Průzkum formou průběžného dotazování je způsob, jakým se měřila televizní sledovanost v začátcích duálního televizního trhu v České republice. Současné elektronické měření sledovanosti se používá až od roku 1997. Předtím televize zjišťovaly svou sledovanost pouze orientačně na základě tzv. „deníčkového průzkumu“.
![Ilustrační foto - fotobanka Shutterstock](http://www.radiotv.cz/wp-content/uploads/2015/11/shutter-muz-televize-651.jpg)
Ilustrační foto – fotobanka Shutterstock
Deníčkový výzkum jako předchůdce peoplemetrů
Šlo o dlouhodobý dotazníkový výzkum na reprezentativní vzorce obyvatel. Každý respondent dostal k dispozici tzv. „deníček“, kam si po dobu několika dnů zapisoval pořady a kanály, které v televizi sledoval. Na základě toho bylo možné odvodit přibližnou sledovanost a podíl jednotlivých televizních stanic.
Diváci v rámci průzkumu byli vybíráni náhodně. Výsledné hodnoty měly vliv na celou podobu televizního trhu, jelikož od dosažené sledovanosti se mimo jiné odvozovala i úspěšnost reklamních kampaní a určovala se hodnota reklamního času.
Pro televize ale deníkový průzkum nebyl dostatečně vypovídající. Nebylo možné určit skutečnou sledovanost některých pořadů a televize nemohly dostatečně pružně reagovat v oblasti programového plánování. I proto byl tento typ průzkumu televizní sledovanosti v roce 1997 nahrazen elektronickým měřením – tedy peoplemetry.
![](https://www.radiotv.cz/wp-content/uploads/2016/03/shutter-televize-iptv-zena-muz-ovladac-651-350x260.jpg)
Jak se vybírají domácnosti do elektronického měření sledovanosti?
Struktura peoplemetrového panelu, čili domácností, které se měření účastní, musí být reprezentativní. Znamená to, že musí přesně odpovídat složení českých televizních diváků a to v mnoha statistických ukazovatelích. Jak probíhá výběr panelu?
....