Pryč jsou doby, kdy Vladimír Železný ve svém pořadu Volejte řediteli hřímal z obrazovky, že televizní seriál v produkci soukromé televize je sebevražda a nesmysl. Dnes se situace obrací a většinu seriálové produkce obstarávají právě komerční stanice. Minulý týden TV Nova přišla s informací, že připravuje seriál mapující činnost Berdychova gangu.
Seriál nese název Expozitura a námět pochází z pera investigativních novinářů Radka Johna, Josefa Klímy a Janka Kroupy. Poslední dva jmenovaní jsou pak podepsáni pod scénářem. Ten vychází z jejich přímých zkušeností s Berdychovým gangem, jehož složitou strukturu a zločineckou činnost odkrývali veřejnosti v pořadu Na vlastní oči. Režie seriálu se ujali dva zkušení řemeslníci. Petr Kotek, jenž režíroval film Záhada hlavolamu (1993), ke kterému napsal i scénář. Další jeho režie se už týkaly televize – Requiem ze série Černí andělé (2001), Nepodepsaný knoflík (detektivka z roku 2003), Návrat zbloudilého pastýře (2004) a kriminálka Škodná (2007). Druhým režisérem je Ivan Pokorný, jehož nejvýraznějším režijním počinem je film podle knihy Ivy Procházkové Únos domů (2002). Z televizních filmů stojí za zmínku seriál Přízraky mezi námi (2000), kriminálně-psychologický tv film Nikdo neměl diabetes (2001), pokus o televizní teroristický thriller Město bez dechu (2003), nebo psychologický snímek Smrt pedofila (2003). Oba režiséři tedy mají dostatek zkušeností z televizní prací. Jenže vše, co dosud natočili, bylo v produkci České televize. Na jejich práci bude mít významný vliv skutečnost, že Expozitura vzniká z peněz TV Nova a rozpočty jejích projektů rozhodně nedosahují výše veřejnoprávní televize.
Seriály na Nově už dávno nejsou pro herce tabu, a tak je obsazení postav jedním z taháků: Hana Vagnerová (seriál Horákovi), Robert Jašków (Smrt pedofila, Byl jsem mladistvým intelektuálem), Jan Dolanský (Perníková věž, Sametoví vrazi), Pavel Zedníček, Jan Novotný (Na lavici obžalovaných justice), Zuzana Bydžovská, Jan Kanyza, Michal Pavlata, Maroš Kramár, David Prachař, Vladimír Kratina, Sabina Králová (O třech ospalých princeznách), Jiří Korn, Lucie Zedníčková, Jiří Štěpnička, a další.
O čem to bude
Aféra kolem tzv. Berdychova gangu je veřejnosti dostatečně známá, i když jí nejspíš málokdo rozumí. Určitě však lze tuto kauzu považovat za dostatečně atraktivní námět na seriál. Určitá živost tohoto zločinného příběhu v myslích lidí, je další devízou tohoto projektu. V televizních podmínkách se o takto koncipovaný dramatický útvar u nás dosud nikdo nepokusil. Nejblíže k němu má snímek Sametoví vrazi (2005, režie: Jiří Svoboda), který byl po svém prodloužení uveden v České televizi i jako seriál. Do stejné žánrové kategorie patří i velmi nepodařený pokus Bolero (2004, režie: F. A. Brabec).
Pokud se někomu zdá, že na dramatizaci činnosti Berdychova gangu je moc brzy, uvedu jeden příklad od našich severních sousedů. Když šel v Polsku v roce 1999 do kin film Dluh (Dług, režie: Krzysztof Krauze), který se námětově velice blížil zamýšlené Expozituře, nebyl soud s hlavními aktéry ještě u konce.
V jednotlivých dílech seriálu bude vždy uzavřen jeden dílčí případ, ale celým seriálem se potáhne červená nit vztahu mladé policistky a jejího kolegy, kteří společně řeší zločiny Berdychova gangu.
V synopsi k seriálu se píše o mladé policistce (Hana Vagnerová), jež přichází ke krajské expozituře Útvaru pro odhalovaní organizovaného zločinu. O případech, které její oddělení řeší pravidelně informují všechna média. Nadšení a entuziasmus mladé vyšetřovatelky je intenzivně otupován skutečností, že ne ve všech případech jsou trestáni skuteční viníci. Postupně se stává nepohodlnou jak podsvětí, tak i špičkám policie, a s důkazy o jejich vzájemném úzkém propojení se stává štvanou zvěří…
Peníze na prvním místě
Koncem března začala TV Nova natáčet nový detektivní seriál Kriminálka Anděl (zde). Takže Expozitura je v krátké době již druhým ohlášeným seriálem stejného žánru. Jenže Kriminálka Anděl má přednastavenou šablonu formy, která bude vyplněna specificky českým obsahem, kdežto Expozitura je plně původní. Natáčení potrvá přibližně jeden rok a mělo by být plné akčních honiček, přestřelek, atp. Dle vyjádření TV Nova jde o velmi náročný projekt, který nemá v dějinách české televize obdoby. Seriál vzniká pod dramaturgickým vedením Radka Bajgara a Petra Erbena. Z jejich dílny je znám třeba seriál Ulice.
Největší nebezpečí celého projektu shledávám v avizované snaze o akční pojetí. Nejúspěšnější současné seriály na TV Nova (Ordinace v růžové zahradě 2 a Ulice), kladou důraz na postavy, jeho osudy a větší část příběhů se odehrává v dialogové rovině. U takto stavěných seriálů si diváci relativně rychle zvyknou na lacině vyhlížející a umělé dekorace a kulisy. Nejdramatičtější scény se zde odehrávají na operačním sále, jehož reálný vzhled není až tak náročné nasimulovat.
Ale akční scény jsou něco úplně jiného. Aby vypadaly dostatečně efektně, hyperbolizovaně a nerealisticky – jen tak ji diváci přijmou bez připomínek – musí se na ně vynaložit nemalé finanční prostředky. Cena takové akční scény se může bez problémů vyšplhat k částce připomínající náklady na jeden díl studiového seriálu (Za vzorové televizní akční scény můžeme chápat ty ze seriálu Kobra 11.). Bude zásadní, jak se k této skutečnosti postaví produkce, protože při této koncepci ani nejkrásnější dialog neukecá lacině vypadající a smích budící přestřelka.
S tím úzce souvisí i další problém. Historie ukázala, že Češi jednoduše neumí natočit vážně míněnou akční scénu, ale parodovat je umí znamenitě. Všechny dosavadní pokusy o akční film dopadly mizerně, např. Nahota na prodej (1993, režie: Vít Olmer). Vytvořit v českém prostředí klasického „hrdinu“ se zatím nikomu nepodařilo. Čechům prostě sedí Limonádový Joe víc než Drsný Harry.