Před sedmi lety ohlásili zástupci nejvýznamnějších českých a slovenských komerčních televizí neformální dohodu o nekonkurenci. Nyní ale televizní manažeři hledají možnosti dalších příjmů a pouští se do expanze. Sousední trh může být zdánlivě lehkou kořistí.
České a slovenské televize se chtěly stáhnout ze sousedního trhu
Neformální dohoda zahrnovala české skupiny Nova, Prima, Barrandov a slovenské televizní stanice Markíza a JOJ. Všechny strany tehdy hledaly cestu, jak se vzájemně nekanibalizovat na omezeném reklamním trhu s nelicencovaným obsahem. Součástí neformální dohody měly být i aktivní kroky směřující k zamezení neautorizovaného příjmu na druhé straně federace.
Právě v duchu této dohody začala slovenská televize JOJ obesílat některé české kabelové společnosti s žádostí o vyřazení programů JOJ z jejich nabídky. Argumentovala přitom zcela očekávatelně – neměla totiž vypořádána vysílací práva pro české území. O podobný postup se pokoušela Prima na Slovensku. Většina kabelových operátorů jí ale z konkurenčních důvodů nevyhověla.
Následovalo pár klidných let a na problém s neautorizovaným příjmem českých stanic na Slovensku a slovenských v ČR se tak nějak pozapomnělo. Jenže tím se problém nevyřešil a nastoupila nová vlna snah o „vyřazení“. Ta ale nesouvisí s původní gentlemanskou dohodou o nekonkurenci – jde naopak přímo proti ní.
Vzniká JOJ Family, neplacený plnoformátový program televize JOJ pro Českou republiku
Slovenská televizní skupina JOJ ve větší míře proniká na český trh. Prostřednictvím společnosti Magical roof získala vysílací licenci pro kanál JOJ Family. Ten bude dostupný bezplatně v rámci DVB-T na běžnou anténu.
....K expanzi je nutí hledání nových možností příjmů
České a slovenské komerční televize jsou nyní v situaci, kdy hledají nové možnosti příjmů. A ty lze dostat například od kabelových a satelitních operátorů, pokud své – jinak volně působící programy – prohlásí za „placené stanice“. Kabelové společnosti už nemají v zákoně zakotveno automatické právo šířit stanici, pokud je dostupná volně. A na druhou stranu si nemohou dovolit ze své nabídky vynechat nejžádanější značky. Tato situace je nutí domluvit se s televizemi na určitých poplatcích, například za HD verze.
A z pohledu televizí je klíčové svou působnost rozšířit na co největší území. Díky jazykové příbuznosti Čechů a Slováků tak mohou nyní televize oficiálně působit na obou stranách někdejší federace – a brát za to od operátorů peníze.
Přesně to je cílem Novy a Markízy s jejich verzemi International. Přípravu volného kanálu pro Slovensko ohlásila i televize Prima. A slovenská skupina JOJ v tichosti postavila svůj hlavní program pro ČR. Spustí jej už za několik dní – konkrétně 5. září.
Prima hodlá expandovat na Slovensko, JOJ může reálně uvažovat o ČR
Prima chystá vlastní kanál pro slovenský trh. Dokonce by jej mohla nabídnout divákům bezplatně v DVB-T. S postupnou expanzí Markízy a Novy oběma směry bude zajímavé sledovat, jak se zachová skupina JOJ.
....Dostali v JOJ chuť na český reklamní „koláč“?
JOJ-ka ale přichází na český trh nejen s modelem placeného vysílání v kabelovkách a na satelitu, ale hodlá být dostupná i volně v rámci digitálního vysílání na běžnou anténu (DVB-T). A díky tomu může plošně zasáhnout přes 50 procent českých domácností a získat určitý podíl na reklamním trhu.
Je zřejmé, že i výnosy z reklamy na českém trhu mohou být pro skupinu JOJ motivační. Proto lze předpokládat, že její snaha neskončí pouze u dabování vlastních seriálů do češtiny. Pokud to bude dávat ekonomicky smysl, může JOJ začít nakupovat i zahraniční pořady, filmy a seriály pro český trh. A v takovém případě by mohla být plnohodnotnou konkurencí Nově, Primě i Barrandovu jako čtvrtý významný komerční hráč.