Televize Barrandov včera oslavila druhé narozeniny a představila novinářům plány na nejbližší rok. Bilance dvou předcházejících let byla nad očekávání. Management dokázal naplnit cíle, které si stanovil a provozní ztráta se zatím pohybuje v předpokládaných hodnotách. Vedení pozitivně hodnotí cíl vybudování třetí plnoformátové televize na českém trhu.
Tisková konference se nesla ve znamení televizní šou pro přítomné novináře. Během hodiny se představili některé nové i současné osobnosti televize včetně Jana Rosáka, který reinkarnuje kdysi velice populární show Videostop. Mimo to se na obrazovkách objeví i herečka Alice Bendová ve svatebním cyklu a Vendula Svobodová, která bude zpovídat lidi s pohnutým osudem. Vlastní tvorba televize Barrandov se v nejbližším roce soustředí na magazínovou publicistiku a dokumenty, které budou mapovat 80. výročí filmových ateliérů Barrandov.
Bilance dvou let
Bilance uplynulých dvou let byla pro managery Barrandova důvodem k optimismu. Generální ředitelka Janka Vozárová uvedla, že mediální agentury berou tuto plnoformátovou televizi jako řádného člena trhu. „Zisk tří procent share nám v prvním roce nikdo nevěřil. Když se to povedlo, mnozí to považovali za malý zázrak. Dnes máme šest procent a jsme reálným hráčem na trhu. Děkuji divákům i novinářům, kteří jsou kritičtí ale spravedliví. Mediální agentury nás berou za řádného člena trhu, náš cíl vybudovat třetí plnoformátovou televizi se naplnil,“ uvedla Vozárová, která neskrývala i slzy dojetí.
Televize odvysílala v prvních dvou letech 13 689 pořadů. Nejúspěšnějšími byly české filmy a seriály, zejména vlastní tvorba Cyranův polostrov nebo seriál Profesionálové, který televize lokalizovala ze slovenské předlohy. V akvizicích nejvíce bodovaly italské komedie s Budem Spencerem a televize s hrdostí uvedla i oscarové drama Smrt čeká všude, které v rámci včerejších oslav i reprízovala. „Na tuhle akvizici jsme měli šťastnou ruku. Když byl film vyhlášen za oscarový, zjistili jsme, že jej máme v knihovně našich pořadů,“ dodala Vozárová.
POHLED DO ZÁKULISÍ: Barrandov chystá novou grafiku, i adrenalinový pořad
Pořad Barrandovský Videostop by měl být významným tahákem roku 2011. Foto: TV Barrandov
Barrandovský Videostop s novým dechem
Hlavním tahákem letošního roku by měl být pořad Barrandovský Videostop, který bude moderovat Jan Rosák. Reminiscence za původním Videostopem z dob Československé a později České televize není náhodná. Pořad má souviset s 80. výročím značky Barrandov a bude obohacen o nové prvky i osobnosti. To je také důvod, proč se Jan Rosák rozhodl nabídku televize přijmout, a stal se i jedním ze scenáristů pořadů. „Moje podmínka byla, aby se pořad někam posunul, aby to nebyla jen kopie původního Videostopu,“ řekl u této příležitosti.
Barrandovský Videostop bude mít částečně nové obsazení. Místo Karla Čáslavského, který byl ikonou původní verze, budou v novém pojetí pořadu vystupovat v odborných rolích renomovaní režiséři. Pořad bude mít i jiný postupový klíč, a vítěz celkového klání by se měl podívat do Hollywoodu. Celý projekt bude omezen na několik dílů, což je strategie Barrandova, jakou razí u většiny svých původních projektů.
Retro tvorba – ano či ne?
Nejen s návratem Videostopu souvisí i celková programová koncepce televize Barrandov. Ta se profiluje jako plnoformátová alternativa vůči Nově a Primě. Největší popularitu mezi domácími akvizicemi mají ale normalizační seriály Žena za pultem, 30 případů majora Zemana, i další seriály a filmy. V televizi funguje vnitropodnikové heslo „všechno, co mám rád, vidím na Barrandově“. Vedení stanice ale odmítá, že by mělo jít o retro televizi. „Klademe důraz i na starší tvorbu ale rozhodně nejsme retro televize. Investujeme mnoho prostředků do vlastní tvorby a nových pořadů,“ uvedl na dotaz serveru RadioTV programový ředitel televize Janis Sidovský.
Generální ředitelka Janka Vozárová ještě dodala, že investice do programu tvoří přibližně 60 procent celkových nákladů a mají vzrůstající tendenci. Vše pochopitelně závisí od výše příjmů. Zástupce mediální agentury Media Master, která obchoduje reklamní čas TV Barrandov uvedl, že loni došlo ke zvýšení ceníkových cen za reklamu o 50 procent a letos se očekává další zvyšování v závislosti od podílu na trhu. Přesnou výši příjmů ale nelze zjistit jelikož mezi příjmy a výdaje se běžně započítávají i barterové obchody.
AKTUALITA: TV Barrandov – Želvy Ninja, Videostop a původní formáty
V průběhu letošního roku by měla přijít i obměna celkového vizuálu TV Barrandov. Screenshot: RadioTV
Prognóza z hlediska sledovanosti a ekonomiky
Televize Barrandov v průběhu dvou let dokázala získat stabilní podíl na publiku ve výši šesti procent. Podařilo se jí přilákat i nejmladšího diváka díky bloku Animáček, který je alternativou k hlavním zpravodajským relacím konkurenčních celoplošných televizí. V cílové skupině 4-9 let dosahuje televize až třetinového podílu na trhu. Z hlediska univerzální cílové skupiny má letos ambici dosáhnout podíl šest až osm procent. Otázkou je, kam až může růst po roce 2012, kdy se otevře televizní trh dalším subjektům a budou moci začít vysílat další digitální televize.
„Určitě jsme přispěli k většímu pohybu na televizním trhu, a mediální agentury začínají přemýšlet i plánovat jinak. Na některých evropských trzích je televize s pětiprocentním podílem na trhu ekonomicky soběstačná. V našich podmínkách může být reálný cíl deseti procent,“ uvedla ředitelka Janka Vozárová. Televize má ambiciózní cíl dosáhnout černých provozních čísel již v roce 2013. Zda se podaří tento cíl naplnit, ukáže čas. V letošním roce by se měla provozní ztráta pohybovat kolem 300 milionů korun a oproti předchozímu období má mít klesající tendenci. Takový je plán, uvidíme, jaká bude realita.