Jako z noční můry pracovníka PR vypadá komunikace Televize Public v souvislosti s vyhlášením insolvence společnosti TotalPress s.r.o.. Jen málokomu se totiž podaří naštvat tiskovou zprávou, kterou oznamuje insolvenci, nejen dosavadní věřitele ale zároveň i ekonomicky naprosto znevěrohodnit své budoucí aktivity. Tiskovému oddělení TV Public, jak zní podpis pod tiskovou zprávou, se to podařilo.
Televize Public dlouhou dobu udivuje mediální odborníky, některé přivádí téměř až k extázi. Podivuhodné je na ní totiž téměř cokoli, počínaje neexistencí rozumného programového schématu a konče samotným faktem, že vysílá, i když by podle všech ekonomických zákonitostí měla být dávno pod finančním drnem. Snad i proto se není co divit, že tisková zpráva, kterou TV Public oficiálně oznámila insolvenci licencované společnosti TotalPress je opět plná neuvěřitelných sdělení.
Vy nemáte peníze, my jsme v pohodě
Existují různé způsoby, jak může společnost přiznat, že má nepřekonatelné finanční problémy, ale jen málokterá podobný fakt oznámí takovým způsobem, jakým to udělala firma TotalPress, provozovatel televizní stanice Public. Sdělit totiž věřitelům že sice mají smůlu ale, pokud by snad měli strach o stávající zaměstnance televize tak se nemusejí bát, protože krachuje pouze vysílatel, ale dodavatel programu je v pohodě, to si koleduje o komunikační anticenu roku. Konkrétně tisková zpráva uveřejněná na webových stránkách TV Public říká:
„… Toto insolvenční řízení se však netýká společnosti PublicCom, a. s., která je servisní organizací TV Public. V současné době vede společnost Publiccom jednání s majiteli nového, prozatím nejmenovaného televizního projektu, o propojení stávajícího programového konceptu s nově připravovaným televizním kanálem. Produkční tým společnosti i jednotlivé formáty pořadů pak budou plánovanou součástí inovovaného programového konceptu připravované televize.
Propojením stávající televize s novým televizním projektem hodlá společnost PublicCom, a. s. dostát svým závazkům vůči inzerentům, klientům i zaměstnancům.“
Společnost TotalPress tak vlastně svým věřitelům říká: Peníze sice neuvidíte, ale ti, kteří za dotyčné dluhy nesou zodpovědnost, budou mít zaměstnání jisté.
NAPSALI JSME: Držitel licence TV Public v insolvenci
Tisková zpráva na webové stránce TV Public. (Screenshot: RadioTV)
Insolvence a nejmenovaný projekt
Ještě o poznání neuvěřitelnější je ona proklamovaná spolupráce s nejmenovaným televizním projektem. Existuje totiž celá řada způsobů jak takovou informaci sdělit, ale ten nejméně strategický je sdělit ji těsně před vyhlášením insolvence a následně ještě jednou připomenout v tiskové zprávě, která se vyhlášení insolvence přímo týká.
Snad žádný, ať už současný, nebo budoucí, ať už jmenovaný, nebo nejmenovaný projekt si nepřeje být spojován se slovy insolvence, platební neschopnost, krach. Jenže přesně to se televizi Public a jejímu neexistujícímu tiskovému oddělení podařilo. Spojili svou případnou spolupráci s dotyčným „nejmenovaným projektem“ s nejhoršími slovy ve světě byznysu.
Pochopitelně, že ona slova o budoucí spolupráci je třeba brát pro jistotu s velkou rezervou, protože většina Publicem komunikovaných informací se ukázala být velmi nadsazenými, případně nereálnými. Nakonec, kolikrát jsme slyšeli o změnách programového schématu, které se nakonec smrskly na akci typu škaltulata hejbejte se, nebo kolikrát zazněla slova o absolutní finanční bezproblémovosti chodu televize a výhledech na černá čísla v roce 2012.
K TÉMATU: TV Public se spojí s novým projektem
Nedůvěryhodnosti tohoto plánu nahrává i fakt, že oním nejmenovaným projektem by mohl být nejspíš jeden z dvojice fantómových televizních projektů, které vzešly z někdejšího licenčního řízení na pozice v digitálních multiplexech, které mají alespoň malou šanci na rozběh, a jejichž start byl slibován již několikrát. Záměrně nejmenujeme, když jde o „nejmenovaný projekt“.
Kdybych byl zástupcem takového nejmenovaného projektu, který se chystá s TV Public spojit své síly, potom bych po této tiskové zprávě své plány minimálně znovu důkladně promyslel. Opravdu bych chtěl spolupracovat s někým, kdo naši budoucí spolupráci veřejně spojil se svým finančním neúspěchem?
Následující větu už jsem psal v několika doporučeních pro klienty, i v článcích věnovaných marketingu. Jak se zdá, platí stále stejně. Není nad specialisty a u komunikace to platí dvojnásob. Ne každý umí psát tiskové zprávy, ne každý umí určit komunikační strategii. Pokud už musíte komunikovat, nedej bože komunikovat krizový vývoj, potom si na to najměte specialisty. Jakmile se do toho pustíte sami, dopadne to stejně jako poslední tisková zpráva TV Public.