MediaProjekt III.+IV.Q 2009: Blesk opět vévodí čtenosti tisku

mediaprojektPoprvé v historii serveru RadioTV si budete moci přečíst výsledky čtenosti tuzemských novin, časopisů a dalších tištěných médií. MediaProjekt je realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1.7. 2009  – 17.12. 2009 (tedy v druhém pololetí roku 2009) bylo dotazováno 14 731 náhodně vybraný respondentů z celé České republiky.

Zásah tiskových titulů v populaci zůstává i přes nepříznivou ekonomickou situaci poměrně vysoký. Nejméně jeden placený deník si v posledních 14 dnech přečetlo 78% populace, tj. 6,945 milionu osob ve věku 12-79 let, u jednoho časopisu činil zásah 89%, tedy v absolutních číslech se jedná o 7,886 milionu osob. Nejčtenějším celostátním deníkem je i nadále Blesk (1,39 milionu čtenářů na vydání), jako jediný zdolal milionovou hranici. Následuje jej MF Dnes (938 tisíc) a Právo (447 tisíc).

Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních čtyř vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme většinou meziročním srovnáním, porovnáváme druhý půlrok letopočtů 2008 a 2009.Všechna čísla udávají počet osob v tisících. Každou tabulku zvětšíte kliknutím myší.

Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)

Nejprve zamíříme k okruhu celostátní, regionální a bezplatné deníky. Nejčtenějším deníkem, jak už ostatně bylo řečeno v úvodu zůstává deník Blesk, zastihnul je oproti minulé vlně pokles 52 tisíce, přesto stále jako jediný deník je schopen překonat milion čtenářů denně. Mírný (avšak kontinuální) pokles stíhá MF Dnes. V celkové součtu je před ní regionální Deník s celkovým počtem 979 tisíc. Ani jeden ze sledovaných deníků nezaznamenal vzestup od počátku roku.

Deník Metro v čtenosti zůstávám zhruba na stejných výsledcích oproti minulé vlně, od počátku roku mu přibylo zhruba 30 tisíc nových čtenářů. O 16 tisíc čtenářů více než na začátku roku má bezplatný ekonomický deník E15.

01_deniky

Celostátní suplementy

Mezi celostátními suplementy kraluje i nadále Blesk magazín TV s 1,760 milionu čtenářů na výtisk. Sice nezopakoval svůj letošní nejlepší výsledek, přesto se mu podařilo předčit TV Magazín. Ačkoli TV Magazín vychází v o něco vyšším nákladu než Blesk magazín TV, spadnul na stříbrnou pozici. Jeho čtenost navíc od počátku roku klesla o více jak 230 tisíc čtenářů. Milion se podařil zdolat ještě Magazínu Dnes s 1,241 milionu.

Raketový nástup zažívá TV Pohoda, jeho čtenost se oproti minulému sledování čtenosti zvýšila o 128 tisíc a to jen při malém zvýšení vloženého nákladu. Poprvé se v měření objevuje příloha Moje rodina, kterou mohou číst čtenářů regionálních Deníků. Jeden výtisk si přečte asi 242 tisíce čtenářů.

02_suplementy

Bydlení, zahrada a hobby

V následujících odstavcích se poohlédněme na zájmové tituly nejen pro kutily a zahrádkáře. Setrvalý pokles zaznamenává titul Chatař & chalupář, jeden výtisk podle posledních průzkum čte až 77 tisíc lidí, od začátku roku ztratil 28 tisíc čtenářů. Jedničkou je poprvé v tomto roce Dům a zahrada, nově s výsledkem 88 tisíc a od minule si časopis polepšil o 10 tisíc a to při zhruba stejném nákladu. Vemli těsné souboje nastávají na dalších místech, prakticky všechny tituly se drží na podobných číslech.

Nejčtenějším hobby titulem je opět po delš době Receptář s rovnými 300 tisíci čtenářů, od minule jej čte o 12 tisíc více. Naopak jeho největší konkurent Zahrádkář od minula ztrácí 41 tisíc, ale i tak dosahuje výsledků ze začátku roku. Meziročně pak ztrácí 24 tisíce, Receptáři se naopak meziročně podařilo získat 16 tisíc nových čtenářů.

03_bydleni_zahrada

Hudba a informační technologie

Nejúspěšnějším titulem v kategorii Hudba, film a foto je i nadále Spark, rockový magazín čte 90 tisíc lidí, meziroční nárůst činí 39 tisíc. Daří se i magazínu Rock&Pop, meziročně se lepší o 5 tisíc, na svého soka nestačí.

Mezi časopisy z oboru technologie jeví čtenáři opětovně největší zájem o magazín Chip, ze 126 tisíc v druhém pololetí 2008 však klesá jeho čtenost o 22 tsiíc. Nahoru naopak míří čtenost Jak na počítač, který přibral do rodiny čtenářů 21 tisíc. Mírně zaostává Počítač pro každého s počtem 80 tisíc, od minula zůstává na svém, meziročně klesá o 15 tisíc.

Dramatický duel Score versus Level opět vyhrává Score se 105 tisíci, loni touto dobou jej četlo 84 tisíc. Level klesl na téměř polovinu, druhý půlrok 2008 mu přinesl o 46 tisíc čtenářů méně.

04_hudba_pc

Programové tituly

Ani v segmentu programových časopisů se nezastavilo přelévání čtenářů. Jedničkou je TV Max, jenž si tentokrát na své konto připisuje 396 tisíc a meziročně získává 3 tisíce nových čtenářů. To vše i přes fakt, že na začátku roku jej četlo o 30 tisíc více. Dvojkou je TV Mini, meziročně si polepšilo o 50 tisíc.

Bronz získává Týdeník Televize, nyní jej čte 207 tisíc, před rokem to bylo o 55 tisíc více. Dolní trojka televizních průvodců ztrácí s výjimkou TV Plus zhruba 30 tisíc v meziročním srovnání, TV Plus je naopak „bohatší“ o 10 tisíc.

05_programy

Časopisy pro děti a mládež

Mladí čtenáři preferují jednoznačně i tentokrát nejvíce časopis Bravo, čte jej 235 tisíc. V meziročním srovnání si pohoršil titul o 45 tisíc. Druhá je Dívka s meziročním poklesem 42 tisíce, podobný osud stíhá i Bravo Girl! se ztrátou 27 tisíc. Naopak léoe než před rokem si vede například 21.století Junior s růstem 9 tisíc.

06_deti

Tituly pro ženy

Chvilka pro tebe je název nejčtenějšího časopisu určeného pro ženy, titul zaznamenal meziroční pokles čtenosti o 45 tisíc. Z dalších magazínu silně propadla Vlasta s poklesem 58 tisíc. Jedním z mála rostoucích titulů ve srovnání s druhým půlrokem 2008 je Claudia, v tomto průzkumu ji vyhledává 256 tisíc čtenářek (ale i čtenářů), před tím toto číslo činilo 239 tisíc.

07_prozeny

Životní styl pro muže i ženy

Mezi muži v této kategorii drtivě vítězí Maxim se 174 tisíci a meziročním posílením o 39 tisíc. Výraznějších posunů jsme se tentokrát nedočkali. Posílení si však připisuje magazín ForMen, ze 67 tisíc za rok vystoupal až na 98 tisíc. Na první pozici to však stále nestačí.

Příliš pozitivní vývoj není u ženského titulu Cosmopolitan, druhý půl rok 2008 přinesl 282 tisíc čtenářů, nyní je to „jen“ 169 tisíc. I první Glanc meziročně tratil 24 tisíc. Nahoru stoupá Marianne ze 159 tisíc na 192 tisíce. Nad 100 tisíc se dostává i Moje psychologie posílená od uplynulého roku o 25 tisíc.

08_zivotnistyl

Ekonomické a zpravodajské tituly

Všechny ekonomické tituly ztrácely v porovnání se stejným obdobím předchozího. Nejvíce první Ekonom (32 tisíc), nedařilo se ani Euru (- 23 tisíc), Osobní finance přišly jen o 4 tisíce čtenářů, o 5 tisíc méně má Profit. Týden ztratil 25 tisíc, Respekt potom 24 tisíc.

09_ekonomicke

Motoristické a sportovní časopisy

V segmentu motorismu vládne Svět motorů s meziročním ziskem 12 tisíc čtenářů. AutoHit už podobný zájem nezaznamenal, ztratil 26 tisíc.

Nejčtenějším sportovním titulem je pak Nedělní Sport, ovšem s meziroční ztrátou 61 tisíc čtenářů. Na pomyslné paty by mu v budoucnu mohl stoupnout konkurent Český rybář s růstem 19 tisíc. Méně čtenářů než v loňském roce mají Zbraně & Náboje (konkrétně 18 tisíc), nasvědčoval tomu i klesající trend v celém roce 2009.

10_moto

Společenské magazíny

Ročně oslabil Rytmus života o 80 tisíc čtenářů, nově si jeden výtisk přečte zhruba 873 tisíce čtenářů. Lépe než loni na tom není ani Nedělní Blesk ( – 50 tisíc). Pestrému světu se naopak  nové čtenáře podařilo nalákat, bylo jich 31 tisíc více než v druhém půlroce 2008.

Na stejných číslech jako loni je 21.století, to vše i přes fakt, že během roku klesal o 40 tisíc. Ze stejného vydavatelského domu pochází i Epocha, meziročně bohatší o 20 tisíc. Zaměřením stejný magazín 100+1 přichází o 15 tisíc čtenářů. Konkurenční časopis Svět vychází se zcela opačným výsledkem, oproti loňsku oněch 15 tisíc získává.

11_spolecenske

Cestování, věda a technika

Naše společné putování zakončíme v segmentu cestovatelském, vědeckém a technickém. Jedničkou se stává titul s názvem Lidé a země, ještě loni jej četlo 148 tisíc, nyní 139 tisíc. A opět poráží National Geographic, ten klesá v porovnání se stejným obdobím roku 2008 o 68 tisíc čtenářů, přesto srovnává krok s prvním místem. Koktejl meziročně čte 17 tisíc méně, Cestopisy o 37 tisíc méně a poslední titul Geo ztrácí jen 3 tisíce.

Loňské noviny Živá historie a Příroda zaznamenávají stabilní nárůst čtenosti a to i přes nižší prodaný náklad.

12_veda_technika

Děkujeme za pozornost a doufáme, že jste zde našli nejen zajímavá data. Příští týden budeme pokračovat s dalšímiinformacemi, tentokrát se vrátíme k RadioProjektu.

V textu byla využita data z prezentace společnosti Median, kompletní výsledky najdete na www.median.cz v sekci výzkum.

Autor článku:

Komentáře (2)

  1. Angelic

    Výsledky nejsou alespoň pro mě nějak překvapivé, ale rozhodně zajímavé. Čemu se divím,je to, že se stále vydává magazín FHM. Větší ubohost jsem v životě nečetl. Zvlášť číslo z tohoto měsíce je naprosto příšerné a tragické. Jsem pravidelným odběratelem časopisu Maxim (s nímž jsem nadmíru spokojen a dle výsledků rozhodně nejsem sám), sem tam si přečtu právě zmiňovaný FHM (přítelkyně ho dostává zdarma k jinému předplacenému časopisu od vyd. Stratosféra) a po přečtení posledního čísla jsem se rozhodl, že už ho nikdy neotevřu, nerad bych, aby se mi opět udělalo na zvracení z tohohle trapného nesmyslu.

  2. Angelic

    Vlastně by bylo možná příliš odvážně tvrdit, že výsledky pro mě nejsou nějak překvapivé:) Takže se dodatečně opravím – u některých titulů jsem podobné výsledky čekal, u některých ne a jiné mě zase mile či nemile převapily.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .