Slovenská metropola by mohla být od příštího roku programově bohatší. Do tamního terestrického éteru chtějí vstoupit až dva úplně nové projekty. Společnost Intersonic hodlá protlačit známý projekt internetového Rock Jam Rádia, a dvojice českých podnikatelů chce vytvořit základ pro Rádio Československo.
Vznikne další rádio orientované na česko-slovenskou hudbu?
Překvapením nastávajícího licenčního řízení na Slovensku jsou až tři volné kmitočty v Bratislavě, kde je dlouhodobá nouze o volné kmitočty. Čas od času se podaří nějaká individuální koordinace, ale většinou jde o nízkovýkonné vysílače, které nemají potenciál pokrýt signálem celé město. I přesto se do bratislavského éteru hodlají dostat tři stanice. Frekvenci 98,9 MHz s výkonem 200 W si podle serveru Mediálne.sk vyhlídla společnost Rádio Československo, kterou zastupují čeští jednatelé Aleš Pohanka a Karel Krtička. Podrobné informace o pokrytí zatím nejsou známy, nepředpokládá se však, že by jedna frekvence s podobným výkonem zasáhla celé město.
Rock Jam rádio se může konečně prosadit
Do éteru chce prostřednictvím individuální koordinace chce dostat i společnost Intersonic s projektem internetového Rock Jam Rádia, se kterým se už několikrát ucházela o vysílací licenci. Pokud se potvrdí, že nalezení frekvence 101,1 MHz s výkonem 100 W iniciovala právě tato společnost, bude k zahájení terestrického vysílání v Bratislavě blíže než kdykoliv předtím.
Třetím projektem, který se dlouhodobě snaží dostat do bratislavského éteru, je křesťanské Rádio 7. To se ucházelo o několik volných kmitočtů v rámci Slovenska, zatím ale vysílá jen na individuálně koordinované frekvenci v Banské Bystrici. Cestu do Bratislavy mu pravděpodobně otevře frekvence 103,6 MHz s výkonem do 50W, a to samé rádio si našlo i frekvenci 107,4 MHz v Novom Meste nad Váhom.
Pokrytí celého města bude obtížné
Bratislavský posluchač si tak bude moct za několik měsíců naladit až tři stanice, které dosud v éteru nebyly. Život v metropoli jim ale může ztížit nekvalitní pokrytí z těchto frekvencí, a je možné, že pokud budou chtít uspět, budou muset iniciovat i další dokrývače pro zlepšení svého dosahu.
Touto cestou se v roce 2004 vydalo první čistě bratislavské Rádio SiTy, které postupně dokrylo Bratislavu čtyřmi různými frekvencemi. Z ekonomického ale i marketingového hlediska je podobný postup náročný. Nejenže zvyšuje celkové provozní náklady pro malou lokální stanici, ale ještě i stěžuje komunikaci s posluchači a potenciálními klienty. Je totiž náročné požadovat po posluchači, aby poslouchal lokální stanici na různých frekvencích doma nebo v práci. A samotná frekvence nejdůležitější značkou každého rádia hned po samotném názvu. Pokud máte v jednom městě víc než jednu frekvenci, máte o to těžší pozici. Když máte až čtyři frekvence, komunikace nikdy nebude jednoznačná.