Dva provozovatelé placeného satelitního rádia se dohodli na propojení. Sirius Satellite Radio převezme XM Satellite Radio výměnou za vlastní akcie. Při schvalování fúze regulačními úřady se očekávají komplikace a lobbying NAB.
Minulý týden oznámily dvě americké společnosti provozující placené satelitní rádio uzavření dohody o fúzi. Sirius Satellite Radio a XM Satellite Radio mají v úmyslu spojit se v jednu společnost. Naplnily se tak zvěsti, které po mediálních a finančních trzích kolovaly již několik měsíců.
Obě společnosti provozují v současnosti nezávislé satelitní platformy, které nabízejí svým předplatitelům několik desítek exkluzivních rozhlasových stanic. Sirius nabízí rozhlasové show Howarda Sterna a Marthy Stewart, XM Satellites zase pořady s Oprah Winfrey. Společnosti nyní mají dohromady cca 14 mil. předplatitelů a jejich výnosy se blíží hodnotě 1,5 mld. dolarů. Mel Kermazin, dosavadní CEO (výkonný ředitel společnosti) v Sirius Satellite, by měl stejnou pozici zastávat i v nově vzniklé společnosti. Fúze nebude vůbec jednoduchá a obě společnosti čeká mnoho problémů k řešení. Především vzájemná nekompatibilita obou platforem a odpor NAB.
Přestože se většina komentátorů shoduje na tom, že fúze je jediným řešením, jak obě společnosti vyvést ze ztrátového hospodaření, předpovídají procesu jejího schvalování velké komplikace. Již nyní se proti fúzi postavila NAB (Národní asociace provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání), která požaduje odmítnutí návrhu fúze. NAB obě společnosti obviňuje z monopolistických praktik a snaze řešit své problémy s „marnotratnou nákladovou politikou“ na úkor jiných. Obě fúzující společnosti čeká nelehký úkol přesvědčit FCC (Federální komunikační komise, regulační úřad) a Ministerstvo spravedlnosti o přínosech fúze pro spotřebitele a její „neškodnosti“ na konkurenční prostředí.
Good Luck, Mr. Kermazin
Satelitní rádia bojují s NAB a jejím lobbingem už delší dobu. Každý rok na jaře se lobbyisti placení NAB snaží prosadit omezení pro satelitní konkurenci. Možnost vysílat reklamu dělá z rádií v USA důležitý nástroj volebního boje a z NAB mocnou organizaci, která dokáže v Kongresu mnohé prosadit. Zatím však s minulými třemi pokusy neuspěla.
Její letošní plán se jmenuje „Local Emergency Radio Service Preservation Act of 2007“ (Zákon na ochranu lokální rozhlasové služby při stavu nouze). Podle tohoto zákona by FCC získala pravomoci pro omezení poskytování regionálních informací (počasí, doprava, stav nouze) satelitními rádii. Jejich pozemní dokrývače totiž dnes dokáží poskytnout (a úspěšně poskytují) diferencovaný obsah podle lokality a tím konkurují terestrickým rádiím. Byla by to právě FCC, která by rozhodovala o tom, zda povolit či zakázat satelitním rádiím poskytování regionálně zaměřených služeb.
Pozemní broadcasteři argumentují, že satelitní rádia nedokáží dostatečně diferencovat lokální obsah. Tím, že tento obsah nabízejí, však pozemním rádiím konkurují a omezují jejich schopnost tuto „veřejnou službu“ náležitě poskytovat. Uvedená omezení by tak podle NAB podpořila „životadárné funkce rozhlasu vykonávané pro veřejnost.“ Satelitním rádiím by pak zákon umožnil vysílat jen „celoplošný“ program. Připomeňme, že satelitní rádia sehrála klíčovou roli při živelných pohromách, které loni zasáhly území USA. Přírodní živly totiž zničily pozemní infrastrukturu (včetně rozhlasových vysílačů), takže satelitní rádio se stalo často jediným dostupným informačním zdrojem v postižených oblastech. Pravým důvodem obav pozemních rozhlasových stanic ze satelitního rádia tak spíše bude jeho schopnost nabízet reklamním zadavatelům „lokální“ reklamní kampaně. Oba provozovatelé satelitního rádia zatím žádnou reklamu ve svém vysílání nenabízejí, do budoucna se jí však rozhodně nezříkají.
Výkonného ředitele společnosti Sirius Mela Kermazina čeká zítra slyšení u Justičního výboru Kongresu. Členové tohoto výboru od něj budou chtít slyšet především odpovědi na otázky týkající se cenové politiky nové společnosti, benefitů pro spotřebitele a dopadů fůze na konkurenční prostředí. Při vší smůle se však toto slyšení uskuteční jen den poté, co ve Washingtonu D.C. začíná třídenní NAB State Leadership Conference, které se vedle členů NAB účastní celá řada senátorů a kongresmanů. Provozovatelé rozhlasových stanic tak získají dostatek příležitostí, aby mohli své zákonodárce náležitě „nabriefovat“ a na slyšení s Kermazinem připravit.