Kdy nabídne Barrandov novou grafiku, o jakých programových novinkách na tento rok se na tiskové konferenci čtyřky českého televizního trhu nemluvilo a proč nechce být Barrandov retro televizí. Na serveru RadioTV vám nabízíme trochu jiný pohled na úterní tiskovou konferenci i do jejího zákulisí.
Nechceme být retro televize, ovšem jen na oko
Barrandovská televize, která má toto slavné jméno nejen v adrese, ale i v názvu je na českém televizním nebi už dva roky. Za tuto dobu se v očích diváků vyprofilovala jako retro kanál, který získává body především nabídkou filmů a seriálů ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Je vlastně tak trochu úsměvným paradoxem že Barrandov vlastně zakládá úspěch na dílech z doby tuhé normalizace, kdy přemýšlet v intencích komerčního úspěchu bylo v kultuře nemyslitelné.
Tečku tomuto faktu dává přehled nejsledovanějších pořadů Barrandova, na jehož čelném místě se skví dokument o herečce a bývalé člence Ústředního výboru Komunistické strany Československa, Jiřině Švorcové. Že jednou přispěje k úspěchu kapitalistického média o tom se jí nepochybně ani nesnilo.
Televize Barrandov se ale paradoxně, i přes procenta sledovanosti, která díky retro filmům a seriálům získala, označení retro televize brání. Prý takové označení používají pouze interně, ale rozhodně nechtějí být jako retro stanice zaškatulkováni.
Jenže čím jiným než retro stanicí TV Barrandov může být. Postupně by sice mohla začít vyhlížet Primu a časem jí i dýchat na záda, jenže k tomu je třeba výraznějších investic do původní tvorby a na to zatím Barrandov prostředky nemá. Síla této stanice je, co se vlastní tvorby týče, v současnosti především v pořadech s poměrem nízká cena, vysoký výkon a to znamená, že momentální limitní cenou u top pořadů je strop dvou, maximálně tří set tisíc za díl a takto drahých pořadů ještě může být jen velmi omezené množství. S tím lze ovšem Primu, která v poslední době točí jako na běžícím pásu, dohánět jen pomalu.
Oproti tomu, retro filmy a seriály, plus pořady, které do retro stylu spadají, jsou relativně levnou variantou jak zaplnit program, nabídnout divákům co chtějí vidět a neposlat televizi do platební neschopnosti.
Ať už se ale Barrandov oficiálně brání nálepce retro jak chce, vedení televize si je výhod současné programové skladby velmi dobře vědomo. Nakonec kdyby ne, tak by jen těžko v programových plánech Barrandova na letošní rok hrál zásadní roli návrat pořadu Videostop s Janem Rosákem v čele. Jen těžko si totiž lze představit větší televizní retro návrat, než je pořad, který byl ikonou večerů mnoha diváků v osmdesátých a devadesátých letech. Retro zkrátka funguje a i přes oficiální protesty to na Barrandově velmi dobře vědí.
REPORTÁŽ: TV Barrandov po dvou letech: vysoké ambice, nelehké cíle
Osazenstvo tiskové konference v dekoraci připravené pro nový Videostop (Foto: TV Barrandov)
Nová grafika v průběhu roku, adrenalin až na podzim
Zajímavější než novinky, které byly na tiskové konferenci prezentovány s dostatečným důrazem, ale byly novinky, o kterých na tiskovce padla jen minimální, nebo dokonce žádná zmínka.
Trochu například nejprve překvapilo, že když už TV Barrandov oslavila dva roky, nepřišla rovnou s novým grafickým obalem. Pravda, naše televize nejsou v oblasti grafiky nijak progresivní a stejně jako je konzervativní divák, i televize se zarputile drží grafického obalu, dokud se nerozpadá pod rukama, ale dvouleté výročí by bylo pěknou příležitostí k obměně vizuálu.
Nový grafický obal ale, jak řekla serveru RadioTV ředitelka TV Barrandov Janka Vozárová, ještě v tomto roce televize dostane. Konkrétně by mělo jít o vizuál avizující fakt Barrandov je televizí digitální a dočkat bychom se ho měli už v první polovině tohoto roku. Osobně tedy sázím na grafiku pracující s hromadou trojrozměrných kostiček, ale třeba budou mít kreativci víc kreativity.
Druhou novinkou, o které padla zmínka vlastně jen jakoby náhodou, je adrenalinový pořad, který se má na obrazovce objevit na podzim tohoto roku. Mělo by jít o pořad, v němž si moderátor vyzkouší všechny možné adrenalinové aktivity a který se bude snažit k Barrandovu přilákat ve větší míře mužské diváky.
Kdyby šlo o jakoukoli jinou stanici, asi by takový pořad nebyl žádným velkým překvapením. Jak Nova, tak Prima dlouhodobě oscilují mezi cílením na všechny diváky, nebo primárně na mladé diváky, ale Barrandov, která se profiluje jako retro stanice pro celou rodinu, s výrazným akcentem na divačky, tím zasáhne do skupiny, kterou zatím spíš míjela.
Důvod k nasazení takového pořadu je ale v zásadě velmi prostý. V televizi Barrandov dobře vědí, že s velkými televizemi nemá cenu v určitých časech soupeřit a proto místo přímé konkurence vytvářejí divákům alternativu. Takový postup lze jen pochválit.
Od chlebíčků se podařilo vyhnat všechny. jedině šefredaktor RadioTV Juraj Koiš (muž v pozadí) statečně odolal a proto byl u dortu první. (Foto: TV Barrandov)
Útěk od dortu
Jako každá událost měla i tisková konference TV Barrandov několik nečekaných, překvapivých i komických momentů. Většinou se o takových momentech do článků nepíše, protože prezentovaná fakta bývají zajímavější, ale u dnešního komentáře si dovolím malou vyjímku.
Nečekané bylo rozhodně dojetí paní ředitelky hned ze začátku tiskové konference, kdy jsme snad všichni drželi palce, aby nával emocí, který přišel po úvodních slovech, nakonec zvládla. Pravda, na citový přístup k televizi většina novinářů zvyklá není. Nakonec od Vladimíra Železného, Dvořáka a Dvořáka, od Jiřího Janečka, dokonce ani od Kateřiny Fričové by člověk slzy čekal jen těžko.
Překvapivý byl celý duch tiskové konference, který připomínal spíš představení pro diváky. Jistě, tiskovka v určitém stylu je pěkná věc, ale mám silný pocit, že většina přítomných by víc ocenila sice strohou místnost, ale za to s větším počtem židlí. Stát po celou konferenci na jedné noze a pokoušet se udržet mobil (fungující jako diktafon), prezentační materiály, tužku a notebook, to je práce pro čtyřrukého superhrdinu a ne pro českého cynického novináře.
Neodolatelně komický byl závěr s občerstvením a krájením dortu. Asi po deseti minutách po vypuknutí občerstvovací akce si totiž kdosi vzpomněl, že by bylo dobré nakrojit slavnostní dort a tak nastala rychlá a složitá dezorganizace. Přítomní byli odehnáni od chlebíčků (to je úkol velmi těžký), zvolení kráječi naopak nahnáni k dortu, byla pronesena slavnostní slova a dort nakrojen. To všechno by bylo v pořádku, jenže celou scénku zakončilo vedení televize, které ihned po nakrojení od dortu urychleně uprchlo, aniž by si kdokoli z nich kousek laskominy vzal. Skoro to vypadalo, jako kdyby byl dort ve tvaru barrandovské hvězdy otrávený, nebo kdyby mělo vedení televize hromadnou dietu.
Pane Bouček, nikoli Kateřina „Fryčová“, ale Kateřina Fričová ;-)
Vřelý dík za upozornění. Udělal jsem paní Kateřinu tvrdší než jsem chtěl :)
A proč rovnou dýchat na záda Primě? Barrandov není natolik nadupaná stancie, aby mohla útočit rovnou na pozici druhé nejsledovanější televize. Co takhle zatím zkusit dýchat na záda ČT1 a být třetí nejsledovanější stanicí, nebylo by to jednodušší? Chápu, že ve článku to bylo myšleno asi tak, že by komerční televize měla soupeřit s těmi komerčními, ale vyznělo to lehce směšně, že už by se rovnou měl Barrandov zaměřovat na pozici české dvojky. K tomu je ještě hodně dlouhá cesta, kor, když se podle aktuálního vývoje spíše strhne v nejbližších letech souboj mezi Novou a Primou o pozici jedničky.
Protože dýchat na záda ČT lze jen velmi těžko. Po finanční stránce by to bylo něco podobného jako kdyby chtěla myš dýchat na záda slonovi. Po stránce sledovanosti je sice pravda, že se Prima šplhá směrem k Nově, ale je třeba také počítat s dlouhodobou nejistotou Primy a s jejich sklonem k panikaření. Ve světě médií není nikdy nic jistého a Prima tuto nejistotu svým přístupem už několikrát silně podpořila.
Jinak řečeno, zatím raději vycházím z dlouhodobých trendů a teprve pokud Prima vykáže vzestupný trend několik let po sobě budu věřit že si to opravdu tentokrát nepokazí.
Ano, to je pravda, že Prima nebyla stabilní, ale všechno to bylo způsobeno neustálými změnami ve vedení. Tomu je už snad konec. Jinak ono to je vlastně jedno, ČT i Prima mají průměrnou týdenní sledovanost za uplynulý rok kolem 19% a na těchto číslech se s výkyvy nahoru a dolů pohybují neustále. Takže pro Barrandov to bude ještě hodně dlouhá cesta dostat se na tuhle sledovanost.
Hlavně když chce být tv barrandov uspěšnější měli by přesunou jejich hlavní zprávy z nějakých 22:40 na normálních cca 19:00 – 19:30 a dětský animáček upravit