Mezi čtyřmi nejsledovanějšími stanicemi v Česku jsou karty dlouhodobě rozdány a z hlediska podílu na sledovanosti dochází jen k minimálním výchylkám, které pořadí oblíbenosti stanic nikterak nemění a tak pozice na stupních vítězů i na bramborové medaili okupují stále stejné stanice (Nova, ČT1, Prima, ČT2). Zajímavější souboje se odehrávají o krok níž, mezi novými digitálními stanicemi. Divácký zájem o ně je výrazně vyrovnanější a tak se jednotlivé kanály postupným cizelováním programového schématu chtějí získat další desetiny procent podílu, aby se mohli pyšnit novými rekordy ve sledovanosti, které rádi sdělují ve svých tiskových zprávách.
Celý závod o obsazení pozice páté nejsledovanější tuzemské televize odstartoval nástupem plnoformátové TV Barrandov před rokem. Postupným nárůstem od dvou procent podílu na trhu k více než třem a půl si tato stanice po většinu týdnů v loňském roce udržela alespoň minimální náskok před svými soupeři. Třikrát ji dokázala překonat Nova Cinema, která se nyní blíží k podílu 2,5 %. Zdatným protivníkem komerčních programů se stávají i zpravodajský a sportovní kanál České televize. Na to, zda v tom kterém týdnu zaujmou více diváků než TV Barrandov či Nova Cinema, má vliv zejména aktuální politická situace či přenosy velkých spotovních událostí. ČT24 dokázala v loňském 14.týdnu získat podíl 3,61 %, o půl roku později podruhé těsně překonala tříprocentní hranici. Čtyřce se to podařilo za celý loňský rok jednou. Letos k tomu dojde určitě vícekrát a pokoří i mety vyšší, neboť na dveře klepe zimní olympiáda ve Vancouveru a sportovní kanál bude mít divácké žně i při jarním MS v hokeji či v létě při světovém šampionátu ve fotbale.
Programová lákadla chystají i ostatní digitální stanice. Nova Cinema věří, že uspěje s novým přísunem domácí tvorby, která bývá u diváků oblíbená. Počet českých filmů se od února během jednoho týdne zvýší na čtyři, v poledních reprízách se během všedních dní na obrazovky vrátí show Karla Šípa a Jaroslava Uhlíře Paškál a mnohé diváky osloví i repríza dokumentární série Nová Cestománie. Prima Cool, která zatím obsazuje poloviční podíl na trhu oproti Barrandovu, si u publika polepšila lednovým nasazením animovaného sitcomu Simpsonovi. Chystá i nové akviziční seriály a na 25.únor společný přenos z vyhlášení hudebních cen stanice Óčko.
Rovněž na TV Barrandov narůstá počet domácích pořadů ve vysílání. Kromě novinek svojí vlastní tvorby zvyšuje počet starších českých filmů vysílaných o víkendu na tři. Další změnou bude koncem února přesun bulvární show Prominenti z nedělního access time do úterního late prime. Postupným zprovozňováním druhého pozemního digitálního multiplexu v dalších regionech se podíl menších komerčních stanic bude zvyšovat a je jen otázkou času, kdy nejúspěšnějších z nich bude atakovat pozici domácí čtyřky, kterou je už patnáct let kanál ČT2 s nynějším diváckým podílem okolo pěti procent.
FOTO: Scenografie.cz