Češi stále častěji přicházejí na chuť satelitnímu příjmu televizních programů. Ukazují to informace od provozovatelů satelitních platforem, kterým přibývají zákazníci. Výrazně je to patrné u Skylinku a CS Linku. Jednotliví operátoři nespí na vavřínech a chystají pro své klienty některé novinky. Pokusíme se shrnout ty nejdůležitější.
V minulém týdnu překročil počet aktivních karet nejsilnější česko-slovenské satelitní platformy Skylink hranici devíti set tisíc. Od července loňského roku tomuto operátorovi přibylo dvě stě tisíc klientů. V Česku je registrováno 660 tisíc karet, na Slovensku jeho služeb využívá 240 tisíc zákazníků. „Počet zákazníků roste stále rychlejším tempem, miliontého zákazníka proto očekáváme již v březnu letošního roku,“ popsala své předpoklady společnost v tiskové zprávě.
Skylink se v povědomí televizních diváků uvedl jako lídr v nabídce kanálů vysílajících ve vysokém rozlišení. Bez poplatků nabízí všem svým klientům příjem pět stanic: ČT HD, Nova HD, Anixe HD, Arte HD a Astra HD. Dalších šest je jich obsaženo v placeném balíčku HD plus. Jsou to kódované programy Nova sport HD, Eurosport HD, Discovery HD, History Channel HD, Filmbox HD a Brava HDTV. Předplatné tohoto paketu přijde na 350 korun měsíčně, roční období vyjde výhodněji – na 3850 Kč (diváci zaplatí jen jedenáct měsíčních plateb).
V programové náplni přišel Skylink před čtyřmi dny s novinkou. Svým klientům nabízí příjem dokumentárního kanálu DokuCS. Ten přináší české a slovenské snímky, včetně archivních, které nebyly dlouho či vůbec na tuzemských obrazovkách ke shlédnutí. Nově zařazenou stanici bude možno sledovat jen prostřednictvím satelitního přijímače, který umí zpracovat kompresní formát MPEG-4 ( to jsou všechny standartní satelitní přijímače HDTV). DokuCS je však šířen ve standardním rozlišení obrazu (SD). Skylink ho jako bonus zařazuje do balíčku Multi HD, který obsahuje 26 programů (z toho šest v HD).
Nárůst počtu zákazníků si pochvaluje i platforma CS Link. Na konci loňského roku dodávala svoje služby prostřednictvím 419 tisíc aktivních karet. V počtu prodaných karet překročila půlmilionovou hranici. Provozovatel CS Linku – společnost Media Vision za úspěch považuje i vysoký nárůst zájmu o jednotlivé zpoplatněné služby. „Počet zákazníků využívající nabídku předplatného programových balíčků se za jeden rok zvýšil o neuvěřitelných 310 procent,“ vyčíslila
za operátora Lucie Gleichová. Zákazníci této platformy mohou sledovat 22 neplacených stanic. Novinkou v této kolekci je slovenský kanál Doma z rodiny tamějšího televizního lídra – TV Markízy. Programovou náplní této stanice jsou zejména telenovely a nekonečné seriály doplněné o romantické filmy a reprízy starších pořadů vlastní tvorby TV Markíza.
V rámci zpoplatněných balíčků a samostatných programů nabízí v tomto období CS Link svým klientům bonusový příjem pornokanálu LEO TV. Zákazník, který má zájem o českou erotickou stanici obdrží jako bonus bezplatný příjem tohoto kanálu na další stejný časový úsek, na který si jej předplatí. Roční předplatné vyjde měsíčně na 84 Kč, na jediný měsíc zájemce zaplatí 200 Kč.
Podle svého mínění hlavní konkurenční výhodu Skylinku popsal výkonný ředitel společnosti Daniel Klička: „Zákazník si nyní může namíchat vlastní programový balík tím, že si vybere pouze své oblíbené stanice. Navíc nenutíme uživatele uzavírat smlouvy, respektovat výpovědní lhůty – předplácejí si pouze tehdy a pouze takové programy, které využijí.“
Podobně jako Skylink i CS Link připisuje podnikatelsky úspěšný rok 2009 postupnému vypínání analogového pozemního vysílání v Česku. To nutí statisíce domácností v zemi, aby si zajistily nový způsob příjmu televizního signálu. Desítky procent z nich se již nespoléhají jen na pozemní příjem (nově už digitální), ale z důvodu pestřejší programové nabídky objevují výhody satelitního příjmu.
Placená satelitní platforma UPC Direct má v Česku a na Slovensku zhruba 140 tisíc předplatitelů. Jejím nevýhodou v porovnání s výše zmíněnými konkurenty je skutečnost, že její zákazníci jsou nuceni platit každoměsíční poplatky i za stanice, které CS Link a Skylink nabízejí bezplatně. Proto téměř v každém měsíci poskytuje novým klientům akční slevy. V tomto týdnu vyprší časově omezená nabídka na předplatné základního balíčku Rodina, který běžně přijde na 695 korun měsíčně. Při uzavření smlouvy na rok nabízí nyní UPC Direct tento paket na první půlrok za 403 korun měsíčně. Podobné slevy jsou nabízeny i ke kombinacím tohoto balíčku s prémiovými kanály HBO a Cinemax.
Zásadní změny čekají tuto platformu v technické oblasti. Během letošního roku se přestěhuje na novou družici. Provozovatel UPC Direct – společnost Liberty Global podepsala smlouvu s norským telekomunikačním operátorem Telenor Satellite Broadcasting. Ze satelitu Astra (19,2E) se tak přesune na jeho družice Thor 5 a Thor 6 na pozici 0,8W. Využije na nich celkem sedm transpodérů oproti pěti, které má teď k dipozici na Astře. Kapacita na Thoru 5 a 6 je pro UPC Direct objednána od jara 2010, místo na Astře je smluvně zajištěno do podzimu. Během souběžného vysílání z obou pozic bude muset své antény přesměrovat statisíce předplatitelů satelitní služby ve čtyřech zemích střední a východní Evropy.
O posledním ze čtveřice satelitních operátorů působících na českém trhu – Digi TV jsme psali naposledy v pondělí v souvislosti s vykoupením práv na vysílání zápasů anglické fotbalové Premier League pro teritorium čtyř středoevropských států, které učinil její provozovatel – společnost RCS/RDS. Zda se abonenti Digi TV dočkají nového fotbalového kanálu, je zatím ve hvězdách. Podobně nejisté je i určení přesného počtu tuzemských zákazníků této platformy. Její management s tuzemskými novináři nekomunikuje a tak získat přístup k programovým plánům i dalším informacím je velmi složité. Server Digizone.cz naposledy přišel s novinkou, že zřejmě všechny zákazníky Digi TV čeká výměna přístupových karet z důvodu přechodu na novější kódovací systém.
Foto: clr-czech.com