora nákladů není v případě rádií natolik motivační, jako byla na televizním trhu. Výnosy z reklamy stagnují nebo klesají, a tudíž ani existující stanice nejsou motivovány k tomu, aby se otevřely větší konkurenci nebo začaly nabízet své doplňkové kanály i v rámci digitální platformy DAB.

Šéf SeeJay rádia Svatopluk Janík říká, že je lepší rozvinout iniciativu než nedělat nic. S tím lze souhlasit. Na druhou stranu, dnes je už tolik různých alternativ vůči digitálnímu terestrickému vysílání, že za několik let ho možná ani nebude potřeba. Zejména rozvoj poslechu přes internet na mobilních přijímačích bude pro tuto platformu zřejmě největší konkurencí v nejbližších letech.

SeeJay rádio může motivovat další stanice

SeeJay rádiu ale můžeme přesto držet palce, aby se mu společně s operátory digitálních multiplexu povedlo zviditelnit a prosadit digitální platformu natolik, že v příštích letech motivuje další stanice k tomu vysílat terestricky digitálně. Zatím ale každý posluchač, který má zájem o alternativu ke stávajícím FM rádiím, může k poslechu využít internet. A právě tam se i SeeJay rádiu vede moc dobře.

seejay-studio-perucka

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: