Neplaceným satelitním službám na českém a slovenském trhu, zdá se, odzvonilo. Po oznámení České televize a Primy, že nabídnou satelitním divákům vlastní bezplatné satelitní karty, se k podobnému kroku mohly odhodlat i další komerční televize. Nova s Barrandovem ale vlastní karty nechystají, a ve výhledu není ani dohoda hlavních televizí na společné neplacené platformě.
Vlastník CS Linku a Skylinku neumožní bezplatný příjem stanic z jedné karty
Krok obou televizí je v podstatě pochopitelný. Vlastník satelitních služeb CS Link a Skylink by Novu s Barrandovem nevpustil na stejné karty, na nichž poběží Česká televize a odděleně i TV Prima. Nové karty určené výhradně ke sledování programů těchto dvou skupin jsou tak v podstatě zbytečné. Nova s Barrandovem ale mají dostatečnou sílu na to, aby iniciovaly vznik nové satelitní platformy, jež by byla skutečně bezplatná. Svůj vliv na trhu ale prozatím nevyužily tak, aby to bylo k prospěchu satelitních diváků.
Obě televize se přitom snaží o prosazení nového měření televizní sledovanosti. Nova Group společně s vlivným podnikatelem a majitelem největší mediální agentury v zemi Jaromírem Soukupem založila Sdružení pro měření sledovanosti a dala si za cíl znormalizovat pokřivené vztahy v oblasti elektronického měření sledovanosti mezi největšími českými televizemi. Podobnou iniciativu ale nehodlá vyvinout v oblasti příjmu televizního vysílání ze satelitu, i když jde o rychle rostoucí a velice významnou příjmovou platformu.
Nova satelit „nemusí“, platí to už léta
Proč největší televizní skupina opomíjí tuto platformu? Je to dáno především historicky. Nova nikdy neprosazovala přechod lidí od terestriky k satelitu a tímto způsobem začala vysílat jen proto, že operátoři satelitních platforem byli ochotni pokrývat všechny náklady spojené s distribucí tohoto vysílání ke koncovému divákovi. Samotná Nova, na rozdíl od Primy a České televize, ale dlouhodobě satelit „bojkotovala“. Podle neoficiálních informací měly být důvodem obavy z devalvace terestrického šíření signálu, které bylo v té době v České republice jednoznačně dominantní.
Ilustrační foto – archiv RadioTV
Podobná deformace fungovala i na slovenském trhu, jenomže terestrické vysílání zde nebylo až natolik dominantní jako v České republice. O něco vyšší podíl zde měly především kabelové společnosti, jež těžily zejména z dlouhodobého zájmu slovenských diváků o příjem českých televizních programů. Tato deformace naplno se projevila i v době vypínání analogových vysílačů. Největší slovenské televizní skupiny spoléhaly na to, že si lidé koupí DVB-T set-top-box a terestrické vysílání si udrží svůj dominantní podíl. Jenomže značná část diváků přešla k satelitním platformám a začali se prosazovat i kabeloví a IPTV operátoři.
Vyměníte satelit za klasickou anténu? Nově to může vyhovovat
V této situaci tak může zavedení servisního poplatku u platforem CS Link a Skylink způsobit opačný efekt. Část diváků přijímajících pouze základní české stanice odmítne platit byť jen symbolický měsíční poplatek a přejde zpátky k terestrickému příjmu. To se v malé míře děje už dnes, i když zatím nejde o žádná relevantní data. Posléze ale znovu stoupne význam terestrické platformy na úkor satelitního příjmu, což může nahrávat právě větším televizním skupinám.
I z tohoto pohledu je tak nynější přístup Novy pochopitelný. Pokud v důsledku servisního poplatku začnou diváci měnit satelit za běžnou anténu, Nova na tom může jen získat. Skutečně bezplatné satelitní platformy se tak v dohledné době na českém trhu nedočkáme.
Proč gratis. Kdo chce na ten povl koukat, ať platí!!!