GLOSA – Když jste před několika lety procházeli programovou nabídku německých stanic na satelitu, mnoho diváků v Čechách se podivovalo nad tím, proč je tam tolik zbytečných stanic, které vysílají jen reklamu, teleshopping, nebo statické obrázkové inzeráty. Jenže zatímco němečtí vysílatelé volí pro tyto služby satelit, u nás se celkem paradoxně stávají součástí DVB-T.
Začalo to před lety nabídkovou televizí NaT.1 – tehdy mělo jít o celoplošnou televizi a známé tváře, nakonec ale vysílala pouze krátce a pouze v kabelových rozvodech na Semilsku. Později přišla respektovaná mediální manažerka Kateřina Fričová s „lifestylovou“ televizí TOP TV, což byl fakticky teleshopping. Mimochodem, pojem lifestyle se ještě i dnes používá jako synonymum pro kanál obsahující přímé nabídky zboží a product placement. Sice vysílala jen na satelitu, no pro druhý kanál žádala o celoplošnou licenci pro DVB-T. Nakonec licenci nedostala a původní TOP TV musela zavřít pro nerentabilnost.
Dalším pokusem byla Public TV, která měla zpočátku úplně jiný záměr. Nakonec se z ní stala skrytá teleshoppingová televize, která skočila s dluhy v řádech stovek milionů. Kdo by si pomyslel, že tím skončí éra terestrických teleshoppingových stanic, byl na omylu. Nástupnická televize STiL sice vysílala pouze přes satelit, ale její další reinkarnace v podobě hudební Šlágr TV se už dostala i do DVB-T. Dnes v některých regionech vysílá Inzert TV a připravuje se spuštění další stanice TiP TV, která je koncepčně velice podobná již zmíněné někdejší TOP TV. Aby toho nebylo málo, na trhu se od června objeví i Active TV, která bude na tom podobně jako kdysi Public – vedle product placementu v pořadech vlastní tvorby hodlá nabídnout i dokumenty nebo pořady pro děti.
Zdlouhavý a nudný výčet těchto projektů nicméně poukazuje na zajímavý fenomén. Stále vysoká popularita terestrického příjmu v kombinaci s klesající cenou za šíření zejména v regionálních multiplexech vzbuzuje zájem řady nových provozovatelů, kteří to prostě „chtějí zkusit“. A nejjednodušší způsob, jak zaplnit vysílací prostor, je vymyslet produktovou televizi, která bude vysílat reklamu a telenákup v různých podobách tak, aby to divák náhodou nepoznal. Je to mnohem levnější a jednodušší cesta než investovat do náročnější původní tvorby nebo zahraničních akvizic.
Jiná věc je, zda jde o cestu efektivní. Nicméně když jsme se před několika lety Němcům divili, k čemu je jim tolik telenákupních stanic, dnes se mohou oni divit nám.
PSALI JSME: Nová telenákupní stanice Active TV zahájila zkušební vysílání v multiplexu 3
Ilustrační obrázek – tak končí snaha většiny nabídkových a „lifestylových“ televizí. Stačí jen vyměnit logo. Ilustrace – RadioTV