TV Nova se pustila do velmi odvážných vod. 28. března začala natáčet nový a původní detektivní seriál Kriminálka Anděl. Komerční subjekty se v minulosti, vzhledem k finanční náročnosti tohoto seriálového žánru, do výroby nepouštěly. Kriminálka Anděl má být zcela novým typem detektivního seriálu české výroby.
Kriminálka Anděl má být zcela novým typem detektivního seriálu české výroby. Fiktivní oddělení pražské kriminálky ve složení vrchní ředitel kriminálky Milan Horký (Miloslav Mejzlík), hlavní a nejzkušenější vyšetřovatel Ivan Tomeček (Martin Stropnický), nováček Tomáš Benkovský (David Švehlík), Oliver Hajn (Marek Taclík), dokumentarista Rudolf Uhlíř (Michal Novotný), policejní psycholožka Jana Chládková (Helena Dvořáková) a patolog Karel Benkovský (Ladislav Frej) v něm budou pátrat po pachatelích nejzávažnějších trestných činů – loupežných přepadení, vražd i sexuálně motivovaných. Autoři chtějí Prahu představit jako kosmopolitní, moderní, těkavé, rychle tepoucí město, jež v sobě ukrývá i své temné stránky. Z názvu i z nástinu charakteru je zřejmá inspirace současnými americkými detektivkami, které jsou plné nejnovějších technologií (Kriminálka Las Vegas, Kriminálka Miami, atp.). Jelikož zůstala jména autorů (námět, scénář, režie) dosud utajena, lze jen velmi těžko odhadovat, jak bude výsledné dílo vypadat. Můžeme očekávat, že na příbězích bude pracovat tým scénáristů a režisérů. Jednotlivé díly pak nebudou propojeny, ale v každém uvidíme začátek i konec nějakého zločinu, jenž bude často vycházet ze skutečné události.
Monopol na kriminálky měla Česká televize
TV Nova svou Kriminálkou Anděl prolamuje dosavadní monopol, který na detektivní seriály měla Československá/Česká televize. Prvním a nejslavnějším jsou Hříšní lidé Města pražského (1969, režie: Jiří Sequens) s nesmrtelným radou Vacátkem. Stejný režisér potom o osm let později vytvořil zrůdný paskvil 30 případů majora Zemana. Na Hříšné lidi navázal v roce 1988 Antonín Moskalyk Panoptikem Města pražského. Antonín Moskalyk v letech 1989 a 1992 v koprodukci s Německem režíroval Dobrodružství kriminalistiky (dohromady 52 dílů). Tento seriál už v závěrečných dílech, podobně natahovaný jako Četnické humoresky, trpěl oním umělým prodlužováním, nastavováním a ředěním.
Námětově nejblíže ke Kriminálce Anděl mají Malý pitaval z velkého města (1983) a Případ pro zvláštní skupinu (1988, oboje režíroval Jaroslav Dudek). Vyšetřování zločinů se věnoval i důchodce v podání Martina Růžka v seriálu Doktor z vejminku (1983, režie: Zdeněk Podskalský).
Po roce 1989 se kromě již zmiňovaných Dobrodružství kriminalistiky a Četnických humoresek Antonína Moskalyka (Po smrti tohoto režiséra dokončila „příběhy z brněnské pátračky“ Pavlína Moskalyková.), prosazoval hlavně Dušan Klein. Ten režíroval Případy podporučíka Haniky (1992) a známé Hříchy pro pátera Knoxe (1992) se Zlatou Adamovskou v hlavní roli. Tu ve volném pokračování Hříchy pro diváky detektivek (1995) nahradila Dagmar Veškrnová. V roce 1994 se na obrazovkách objevil pokus o drsného poldu zámořského ražení. Ovšem Marek Vašut jako Detektiv Martin Tomsa vzbuzoval u většiny diváků jen rozpačité pocity a nezamýšlený smích. Velice nepovedený byl i třináctidílný seriál Na lavici obžalovaných justice (1999, režie: Martin Hollý). Dosud posledním pokusem v tomto žánru byl seriál Eden (2006, režie: Petr Nikolajev), jenž „umřel“ na „vítězství formy nad obsahem“.
Kriminálka nebo detektivka?
Z výčtu je tedy patrné, že Kriminálka Anděl má na co navazovat. Avšak obavy o výsledek, vzhledem k patrné sestupné tendenci detektivních seriálů, jsou zcela na místě. Z dosavadních informací můžeme vyčíst, že by TV Nova ráda vyrobila seriál oděný do moderního amerického střihu. V těchto případech ale čeští tvůrci – bez výjimky – dosahují mizerné kvality a díla často fungují pouze na úrovni formálního experimentu.
Na okraj bych rád poopravil zmatení pojmů. V tiskové zprávě se sice uvádí, že Kriminálka Anděl je seriál kriminální, avšak půjde o detektivku. Při sledování kriminálky nabízí tvůrci divákům pohled na samotný zločin a zločinci jsou také hlavními postavami příběhu (např. britský seriál Podfukáři). U detektivky sledujeme kriminalisty, jak vyšetřují zločiny a hlavní postavou jsou jeden nebo více vyšetřovatelů (např. Colombo).