Velcí hráči bojují o zisky z reklamního trhu

Čeští televizní diváci jsou v posledních týdnech nuceni sledovat nebývale velké porce reklamy uprostřed pořadů i mezi nimi. Výrazně patrné je to ve vysílání televize Prima, která s inzertními zadavateli uzavřela pro letošní rok smlouvy v rekordních objemech. Může za to loňský silný podzim, kdy se díky úspěchu reality show Vyvolení ve sledovanosti dotahovala na lídra trhu TV Nova.

Letošní divácké podíly Primy však zůstaly za očekáváním a tak objednané počty zásahů na jednotlivé cílové skupiny musí být docilovány častějším vysíláním spotů. Prima se tak blíží hranici patnácti procent vysílacího času, který jim věnuje. Během prvního pololetí letošního roku za odvysílanou reklamu utržila 1,37 miliardy korun. Za celý rok 2005 si přitom přišla na 1,66 miliardy. Uvedl to její padesátiprocentní majitel MTG. Výraznější zisk vykazuje Nova. Loni dokázala při obratu 5,8 miliardy vydělat 2,7 miliardy korun. I když letos tato čísla zřejmě neobhájí, výborné podzimní podíly na divácké sledovanosti jí dávají do rukou silné argumenty pro vyjednávání smluv na rok příští. Další dobrou zprávu pro majitele Novy – CME je vytrvalý růst jejich akcií na pražské burze.


Výrazný zlom na trhu s televizní reklamou nastane již za dva měsíce. Od ledna 2007 se totiž ze zákona snižuje na polovinu rozsah reklamy ve vysílání České televize. Zatím jí umožňuje věnovat inzerci jedno procento ze svého vysílacího času. V následujícím roce by se měla z veřejnoprávních obrazovek vytratit úplně. Recipročně za to ČT získá vyšší koncesionářské poplatky. Ještě v létě to vypadalo, že část z uvolněného koláče získají provozovatelé nových digitálních televizí a bude tak usnadněno jejich začlenění do českého mediálního trhu.


Soudem zastavené licenční řízení však způsobilo, že se peníze přelijí z velké části do dvou terestricky vysílajících komerčních televizí a podpoří tak jejich již tak výraznou dominanci. Nova této situace využila a oznámila pro příští rok zvýšení cen minimálně o deset procent a předpokládá se, že ani Prima nezůstane u cen letošních.


Tento stav se samozřejmě nelíbí inzerentům. „Čas, který bude odebrán veřejnoprávní televizi, nebude nikde jinde nahrazen,“ připomněl v Hospodářských novinách marketingový ředitel T-Mobile Petr Dvořák. Zpomalení či pozastavení odchodu reklamy z ČT je možné jen novelou zákona. Na to poslance upozornila Asociace komunikačních agentur, podporovaná významnými zadavateli. Nutnost změny současného právního stavu minimálně do doby, než začne fungovat digitální vysílání podpořil i předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina. „Snahy ponechat reklamu České televizi vítáme a podporujeme, ale vše záleží na politicích,“ uvedl v HN.


 

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .