V nejbližších týdnech odstartuje druhý kanál lidové televize Šlágr. Nová stanice bude po vzoru hlavního kanálu vysílat bezplatně na satelitu, zařadí se do nabídek kabelových společností a patrně využije i regionální multiplexy DVB-T.
Telenákup doplněný hudbou, orientace na mladšího diváka
Otázkou zůstává, zda bude mít co nabídnout. V licenčních podmínkách se toho moc nedozvíme. Jasné je pouze to, že i televize Šlágr 2 bude vysílat výhradně reklamu a teleshopping zaměřený na prodej hudebních zvukových a zvukově-obrazových záznamů. Ve vysílání se objeví různé hudební žánry, především mezinárodní americká country music.
Nabídka zboží má být komunikována nenásilnou a zábavnou formou. Program bude sestavený z pravidelně rotujících programových bloků, podobně jako na jedničce. Ani v tomto případě licence neosahuje pevnější strukturu, pouze určitou obecnou programovou specifikaci.
Dvojka nabídne americkou country music
Mezi prvním a druhým programem by tedy neměly být výraznější rozdíly. Dvojka by měla nabídnout víc hudebních klipů, zatímco jednička bude i nadále obsahovat moderované pořady. Otázkou je žánrové zařazení druhého kanálu vedle současné jedničky. Pokud by dvojka vysílala typově totožný program, nemělo by její spuštění výraznější smysl. I proto vedení televize uvažuje nad určitým omlazením publika a zařazením i jiných žánrů, například country, což je jedna z mála konkrétností, kterou dokládají i licenční podmínky. Na druhou stranu provozovatel v licenčních podmínkách logicky připouští, že bude zařazovat i některé již odvysílané pořady na jedničce.
Spuštění druhého programu však přinese nemalé náklady, zejména pokud jde o šíření signálu. Majitel společnosti Karel Peterka se už několikrát v médiích vyjádřil, že příjmy Šlágr TV z reklamy jsou poměrně nízké a vystačí na vykrytí většiny nákladů. Televize si však musí vypomáhat právě i přímým prodejem zboží diváků a bez této formy diváckého spolufinancování by nemohla přežít.
Důležitým pilířem financování budou divácké nákupy zboží
Z tohoto pohledu je tedy otázkou, zda televize Šlágr může úspěšně oslovit nové diváky přes svůj druhý kanál. Pokud by se ji povede s podobným úspěchem jak se to povedlo hlavnímu programu, měla by se hravě uživit. Na druhou stranu, ochota si něco koupit z vysílání telenákupní televize je přece jen v dnešní době značně omezena a stejný model financování nemusí zafungovat.
Na teleshoppingu, product placementu a přímé nabídce zboží postavilo své podnikatelské plány už několik stanic – v posledním roce například Tip TV nebo Inzert TV. Jejich životnost se však počítala jen na týdny nebo měsíce. Právě hudební televize Šlágr je jedním z mála projektů, který s filozofii postavenou na teleshoppingu uspěl. Z tohoto pohledu mu přejeme hodně štěstí i s druhým kanálem.
Teleshopping na Šlágru funguje, protože divák dostane přesně to, co vidí a slyší. Ne žádná zázračná udělátka, která jsou k ničemu. Sice lze o kvalitě občas také pochybovat, ale v tomto případě je to jen věcí vkusu.