Nová televize za dvě miliardy ročně… až tolik stojí vlastní estrády?

Aktivita několika českých miliardářů, kteří chtějí vyvážit mediální vliv podnikatele a politika Andreje Babiše, by mohla vyústit do vzniku zcela nové televizní skupiny. Ta by mohla vysílat původní seriály a estrády.

televize-chytra-domacnost

S podobnou informací přišel v aktuálním čísle týdeník Euro. Ten píše, že v nejbližších měsících nejspíš vznikne další velká televize. V projektu mají být zainteresováni především Jan Dienstl a Pavel Tykač a mohl by se připojit i Petr Kellner. Někteří z této trojice už aktivně jednali o koupi skupiny Nova a když to nevyšlo, projevili zájem i o Primu. Ani ta však není, alespoň prozatím, na prodej.

Nová plnoformátová televize s cílem přitáhnout až dvacet procent diváků

Vzniká tedy i plán postavit něco jako „druhou Novu“, tedy televizi, která by vysílala původní pořady, estrády a seriály. Týdeník Euro odhaduje prvotní investice na dvě miliardy korun a podobnou sumu by měli podnikatelé ročně investovat i do programu. Televize by mohla mít ambici dosáhnout až dvacetiprocentního podílu na trhu.

A právě zde se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu – pokud by nejbohatší podnikatelé skutečně mohli investovat přes dvě miliardy ročně do programu, předpokládejme, že by v takovém případě nešlo o kanál postavený na původní tvorbě nebo estrádách. Za tyto prostředky by si mohli dovolit jít do odvážnějších akvizic, jelikož pouze estrády nebo původní dramatická tvorba nemá šanci vygenerovat pětinový podíl.

Pokud chce nová televize uspět, musí divákům přinést i „druhou Ordinaci“

Ale možná se mýlím, a nová televize by mohla stát na projektech typu Ordinace v růžové zahradě, které by současnou Ordinaci překonaly. Pokud by nešlo o jeden, ale více podobných vlastních seriálů, které by měli s každým dílem ambici přitáhnout přes dva miliony lidí před obrazovku, v takovém případě by investice do programu skutečně vyžadovaly minimálně ony dvě miliardy.

Mnohem komplikovanější je to s návratností vložených prostředků. Už několik let jsme svědky toho, že změnit návyk tradičního českého diváka je téměř nemožné. Pokouší se o to Prima, pokouší se Česká televize. I tak je ale vítězem většiny večerů programově stagnující televize Nova. Zdá se, že i kdyby vysílala jen Televizní noviny, Ulici a Ordinaci, i tak by si zřejmě držela nejvyšší podíl ze všech.

Místo nové televize by možná stačil import úspěšného produktu TV Joj ze Slovenska

Místo nové televize by možná stačil import úspěšného produktu TV Joj ze Slovenska, ilustra4n9 foto TV Joj

Slovenská televize Joj by mohla být silnou značkou i na českém trhu

Další možností, o níž se týdeník Euro nezmiňuje, by mohl být import slovenské trhové dvojky, televize Joj na český trh. Tato stanice má na Slovensku pověst progresivní skupiny, která experimentuje s novými programovými prvky, formáty i původní dramatickou tvorbou. Pokud by chtěli čeští podnikatelé hledat cestu k českému divákovi, právě zde mohou najít inspiraci. Navíc, pokud se do zatím utajovaného nového projektu zapojí i představitelé finanční skupiny J&T, pak by vytvoření české obdoby TV Joj dávalo smysl.

Je pro novou televizi reálné získat loajálního diváka?

S tímto faktem musí počítat každý, kdo vstoupí na zdejší saturovaný televizní trh. Divák jednoduše nepřejde k nové televizi jenom proto, že je nová. A pokud ano, bude ji sledovat až jako svou několikátou předvolbu, za Novou, Primou, za programy České televize a možná i za televizí Barrandov. Být čtvrtý nebo pátý vzadu, to není moc lákavá pozice.

Ale pokud jde jen o oslabení vlivu Andreje Babiše, tak to zřejmě postačí. Ať by nová televize vysílala cokoliv, zřejmě bude mít víc diváků než hudební skupina Óčko. Ovšem za cenu mnohonásobně vyšších nákladů.

Autor článku:

Komentáře (3)

  1. Ivo Rottenberg

    Asi mi něco uteklo. Já myslel, že kdo chce vysílat, musí mít licenci. Pokud může vysílat kdokoliv, kdo na to má, pak se ptám, proč existuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání? Asi proto, aby šikanovala ty drobné, kteří prošli úspěšně všemi nástrahami licenčních řízení?

    1. xsc

      Licence má po spuštění digitálu cenu 90 000 Kč, nic víc není potřeba.

    2. Ivo Rottenberg

      No proto, to tam tak vypadá:-)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .