Nova prožívá nepříjemné jaro, SuperStar zatím nefunguje

televizemaleTelevizi Nova není zatím co závidět. První pilíř jarního programu, telenovela Tisíc a jedna noc musela ustoupit protože její sledovanost v referenční skupině 15-54 let nebyla dostatečná. Potíže má zatím i soutěž Česko Slovenská Superstar II., jež prohrává s konkurencí. Nova tak prožívá nepříjemné jaro a letos bude muset v programové oblasti výrazně improvizovat.

Je český divák přesycen talentovými soutěžemi?

Nová řada Česko Slovenské SuperStar zatím láká méně diváků než v minulosti. Na premiérový díl se v neděli dívalo pouhých 928 tisíc diváků nad patnáct let, zatímco šou 3+1 s Miroslavem Donutilem měla o 770 tisíc diváků více. Zahájení předchozí řady SuperStar rovněž sledovalo o 700 diváků víc než její aktuální pokračování. Optimistické vyhlídky nepřinesl ani pondělní druhý sestřih z castingů v Bratislavě a Praze. Sledovanost byla o čtyři tisíce diváků vyšší, tedy 932 tisíc starších patnácti let. Jenže vítězem večera se staly Četnické humoresky na ČT1. Tento seriál sledoval půl druhého milionu diváků. TV Prima přilákala díky projektu Cesty domů pozornost více než jednoho milionu lidí.

Nova tak se SuperStar tahá zatím jednoznačně za kratší konec. Může to být pochopitelně způsobeno tím, že vysílala jen sestřihy z castingů v jednotlivých městech. Propastný rozdíl v počtu diváků minulé a letošní série této pěvecké šou je však alarmující. SuperStar měla být přitom hlavní vlajkovou lodí jarního programu televize Nova, podobně jako i turecká telenovela Tisíc a jedna noc.

Telenovela je v podvečer sledovanější než SuperStar v prime-time

Ještě větším paradoxem je srovnání výkonu SuperStar a telenovely Tisíc a jedna noc, byť se oba pořady vysílají v odlišných časech. Podvečerní romantický seriál z jihovýchodu láká víc diváků než pěvecká soutěž, která se vysílá v nejlukrativnějším vysílacím čase. Na příběh krásné Šeherezády se dívá přes milion diváků denně, i když jde většinou o méně lukrativní cílovou skupinu. SuperStar má zatím problém dostat se přes milionovou hranici. Vzhledem k výši vynaložených investic je tento výsledek velkým varováním pro další programové plány Novy.

Je celkem přirozené, že sledovanost bude stoupat až se soutěž přesune od castingů přes semifinále k přímým finálovým večerům. Nova tak bude moci vytěžit ze stále vysokého potenciálu finálových kol. V předchozích letech měly ale vyšší potenciál i zahajovací castingy, jejichž sledovanost přesahovala hodnotu 1,5 milionu diváků. Tento projekt ale musí Nova ponechat v programu, i kdyby byl sebevíc neúspěšný. Jde totiž o koprodukční spolupráci se slovenskou Markízou a navíc jde o šou, která se vysílá na základě zahraniční licence. Stažení podobného pořadu se tak stává problematičtější.

tisic-a-jedna-noc-675Telenovela Tisíc a jedna noc je na Nově výkonnější než SuperStar. Na Slovensku se pěvecké soutěži daří víc.

Taktická koupě vyčerpaného formátu

Nova přitom licenci pro druhou řadu Česko Slovenské SuperStar zakoupila především z taktických důvodů. Podle zákulisních informací se nechtěla dostat do sporu se skupinou Fremantle, jež vlastní licenční práva pro formáty Pop Idol (SuperStar), X-Factor i Got Talent (ČS má Talent). Té se totiž nelíbilo, že Nova s Markízou vyvinuly vlastní talentovou šou Talent mania a nasadily ji přímo proti podobné soutěží ČS má Talent na Primě a TV Joj. Fremantle chtěla prozkoumat, nakolik jsou obě soutěže podobné a hodlala podniknout vůči Nově právní kroky. Nakonec se obě strany domluvily na tom, že Talentmania rozhodně není kopii licencovaného formátu ČS má Talent a následně společně oznámily, že Nova od Fremantlu kupuje licenci pro druhou řadu ČS SuperStar.

Souvislost mezi oběma prohlášeními, jež byly učiněny ve stejný den, je tedy jednoznačná. Fremantle podle nepotvrzených domněnek „prominul“ Nově částečné kopírování formátu ČS Talent a výměnou za to získal peníze za další licenci na SuperStar. Paradoxem celé operace byl fakt, že stejná společnost prodala i svůj druhý formát X-Factor konkurenční Primě. A přinutila ji posunout uvedení této šou až na podzim, aby oba projekty nešly proti sobě.

Posunutí X-Factoru může být pro Primu nevýhodou

Projekt X-Factor jsme posunuli protože vlastník licence nechtěl, abychom tyto projekty nasadily proti sobě,“ potvrdil na tiskové konferenci začátkem února generální ředitel TV Prima Marek Singer. Skupina Fremantle se tak vyhnula vzájemné kanibalizaci svých pěveckých soutěží na českém trhu. Odsunutí X-Factoru až na podzim ale může znamenat výraznou konkurenční nevýhodu především pro Primu. Vzhledem k aktuálním výsledkům sledovanosti nové SuperStar se totiž zdá, že český divák začíná být přesycený talentovými soutěžemi. V průběhu posledních 14 měsíců jde totiž o čtvrtý podobný projekt.

První Česko Slovenská SuperStar byla spuštěna na podzim roku 2009. Loňský podzim patřil vzájemným soubojům dvou talentových show ČS má Talent a Talent mania. Letošní rok otevírá právě druhá řada „federální“ SuperStar, po které bude následovat X-Factor. Je tedy zřejmé, že divák může být z podobné mediální masáže unaven a je navíc otázkou, zda se vůbec podaří nalákat do letošních soutěží dostatek nových talentů. V opačném případě totiž může jít pouze o recyklaci stejných tváří, jež se nedostaly do semifinále nebo finále v předchozích soutěžích. O talentové kvalitě lze tedy mluvit jen stěží.

nova_talentmania_velkyTalent mania pomohla Nově na podzim tím, že oslabila Primu. Přispěla i k tomu, že český divák je talentovými pořady přesycen.

Na Slovensku SuperStar ještě funguje

Aby nebylo těch paradoxů málo, slovenská Markíza si vysílání druhé řady SuperStar zatím pochvaluje. A má k tomu dobrý důvod. Podle informací webu Mediálne.sk se na úvodní nedělní díl dívalo téměř 900-tisíc diváků a v rámci strategické cílové skupiny 12-54 let šlo o nejsledovanější pořad dne, jež předčil i vysoce populární telenovelu Tisíc a jedna noc. Podobný výsledek dosáhla SuperStar i v pondělí večer. Pěveckou soutěž na Nově i Markíze tedy sleduje podobný počet diváků. Jenže na Slovensku jde v tomto případě o úspěch. Zatímco Nova je v Česku se svým projektem trhovou dvojkou, někdy i trojkou, na Slovensku vynáší SuperStar pozici jedničky. I zde se tak potvrzuje rozdíl mezi českým a slovenským divákem.

Autor článku:

Komentáře (3)

  1. Jan Nový

    Trapný mareš porota taky minulý roky nebyla ani hvězdná pěchota :-( ted to trochu zaujme až vyberu 20 finalistů a budou vyhazovat po jednom pul roku budou tahat z lidí nemalé peníze za sms minule 13 kč neposlal jsem ani jednu když pro lidi tak za 3 kč nebo hlasováním přes net zdarma tak to bude propadák roku :-(

  2. Ivo Rottenberg

    Nova je prostě okoukaná. Pompézní oznamování novinek sice dává naději, ale dál – nic…
    I zprávy melou stále totéž, jen mnohoikrát víc:-)))))
    A soutěže? Trapní porotci, jinak nic nového.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .