Adam Křikava: Chystáme kvalitnější odbavovací systém

Ve druhé části rozhovoru s ředitelem internetového broadcastera ABradio a serveru RadioTV, Adamem Křikavou jsme se zabývali konkrétními produkty ABradia, probrali placené služby, návštěvnost a poslechovost jednotlivých rádií a nakousli i některé novinky, které pro své posluchače připravuje.

Kolik má ABrádio návštěvníků a posluchačů?

Počítám-li i FM rádia, která jsou našimi klienti, máme ve všední den návštěvnost  mezi 150 tis. až 190 tis. unikátních IP adres, z čehož je mezi 40 až 60 tisíci posluchači internetových rádií. Návštěvnost se samozřejmě mění např. v závislosti na počasí a jiných faktorech. Máme tu výhodu, že internet je přesně měřitelný, takže přesně vidíme, že ve slunečných dnech je u internetu daleko méně lidí.

Která z rádií, vezmeme-li ta internetová, mají největší ohlas u posluchačů?

Úplně nejposlouchanějším internetovým rádiem je rádio Humor, které se věnuje mluvenému slovu od 50. let do současnosti, tedy i slovu, které vycházelo ještě na černých deskách, na cédečkách. Jen mluvené slovo, vtipné scénky. Dalšími hodně poslouchanými rádii jsou hip-hopové rádio, B-boy hip-hop rádio, pak naše dance rádio, metalové rádio,které připravujeme ve spolupráci s magazínem Metalopolis. Hodně oblíbené je rádio Pohádka, jež vysílá jenom pohádky. Další rádia, která hrají totéž, co klasická rádia, mají už poslechovost o něco nižší. Teď jsme mluvili o rádiích, která mají poslechovost v ukazateli poslouchal včera v řádu tisíců, další rádia už jen v řádu stovek.

Máte změřeno i rádio s nejnižší poslechovostí?

Máme. Jsou to vždy rádia nová. Momentálně jde o rádia, která jsme dělali pro našeho partnera na Slovensku, ADSL Slovanet, což je jeden z velkých poskytovatelů.Rádia mají teď nízkou poslechovost, což je způsobeno tím, že máme rádií hrozně moc a než se posluchač zorientuje na stránkách, chvíli trvá, než si na ně zvykne. Málo posluchačů má i jazzové rádio, protože zde hrajeme poměrně starý jazz, který v České republice není oblíbený. Ale přesto se rádií nechceme vzdát, protože si myslíme, že mají v portfoliu své místo, i když mají tak málo posluchačů.

Už se v minulosti stalo, nebo to teď některému rádiu hrozí, že by bylo pro nezájem zrušeno?

Stalo. Nebylo úplně zrušené, ale upravili jsme strukturu. Například jsme sloučili rádia ROCK 60´,70´, 80´ do Oldies Rock, protože jsme zjistili, že fanoušci nevnímají, jestli jde o šedesátá nebo sedmdesátá léta. Je to prostě zavedená kategorie oldies. Původně jsme chtěli tuto širokou skupinu trošku rozdělit, ale nepovedlo se to. Jinak žádné rádio jsme zatím nestopli. Většinou se jednalo jen o podobné úpravy rádií, jež jsme vytvářeli s našimi partnery.

A jak je to s návštěvností samotných stránek?

Podle NET monitoru jsme měli v září 201 tis. Uniq a něco přes 3 miliony zobrazených stránek. Čísla sítě LIMEMEDIA NET jsou 300.614 unikátních návštěvníků za měsíc září a 4.362.010 zobrazených stránek. Myslím si, že jsou to slušná čísla. Navíc za přednost považuji, že čísla jsou jednoduše ověřitelná a veřejná. A rád bych upozornil, že měříme doménu CZ a podle našich měření. Doména PL není z pochopitelných důvodů v NETmonitoru. Návštěvnost je 3x vyšší, proto vidíme velký potenciál na polském trhu.

Takže Polsko je pro vás trh číslo jedna?

Neřekl bych, že je to pro nás číslem jedna, protože jsme z České republiky, v ČR podnikáme, ale pokud jde o tržby, je Polsko rozhodně č.1. To je způsobeno i tím, že v České republice máme poměrně tvrdou konkurenci v segmentu streamingu FM rádií, zatímco v Polsku tak tvrdá konkurence v tomhle oboru není.

V kterých dalších zemích máte ještě klienty?

Máme klienty na Slovensku. Slovenský trh je vzhledem k počtu lidí těžký. To, co u nás děláme potencionálně pro 10 milionů lidí, na Slovensku jen pro 5 milionů, což je samozřejmě rozdíl. V Polsku je to 38 milionů lidí, a to nepočítám Poláky v zahraničí. Dále máme klienty v Katalánsku, ve Španělsku, kde streamujeme rádio „ONA CATALANA“ z Barcelony a chystáme se i na další trhy.

Uvažujete o nějakém rádiu, které by mělo i moderovaný program?

Ano, máme zde takové projekty. Vždy se snažíme spojit s takovým partnerem, který daným věcem rozumí lépe než my. Spuštění jednoho projektu plánujeme na přelom dubna-května, ale bohužel zatím nejsem oprávněn mluvit o podrobnostech, protože máme pro projekt partnera. Přesto myslím, že jde o zajímavý nápad. Vždy se snažíme připravit něco originálního pro posluchače. Můžu prozradit, že připravujeme punkové rádio, dále rádio s arabskou hudbou. To jsou věci, které nás zajímají: vždycky připravit pro posluchače něco, co v klasickém rádiu nenajde.

Některá FM rádia na svých stránkách nabízejí podcasting. Chystáte i vy něco takového?

Chystáme. Podcast jsme pojali trošku jinak, než je v Česku zvykem. Pojali jsme ho jako kombinaci podcastu, jak ho dělají česká rádia dnes, a zahraničního YouTube. Snažili jsme se vybrat z toho, co se používá, vždycky to nejlepší, a vše jsme smíchali. V současné době podcast sami testujeme, už je funkční, ale zatím není na našich stránkách. Oficiální start podcastu nebo podcastingového portálu plánujeme na leden. Uživatel si zde bude moci nahrát svoje soubory,poslouchat a stahovat hudbu. Pro start musíme mít zajímavý obsah, který zaujme různé skupiny uživatelů. Můžu prozradit, že zde budou třeba menšinové sporty atd… Také jsme zajímavě ošetřili velmi problematickou oblast, jako jsou autorská práva, s nimiž má problém YouTube. Na tuto oblast jsme se soustředili, aby nám sem nikdo nevkládal ilegální soubory. Bohužel zatím víc nemůžu prozradit, ale odstartujeme brzo.

Už máte pro tuto službu název?

Diskutovali jsme o tom, zde postavit pro podcast speciální značku, ale nakonec jsme se rozhodli, že budeme stavět na značce AB rádio. Takže to bude prozatím podcast AB rádio. Sami jsme zvědaví na úspěšnost projektu..

Co vaše služba MyRadio, je o ni zájem? Jak vlastně funguje a co všechno jste schopni klientovi nabídnout?

Služba MyRadio vznikla na základě poptávky našich posluchačů, ať už z firemního prostředí nebo obyčejných posluchačů, kteří chtějí mít svoje vlastní rádio. Dlouho jsme přemýšleli, co pro ně udělat, protože vysílat internetové rádio je poměrně nákladná záležitost. Pokud člověk splňuje technologické podmínky, to znamená software, hardware a dostatečné připojení, není to vše. Musí splňovat i zákonné podmínky, tedy hradit autorská práva hudby, jíž využívá. A to je poměrně nákladná záležitost. Stále se nám hlásili posluchači, ale když viděli, kolik to stojí, zájem opadl. Samozřejmě běžný člověk si asi nemůže dovolit zaplatit 10, 15, 20 někdy i víc tisíc korun měsíčně. Proto jsme spustili MyRadio Lite, které teď běží v testovací verzi u několika klientů a už asi rok a půl pracujeme na tom, že bychom na přelomu ledna, února chtěli spustit verzi, kde si člověk bude moci udělat svoje vlastní rádio. Rádio založí přes internet, objedná i zaplatí přes internet, přes internet si vybere skladby, které může pouštět. Vlastně si sám bude moct rádio odbavovat, vysílat, dá si ho na své stránky. A cena už nebude v řádu desítek tisíc, ale maximálně tisícikorun za rok. A to je podstata služby, kterou nyní rozjíždíme. Takže když to parafrázuji, každý Čech bude moci mít svoje rádio.

Takže MyRadio je o tom, že to, co fungovalo dosud složitě a za větší peníze, se všem zjednoduší a zpřístupní…?

V podstatě ano, člověk nebude muset s nikým složitě komunikovat, to zaprvé. Zadruhé – a teď trošku narazím i na diskuse, které jsou pod články na RadioTV, kde jsou lidi nespokojení s rozhlasovým vysíláním v České republice – budou mít lidé možnost udělat si vlastní rádio.

Co služba Premium? Slyšel jsem z hodně stran názory, že je nesmysl, aby lidi platili za poslech rádia na internetu.. Sám si na tuhle problematiku nedokážu udělat jasný názor. Takže funguje to? Platí lidi? Proč platí?

Ano, lidé platí. Pro nás je projekt úspěšný hlavně v Polsku, protože tam je situace na trhu jiná: Přece jen 38 milionů lidí je víc než 10 milionů lidí v České republice. V Polsku většina rádií vysílá v nízké kvalitě a pak je logické, že když lidem nabídneme lepší kvalitu a říkáme jim nějakými marketingovými prostředky: Vážený posluchači, můžeš mít vyšší kvalitu, ale musíš za ni několik zlotých zaplatit, tak to funguje. V České republice je s rozšířením služby trošičku problém, to přiznávám. U nás jsou i vzhledem k naší konkurenci rádia, jež vysílají ve vysoké kvalitě a posluchačům zatím nikdo neříká, aby za vysílání platili. My si nemyslíme, že by český uživatel nebyl schopen zaplatit nejenom za rádio, ale i za služby přes internet, ale víc projektů plánujeme v této oblasti v anglicky mluvících zemích.

Jaké plánujete další novinky?

Především chystáme zkvalitnění našich rádií. Chceme přejít na kvalitnější odbavovací systém, jednáme s několika poskytovateli softwaru. Zatím nejsme rozhodnutí, ale doba se blíží. To znamená, že naše internetová rádia budou znít kvalitněji.

Budou se do sebe mixovat skladby?

Ano, například se budou mixovat skladby, což je základní věc. Budeme mít vyladěný zvuk, což je dnes někdy trochu problém. A chystáme se také vstoupit do oblasti vysílání videa. Důležité je, že nejenom zkvalitníme naše rádia, ale i rozšíříme jejich počet, pokud jde o hudební žánry a styly. Můžu prozradit, že se chystáme na world music.

Teď poslední horká novinka. Nedávno jste spustili velký projekt, můžeš nám o tom něco říct?

Nespouštíme ho ani tak my, jako naši polští partneři, jedno z největších polských rádií.  Nebo ne jedno z největších, to by mě hnali, ale největší polské rádio. Největší a nejposlouchanější.

Které má víc posluchačů, než je v Česku lidí celkem…J

To je pravda, jde o rádio, které má 8,5 milionu posluchačů (ukazatel poslouchal včera). Rádio RMF  FM – rádio muzika fakty – a jejich lokální krakovské rádio, RMF MAX, hitové rádio pro mladé lidi, spouští v těchto dnech televizi, jejímž jsme exkluzivním partnerem. To znamená, že jim technicky pomáháme na internet. A v rámci tohoto projektu chceme oslovit i české diváky, přestože televize je zatím v polštině. Myslíme si, že hudební televize může a dokáže přilákat i diváky v České republice. Televizi lze zatím provizorně spustit z našich stránek, kde se každý zájemce na ni může podívat. Myslím si, že je to zajímavě postavený projekt.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: