Minulý týden zahájilo oficiální provoz první osobní VIP rádio na českém trhu. Herec, moderátor a bavič Vladimír Hron si založil internetové Hronrádio, které rozšíří jeho aktivity. Nová rozhlasová stanice obsahuje různorodou hudební strukturu, záznamy z představení i živé vstupy Vládi Hrona z jeho vlastního domácího vysílacího studia. Přinášíme vám rozhovor se spoluautorem a hlavním protagonistou prvního projektu tohoto druhu u nás.
Uvažovali jste někdy nad založením vlastního internetového rádia? Pokud by ste chtěli vysílat živě i moderovaný program, pak jste možná narazili na problém s umístěním vysílacího studia. Najít vhodné místo pro vysílání rádia může být leckdy složité. Jak ale tvrdí herec Vláďa Hron, pohodlně lze vysílat i ze studia v běžné domácnosti. Hlavní postava nového Hronrádia nemá se svým projektem komerční ambice. Jak říká v rozhovoru pro RadioTV, Vláďa Hron si zřídil své rádio pro radost, vysílání by dokonce mělo fungovat bez klasických reklam a poskytnout posluchačům alternativu k jiným dostupným médiím.
Poznámka: Hronrádio můžete poslouchat ve třech různých kvalitách na stránkách ABradio a na www.hronradio.cz.
Jak se zrodil nápad založit Hronrádio, které patří mezi první osobnostní rádia v Čechách, a ještě k tomu živě moderované?
„S touto myšlenkou přišel můj dlouholetý kolega a kamarád Milan Kamír, se kterým jsme nad založením rádia uvažovali už v 90-tých letech. Tehdy jsme si řekli, že to rádio jednou určitě založíme, i když ještě vůbec nebylo jasné, jestli to vůbec někdy půjde. Byl to takový náš dětský sen. Já jsem spolupracoval s některými terestrickými stanicemi, ale vždy sem měl sen mít jednou vlastní rádio, hrát si v něm hudbu, která se mi líbí, a všechno si to pořádně užít. A tak vzniklo Hron rádio.“
Kdy jste prakticky začal s plánováním Hronrádia? Za jak dlouho se vám to podařilo „rozchodit“?
„To bylo všechno právě o tom, kdy Milan přišel a říká: “hele jde to, existuje prostě způsob jak to spustit, potřebujeme tohle, tohle, tohle, chceš do toho jít?“ Já říkám, tak líbilo by se mi to určitě, ale nedokážu si to v praxi představit, co je to internetový rádio, jak to funguje, ja sám o sobě nejsem člověk, který by na internetu seděl, takže nejsem ten správný příklad té internetové komunity. Já jsem spíš člověk, který to rádio má rád on-air, který sleduje to klasický vysílání a ten klasický rozhlas. No ale když to najednou vznikalo, a když mne Milan začal přesvědčovat po tý technický stránce, že jsme to rozchodili, vyzkoušeli jsme nějaký rádiový softvéry a začal jsem jakoby do toho studia chodit a sedat si k tomu počítači, tak mně to začalo bavit. A tak jsme si řekli, že do toho práskneme. Od nápadu k realizaci uběhly dva-tři měsíce, než se připravil softvér, ořezali všechny chyby, než se připravila hudba, protože jsem musel vybrat muziku, která se bude hrát, museli jsme vymyslet, co budeme provádět, natáčeli jsme si vlastní jingly. Všechno to vlastně ještě stále vzniká, takže předpokládám, že to zatím byly tři měsíce práce.“
Jaké jsou teď vaše vize po všech přípravách? Co by mělo Hron rádio obsahovat v dlouhodobé budoucnosti?
„Ja vždycky říkám, že by to měla být extrahovaná radost. Mělo by to lidem přinášet určitý pocit úlevy a odpočinku, čili neklademe si žádný cíle, co tam bude za rubriky, nebo kdo tam bude vysílat, nebo co se tam bude číst… vůbec ne. Hronrádio nemá žádný takový ty nebetyčný cíle, je to čistě a jednoduše radost a jakmile se lidi začnou ptát a začnou říkat – hele, a proč tohle, proč tamhleto, tak končím. Protože je to skutečně, i proto se to tak jmenuje First celebrity internet radio station, protože je to osobní rádio, je to moje rádio, takže jakou budu mít náladu, takové to rádio bude. Ale vždycky se budu snažit, aby to bylo uvolněný, aby si lidi vždycky odnesli z toho něco hezkého. I proto jsou ty písničky takové jaké jsou, je to vlastně výběr za celou dobu toho, čím jsem procházel.“
Bude mít Hronrádio svou pevnou strukturu a nebo to bude vždy závislé jen na vašich časových možnostech?
„Určitě bude mít strukturu velmi nepevnou, protože i má profese má strukturu velmi nepevnou. Ńeustále cestujeme, jen v červnu máme dva zahraniční výjezdy, jeden do Rakouska, jeden do Ruska. Stane se, že někdy odletíme na delší dobu, třeba na týden nebo na 14 dní, letos jsme dokonce dostali nabídku na téměř měsíc a půl do Austrálie, kterou jsme nakonec odmítli. Ale kdyby k tomu došlo, tak budeme měsíc a půl vlastně bez kontaktu, budeme maximálně moci posílat mailem nějaké věci, které by někdo dotyčný do toho počítače strkal. Takže je to tak, že to rádio skutečně bude mít takovou pravidelně nepravidelnou tvář, ale myslím si, že právě to bude to dobrodružství pro posluchače, kteří by si třeba našli zalíbení v jeho hudební struktuře, která se bude pravidelně obměňovat. Na rádio jsme nasadili velice široký repertoár. Když jsme se v klasických rádiích ptali jak to funguje, říkali nám, že maximálně 400-500 písní, a my jsme hned na první set nasadili asi 1120 písní. Takže to rádio se vlastně v současné době nedá tzv. oposlouchat, protože jede s velkým objemem písní. Střída se to stále, a právě si říkáme, že i zůžíme i ten výběr, abychom to mohli častěji obměňovat. Prostě všechno se učíme, všechno neustále vzniká. Ta nepravidelnost by neměla být hendikepem, ale spíš ozdobou toho rádia.“
Plánujete se zaměřit na konkrétní cílovou skupinu, a nebo chcete Hronrádio profilovat pro co nejvíce různých skupin posluchačů?
„Vzhledem k tomu, že rádio jsem neudělal kvůli byznysu, ale opravdu pro radost, tak nebudu hledat ani žádnou cílovou skupinu, ani žádné komerční zaměření, ale samozřejmě spolupráci se nebráníme, takže když se ozve někdo, kdo by chtěl prostřednictvím našeho rádia umístit svou reklamu, tak určitě by jsme se nebránili spolupráci. Ale určitě ne klasickou reklamu, protože to jsme si už na začátku řekli, že chceme být rádio bez klasických reklamních bloků. Chceme opravdu evokovat dobrou náladu a těm lidem dát takovou alternativu k tomu všemu ostatnímu, co se děje. Aby si mohli pustit hudbu, a sem-tam nějaký vtip. Opravdu pohoda, klídek, nohy na stůl.“
Znamená to, že hudba bude dominantní, nebo plánujete zařadit i mluvené slovo, například záznamy z představení?
„Záznamy z představení už běží, dokonce máme teď speciální nový cyklus Septime party, jsou to pravidelné večery v Poděbradech v Grand restaurantu pana Septima, což je úplně úžasný, protože jsme měli možnost tento restaurant otvírat i s dcerou Františka Filipovského. Všechno proběhlo ve velkém stylu, báječně tam vaří, odehrávají se tam jednou měsíčně gastronomicko-kulturní večery, kde vlastně i já mám nějakého hosta. Tento měsíc to bude Leona Machálková. A záznamy z těchto představení se vysílají celé tak, jak byly natočeny v Hron rádiu a vždycky když je po Septime párty, tak to cyklicky opakujeme několikrát. Čili to mluvené slovo a ty záznamy z představení budou mít své pevné místo v Hron rádiu, ale zase říkám, bude to pravidelně-nepravidelné.“
Název rádia je podle vašeho jména, a reprezentuje vaši osobnost. Bude to teda rádio jen o vás, nebo můžeme očekávat, že bude „víceosobnostní“?
„Co se osobností týče, ty se budou objevovat jako hosté v různých pořadech. A co se týče přímo vysílání v rádiu, přemýšlíme o tom, že by to občas chtělo nějakou změnu a sem-tam někoho v rádiu nechat slyšet, ale buďto bude formou rozhovorů a nebo teď máme třeba námět udělat zprávy Hron rádia a zkoušíme mladou zprávařku. Zkoušíme i některé jiné věci a máme ještě jeden nápad ale zatím ještě nebudu vyzrazovat. Já vždycky říkám, až to všechno bude vcházet v život, tak ty lidi si to zachytí na těch vlnách rádia a určitě o tom budeme informovat v dostatečném předstihu. Určitě chceme to rádio udělat barevnější, aby se to vyvíjelo, ale postupně. Nechceme začít a hned mít všechno, necháváme všechno volně plynout. Pro mne je to rádio opravdu otázka zábavy, nechci aby mne to pohltilo, abych byl toho otrokem. Ale určitě nové věci chystáme, přemýšlíme o nich. Ve chvíli, kdy přijde ten správný okamžik, tak je určitě budeme realizovat.“
Právě tam směřoval můj další dotaz… vy sám jste pracovně i časově hodně vytížen. Neni toto rádio pro vás vlastně další práce navíc?
„Určitě jsem se toho hrozně bál, ale z 90 procent je to vysílání jak se říká „na mašině“. Tak ať si mašina vesele vysílá a pro mne je to koníček. Když mám chuť, dostanu náladu, vstanu ráno a říkám si, že bych mohl něco říct do rádia. Tak se seberu, ještě ani nejdu do koupelny, jen tak z legrace si sednu k tomu, promluvím k těm lidem, řeknu jim, že jsem zrovna vstal, i když tím asi někoho naštvu, když to říkám v půl jedenáctý :-) pozdravím je, řeknu jim, co budu dělat ten den, co si dám k snídani, že jdu do vany… je to úžasný, že si člověk může jakoby po ránu pokecat, a pak zase dělat další věci. A v noci je to taky ideální, kdy už lidi mají za sebou ten den, a v noci si zálohujete tu energii, a tak sedíte a vnímáte věci z úplně jiného úhlu pohledu. Každá část dne má úplně jinou barvu v tom rádiu.“
S jakým počtem posluchačů budete vy osobně spokojený?
„Já nevím, u internetového rádia je to hrozně zrádná otázka, protože vím jak to na internetu chodí a vím jak je to s poslechovostí internetových rádií, takže tam když se dostanete do stovek posluchačů v jednom okamžiku, tak je to určitě neuvěřitelná záležitost. Takže až oslavíme třeba první stovku, první pětistovku, to budou úžasný chvilky. Jestli se dostaneme na tisíc nebo víc, já budu šťastný člověk. I když mne bude stačit i když to bude poslouchat i jen několik lidí. Já to mám jako oddechovku, neberu to jako žádnou výzvu. Jsou na tom rádiu lidi, které mám rád, a jsou v tuto chvíli v USA, nebo v Austrálii, mimochodem první náš posluchač byl z Austrálie ze Sydney, což bylo pro mne nádherné tam vysílat, takže pro mne je to jako komunikační kanál, já to beru jako v dobách kdy jsem vysílal v klasickým rádiu. Je to prostě pro mne radost. Abych řekl pravdu, když vysílám, tak nehledím na to, kolik lidí mne poslouchá. Vždy si říkám, vysílej jakoby tě poslouchala celá republika.“
Mluvil jste o posluchačech v zahraničí. Kromě Sydney, kde ještě jste zaznamenal příjem Hron rádia?
„Ještě v Kanadě, uvidíme, jaké budou reakce, když se to rozjede naplno. Máme ohlasy z míst, kde jsem nedávno vystupoval. Nedávno jsem i v Moskvě upozornil na to, že spouštíme internetové rádio. Předpokládám, že aspoň někdo to i tam zkusí, i když se možná nestane pravidelným posluchačem.“
Máte v budoucnu ambici oslovit cizojazyčné posluchače?
„Určitě plánujeme oslovit posluchače po celém světe, a když mi přijme anglicky psaný vzkaz, že poslouchám vaše rádio tam a tam a jsem ten a ten, tak určitě uděláme nějakou mutaci, a dáme do rádia jingl, kde upozorníme na to, že bude i vysílání pro anglicky poslouchající, nebo že uděláme speciální slovenskou hodinku… tohle všechno se ukáže, až když rozchodíme telefonní linku, kterou chceme zvýšit interaktivitu a živé vstupy i s posluchači. I to je jedna z věci, která není u internetových rádií moc obvyklá, a chceme jí zavést, aby se to internetové rádio zhmotnilo a lidi měli pocit, že poslouchají opravdu běžné rádio. Technologie teď velmi rychle postupuje. Například, nový model BMW už bude mít v autě internet a bude možné v něm poslouchat internetové rádio. Až jednou přijde doba, že bude možné poslouchat internetová rádia v autě, smaže se ta hranice mezi klasickými a internetovými stanicemi. Lidi dostanou větší možnost vnímat i internetová rádia jako přirozenou součást každodenního života.“
Budete hledat cesty i k posluchačům, kteří nejsou na internetu, například přes promo cédéčka a jinak?
„Zatím jsme o tom neuvažovali. Internetové rádio je skutečně jen koníček, nezanevřel jsem však ani na klasická rádia. Nechci tím nikomu konkurovat, nechci nikoho zničit. Nechci nic nikomu dokazovat, ani vítězit v poslechovosti. Je to skutečně jen koníček, a když mám chuť tak si k tomu sednu a budu vysílat pro radost, i když bych vysílal třeba jen sám pro sebe. Je to další ze splněných snů a když víte, že vás poslouchá někdo, je to dobrý pocit. Minule mi volal kamarád, který říkal, že byl u sestry na zahradě, vytáhly ven bedýnky a celé odpoledne poslouchali Hron rádio. A tohle když vám někdo řekne, udělá vám to ohromnou radost. Takže i kdyby statistiky ukazovaly jednoho posluchače, nemusí to vždycky znamenat, že je jen jeden. Když je třeba večer, je dost možný, že si to pustí lidi, kteří doma sedí, hrají karty nebo popíjejí…“
Jaký máte ohlas z branže na tento počin? Co říkají vaši další kolegové? Myslíte, že se někdo inspiruje?
„Ano, někteří už se ptají, co to je, jak to funguje, takže asi je to zajímá, i když je to otázka toho, že člověk tomu musí obětovat čas a energii. Zřejmě to nespustí nějakou reakci, že by se najednou objevilo 20 celebrity rádií. Jenže ty lidi tomu přicházejí na chuť a uvidíme jaký bude další vývoj. Já tvrdím, že do pěti let budou internetová rádia velmi zajímavou alternativou, pokud nejsou již dnes.“