Dlouho jsme byli zvyklí, že zaměření jednotlivých stanic, jak na cílovou skupinu, tak programové, je jasně dané. Víme, že Nova, Prima nebo Barrandov jsou plnoformátové, Z1 zpravodajská a Óčko hudební. Pro diváka je diváka jistotou když ví co má od které televizní stanice čekat a i podle toho tu, či onu stanici volí. Televize naopak vědí, že programová čitelnost je základ úspěchu a příliš časté, nebo náhlé změny programového schématu sledovanosti prospívají asi stejně jako sněhulákovi výlet do Karibiku. Je jen jediná výjimka, která všechna tato zaběhlá a vyzkoušená pravidla průběžně porušuje a tou je televize Public.
Přestože má tato nejmenší z malých televizí dlouhodobě o diváky nouzi, průběžně se chová jako by diváckým zájmem mohla plýtvat. Programové schéma upravuje častěji než ponožky a jen málokterý divák stíhá sledovat, jestli a případně v jakém čase se jeho oblíbený pořad momentálně vysílá. Šachy s pořady, ale nejsou jediné co program Publicu dělá nerozluštitelným a dokonale nepředvídatelným. Jisté jako by nebylo ani zacílení televize.
Cílová skupina nejasná
Ze začátku se Public tvářil jako stanice zaměřená na regionální zpravodajství, které v průběhu prvního roku existence této stanice plnilo významné procento programu. To byla sice výplň za nerealizovaný koncept televizního e-govermentu, který měl podle původního projektu tvořit většinu programu, ale nerealizované plány diváka nezajímají.
Po odchodu Jana Víta, který za původním konceptem stál, přišlo nové vedení stanice s konceptem lifestylové televize. Faktem je, že jakákoli jiná koncepce, než původní plány na televizní e-goverment měla šanci být životaschopnější, jenže i koncepce lifestylové televize se ukázala být mírně řečeno problematickou. Nikdo vlastně neví, co lifestylová televize přesně je. Do této škatulky se totiž vejde stejně dobře hudební televize i stanice o vaření. Záleží na tom, pro jakou cílovou skupinu vlastně chcete vysílat Jenže v tom je právě ten největší problém. Otázku cílové skupiny jakoby si totiž Public nikdy nevyřešil.
Public vysílá i pro myslivce (foto: TV Public)
V druhém roce existence se tak na této televizi objevila sice místy i zajímavá, ale naprosto nesourodá směsice pořadů. Technologické magazíny, věštecké show, regionální zpravodajství, pohádky pro děti, sem tam nějaký dokument, nebo sportovní magazín. K tomu byl každý pořad hned několikrát reprízován, takže výsledný dojem připomínal pohádku, Jak pejsek s kočičkou vařili dort, respektive onen výsledný produkt.
Televize pro všechny a pro nikoho
Takový pejskokočičkový, televizní dort nejen že nevypadá příliš vábně ale hlavně nechutná ani divákům ani zadavatelům reklamy. A jediné co s ním můžete udělat, je vyhodit a začít znova. K tomu ale potřebujete nejen umět se rozhodnout, ale především vědět jak by se tedy takový dort dělat měl. Public se ale rozhodl jít jinou cestou a jeho vedení se rozhodlo, že trocha polevy a sem tam šlehačka také udělají své. V průběhu posledního roku a půl se tak měnila průběžně grafika a staré pořady přesouvaly do nových časů. Několik měsíců například Public zkoušel cosi jako blokové vysílání, kdy byly tematicky příbuzné pořady řazeny za sebe. Ne že by to nějak zvlášť fungovalo.
Nikdo z Publicu jako by zkrátka nepochopil, že jako první je třeba zvolit cílovou skupinu a teprve potom stavět program. Ani jako novinář, ani jako divák si nejsem jistý, pro koho vlastně chce Public vysílat. Má v programu motoristický a golfový magazín, takže by to mohlo být pro muže ve věku 25 let a více. Má ale i svou věštírnu pojmenovanou Astro zprávy, pořady pro děti a pořady věnované gastronomii, takže zaměření by mohlo být i na ženského diváka. Jenže Public vysílá i pořad o počítačových hrách a hudební pořady, což by pro změnu svědčilo o zacílení na skupinu 15+.
Hudební proud Publicu (foto: Mediadnes.cz)
Zatím posledním programovým pokusem Publicu, který už se naprosto vymyká zdravému rozumu, je zařazení hudebních proudů. Ano, pokud dáme dohromady slova televize a lifestyle, mohla by z toho být i televize hudební. Jenže takový tah se ve chvíli, kdy Nova spustila svou MTV, kdy se Óčko vrátilo do DVB-T a kdy si hudby chtivý divák může na satelitu, nebo kabelu naladit řadu dalších hudebních stanic a to i stanic kterým nemá problém rozumět, rovná plánované sebevraždě. Jestli něco náš televizní trh nepotřebuje a neuživí, pak je to další hudební televize.
V praxi to tedy vypadá jako kdyby se Public rozhodl pro jistotu zacílit na všechny. Však on si už divák vybere.
Ideální budoucnost, vysílání pro ženy
Jenže jak by se měl tedy Public chovat? Je ještě nějaký formát, který by se na našem televizním trhu měl šanci uživit? Nepochybně, jen zapomeňme na teenagery, mladé muže, i na muže v produktivním věku. Tyto cílové skupiny buď televizi sledují minimálně a na tu jejich část, která je ochotna televizi sledovat už nejedna stanice cílí. Zapomeňme i na televizi, která cílí na všechny. Taková mohla uspět před dvaceti lety, ale v dnešní konkurenci plnoformátových i tematických kanálů má stejnou šanci na úspěch jako třínohý voříšek na chrtích dostizích. Existuje ale jedna cílová skupina, která je ochotna televizi sledovat, vhodné pořady ocenit a při tom na ni žádná stanice vyloženě necílí. Tou skupinou jsou ženy.
Pokud by existovala televize nabízející pořady o vaření, módě, astrologické a jiné poradny věnující se tématům jako co si mám počít se svým životem, to vše zabalené do telenovel a dalších seriálů, ke kterým lze koupit vysílací práva za pět padesát, měla by vyhráno. Taková stanice by nejen byla z provozního hlediska snadno financovatelnou, ale hlavně by měla šanci nasbírat i nějaké to procento sledovanosti. Stačilo by prostě jen nabídnout alternativu.
Ve chvíli kdy Nova nasadí akční film, nebo ČT2 nabízí fotbal, tato stanice by poskytla alternativu v podobě romantického seriálu. Ve chvíli kdy odpoledne běží pořady pro děti a teenagery, tato stanice by vysílala telenovelu. Bylo by to místy nechutně sladké a romantické, ale fungovalo by to.
Ovšem Václav Upír Krejčí pro ženy a dokonce ani pro děti atraktivní nebude (foto: TV Public)
Má rada tedy zní. Milý Publicu, respektive milý pane Vinši, který tuto stanici už víc než dva roky nesmyslně dotujete. Nakupte pár balíčků telenovel, vymyslete pár doplňkových pořadů, pár použitelných už dokonce vysíláte, změňte název televize, tedy pokud se nechcete stát veřejnoprávní stanicí a změňte naposledy grafiku. Pokud tohle všechno uděláte, za půl roku můžete mít televizi. Jinak budete mít pouze Public.
Public TV je televizní kanál typu NZPoTV (Naprosto Zmatený Pokus o Televizní Vysílání).
I ta Top TV byla lepší. A jak dopadla…
Myslím, že označení „televize pro všechny a pro nikoho“ je velice trefná a přesně vystihuje vysílaný „zmatek“ této televize. Přesto si ale nemyslím, že by zaniklá Top Tv byla lepší, to tedy rozhodně ne.
Top TV byla málo kvalitní, ale poměrně jasně vyprofilovaná teleshopingová televize.
Public TV je… …no, to je právě to co nevím. Je to změť různých magazínů, reklamy, vousatých upírů a jiných individuí. Je to myšmaš všeho snad i nemožného.
No, ale právě proto je to dál. Na Top TV byl jen Shopping a Videoclipy, tedy já tam nikdy nic jiného neviděl. Ale jeden diskutující na jiném serveru mě opravil, že prý tam byly i nějaké pořady o zahradničení nebo zahradách nebo, co. Na Public TV lze vidět i hraný film i přírodopisný dokument, takže je použitelná a odvysílala daleko více zajímavějších věcí, nežli kdy Top TV. Přirovnávat se to k ní opravdu nedá. Ale, že je to guláš bez ladu a skladu, tak typický třeba pro česká rádia. S tím souhlasím. Zajímavější je ale jiná věc. Ono to v této době usilovně hledá investora, takže buď ho to najde nebo ho to nenajde. Když ho to najde, tak to pojede, třeba i s lepším programem, když ho to nenajde, tak to krachne. Jenže, ještě zajímavější je úplně jiná věc. Ale začnu strašně zeširoka. ˇočko jak známo sice měnilo asi 3x program a to vždy ke komerčnějšímu a komerčnějšímu. Ale v zásadě si neztěžovalo nebo neprosakovaly nějaké informace, že má potíže. Teprve, když vstoupilo do DVB-T, tak najednou chtělo být po CDG, jenom někde a nakonec to dopadlo tak, že opustilo CDG a MUx 3 a vstoupilo do Muxu 4 O2 a začínají vycházet články o tom, že tím se v podstatě zachránilo. Tak další tu máme Noe, které od samého začátku vysílá pouze v Praze a nechce také být v celém Muxu 3 od CDG. Další v řadě je TV7, ta má začít vysílat a má celoplošnou licenci a má být všude, místo toho se s CDG soudí aby mohla být jenom někde. A dnes se objevil článek na konkurenčním webu o Z1, která se dostává z dluhů, ale od redaktora tamního serveru padá tato otázka, cituji: ,,Náklady na šíření signálu se budou zvyšovat. Letos platíte za vysílání v zemské digitální síti 3 měsíčně 2,9 milionu korun, ale po spuštění nových vysílačů se tato částka do prosince zvýší na 4,5 milionu korun měsíčně. Vyplatí se vůbec Z1 vysílat pozemní cestou?“ Tak a já bych tuto otázku použil a přenesl sem na Public TV. Ano i oni několikrát měnili program. Ale přesto se nezdálo, že by měli závažné potíže. Až najednou nyní se začíná psát o jejich programu až nyní se podrobují všeobecné kritice a až nyní se hledá investor. Takže, jak to, že se nic takového neprojevovalo, když byli pouze v DVB-S a toto vše nastalo v té chvíli, kdy vstoupili do DVB-T. Takže se opravdu ptám, zda není DVB-T pro takovéto televize nadbytečným a zkázonosným luxusem a zda by se neměly pouze držet již osvědčeného DVB-S ? A v DVB-T prostě budou jen ČT, Nova, Prima, Barrandov a jejich dvojky a trojky a čtyřky atd. Protože se prostě zdá, tedy je to vidět, že všem ostatním se tam nedaří, tedy začnou mít potíže, jen se DVB-T dotknou.
Občas jsem Public TV sledoval, resp. začal sledovat „seriál“ Začalo to v Harlemu. Jenže hudba z Harlemu byla jen ve dvou dílech, navíc mnohokrát opakovaných.
Pak jsem pochopil, že to řídí diletanti. Amatéři by si vedli lépe. Škoda, že zabírá místo na muxu něčemu opravdu televiznímu.
Tak ono to tam moc místa nezabírá, ten mux je poloprázdný… Spíše to vypadá, že pokud by z něj z důvodů nedostatku peněz odešla Z1 a tihle, tak že bude prázdný úplně… Představme si situaci, že by Public Tv a Z1 přelezli za Óčkem k O2. Vysílají po té v DVB-S, DVB-C a v DVB-T O2 Mux 4 a odpadají jim drahé platby za Mux 3. Ten zůstane nevyužit a dočká se až možná nějakých dalších klonů Nova, Prima, protože se ve státě nenajde subjekt, který by v něm dokázal přežít a který by si byl schopen v něm vydělat. On bude nejspíše drahý. Protože Mux 1 provozují ČRa a platí jim to ČT, Mux 2 provozují ČRa a platí jim to Nova, Prima a Barrandov. Ale Mux 3 provozují ČRa, ale platí jim to CDG a CDG to mělo platit Óčko, Noe, Z1, TV7 a Public Tv. Ale zdá se, že ani jednomu to nevyhovuje a ani jednomu se to nelíbí. Ani samotným ČRa, kteří chtějí dělat výstavbu Mux 5. Zdá se tedy, že zde není prostor pro zprostředkovatele nebo překupníka nebo, co to ve své podstatě je.
Nijak by mi nevadilo, kdyby se Z1 a Public přesunuly do Mux4. Mux3 (CDG) by asi zkrachoval, ovšem infrastruktura už je vybudovaná a vlastní ji ČRa. Takže by se na stejnou pozici mohla přesunout ČT HD a Nova HD. Pro ně by to nebyl problém zaplatit a přitom by to přineslo rozvoj HD do celé republiky. FullHD TV s MPEG4 už jsou mezi lidmi rozšířené, jenže satelitní příjem nevyhovuje všem a kabelovky mají tendenci z každé novinky vydojit další poplatek.
V Praze je v CDG i Prima HD. Takže, když by došlo k takovémuto přesunu, mohlo by být v CDG všude ČT + Nova + Prima = HD a u O2 ti malý jen někde, jak chtějí, jako Public TV, Z1, Óčko, Noe a TV7 a byl by to ideální stav. Jenže mě napadlo přirovnání k bytům. V DVB-T údajně začne trh fungovat až v roce 2012 až dojde k vypnutí analogu. Opakuji, že ,,údajně“. Tedy to tvrdí optimisté a zatím je to spíše jen o kompenzacích a soudech atd. No a trh s byty tady také rozjíždějí ODS / ČSSD od roku 1989 a ještě ho nerozjely. Tak to je obdobné, také jim 80 letá babička na penzi žije v 5+1 a mladá rodina s dvěma dětmi ve 2+1. Tak tohle je stejné. Ti, co by na to měli jsou u O2 jen v Praze. A ti, co na to nemají krachují v celoplošnosti nebo nadměrnosti. Nějak se nám to alá všeználkovo tržní hospodářství evidentně nedaří, bych tak řekl.
Prima HD ovšem není skutečné HD, ale pouze upscale. Takže dokud nezmodernizují odbavení a nedokáží vysílat alespoň něco v HD, je to jen plýtvání datovým tokem. Kvalitní upscale dnes zvládá každá slušná TV.
Na Public občas koukám, sem tam se objeví nějaký zajímavý pořad.Jen by to chtělo lepší strukturu vysílání a nějak to poskládat, jak tady bylo již několikrát řečeno. V článku se píše o přidání telenovel a romantických seriálů do vysílání, což je i podle mě dobrá idea a v kombinaci s některými stávajícími pořady by to skvěle ladilo. Takhle je to pro mě paskvil.
Public Tv mi přijde opravdu jako neatraktivní mišmaš, navíc dělaný amatérským způsobem.Pořady vlastní výroby jsou vesměs otřesné, a grafická úroveň mizerná.Nelze se pak divit, že sledovanost je nízká…
Pokud si nové ,i ty stávající menší tv budou chtít hrát na svém písečku a budou chtít vysílat kvůli financím pouze někde(tedy hlavně v Praze a Brně)může se stát,že zatímco ve velkých městech bude programů v dvb-t přibývat,v ostatních oblastech tomu bude naopak a začnou ubývat.Začalo to Tv Noe,Óčkem,TV7 a co bude dál?Za chvíli se stáhne z muxu 3 i Pubic,pak Z1 a v dvb-t zbydou jen programy ČT,Novy a Primy,protože ostatním se bude zdát drahé vysílat celoplošně…Dobré vyhlídky,to bylo slibů kolik bude v dvb-t programů a nakonec…
Jen by mě zajímalo, jestli se Z1 může jen tak jednoduše přesunout do jiného MUXu. Na rozdíl od Óčka, Public a Noe, které vysílají na základě přejímání satelitního vysílání, Z1 společně s Barrandovem vysílají na základě digitální licence.
Asi nemůže, to je zřejmě i problém TV7, kteří se tedy soudí a soudí a chtějí si to vymoci u CDG násilím. Tedy vysílat jen třeba v Brně nebo Ostravě, či kde. Ale jistě by obě ty stanice mohly požádat RRTV o změnu licenčních podmínek. Tedy respektive vzdát se celoplošné licence a zaměnit ji za licenci regionální nebo co já vím. Jenže to by asi dostali za povinnost šířit regionální informace. On je to takový uzavřený byrokratický kruh a ne volný trh. Takže asi nejspíše krachnou. Přitom by to bylo prostě logické. Nemáš na to živit velký byt nebo velké auto, tak jdi do malého bytu nebo malého auta. Jenže tady je to popropojované takovými závazky s tím nebo tím, že je takový přesun , zřejmě nemožný, ale jinak by byl logický a krásně by řešil situaci všech.