Jaké nástrahy čekají primácký COOL

Za necelé dva týdny přibude na českém televizním nebi další stanice. Primácká dvojka s názvem Cool si dala za cíl oslovit mladé muže ve věku 20 – 40 let a jak vedení stanice tvrdí, zkrátka všechny kteří se rádi baví. Má ale opravdu šanci dostatek diváků přilákat a hlavně má šanci ekonomicky uspět?

Za necelé dva týdny přibude na českém televizním nebi další stanice. Primácká dvojka s názvem Cool si dala za cíl oslovit mladé muže ve věku 20 – 40 let a jak vedení stanice tvrdí, zkrátka všechny kteří se rádi baví.
Cool chce zkrátka přilákat nejen ty diváky, kteří nejsou spokojeni s programovou nabídkou ostatních televizních stanic, ale rád by se pokusil o nemožné a odlákal část diváků z internetu zpět k televiznímu přijímači. Má ale opravdu šanci dostatek diváků přilákat a hlavně má šanci ekonomicky uspět? Podle příkladu Novy Cinema, které se podařilo prodat třetinu reklamních časů, ještě než odstartovala, a jejíž sledovanost se pozvolna ale jistě šplhá vzhůru, se může zdát, že by to neměl být žádný problém. Jenže Cool to tak snadné jako novácká Cinema mít nebude. Ne jen proto, že Cool není na první pohled spojen se silnou značkou, což u diváků vždy dobře funguje, ale především proto, že zatím co Nova Cinema je kanál postavený na recyklaci programových akvizic, tedy jakýsi „odpadový“ kanál, tak Cool je postaven jako kanál premiérový a tedy finančně výrazně náročnější.


Odpadové kanály
Když Nova před rokem a půl odstartovala kanál Nova Cinema nic vlastně jeho rozjezdem neriskovala. Nova Cinema je totiž typickou ukázkou „odpadového“ kanálu, jehož provoz stojí vlastníka pouze náklady spojené s distribucí signálu. Obsah je totiž postaven na pořadech, na jejichž vysílání televize už práva stejně vlastní, ale na svém hlavním kanálu je vysílat z toho či onoho důvodu nechce.
Nova Cinema při tom není prvním „odpadovým“ kanálem který se na našem trhu kdy objevil. Podobnou roli už kdysi plnila TV Galaxie, respektive TV3. Ta sloužila jako odkladiště nepotřebných akvizic dokonce pro obě komerční televize, tedy jak pro Novu, tak pro Primu.
Mimochodem, svůj vlastní „odpadový“ kanál chystá i Prima. Připravovaná stanice pro ženy s názvem Prima Klub totiž nebude ničím jiným, než právě recyklačním zařízením Primy, kde zužitkuje jak své vlastní seriály jako Velmi křehké vztahy, nebo Letiště, tak i seriály akviziční.


Cool bude ovšem pravým opakem zmíněných recyklačních stanic. Sází totiž na premiérové akvizice, a co víc, na akvizice u kterých není jistota úspěchu. Seriály jako Futurama, Big Bang Theory, nebo My Name is Earl, které Cool nabídne, jsou sice v zemi původu v USA, i u internetové komunity velmi úspěšné, jenže co je úspěšné na jednom trhu, nemusí být nezbytně úspěšné na trhu jiném. Příkladem může být třeba zmíněný My Name is Earl, nebo seriál How I Meet Your Mother. Oba patří ve státech k pořadům s velmi dobrou sledovaností a druhému jmenovanému dokonce v USA stoupají ratingy, ale na sousedním Slovensku u diváků naprosto propadly.
Zásadní otázkou pro Cool tedy je, jak na tyto seriály zareagují čeští diváci. Cool sice mimo jiné cílí na skupinu, která si zmíněné seriály díky internetu oblíbila, jenže internetový divák je pro televizi právě tím nejzrádnějším. Většinu seriálů, které Cool nabídne, už důvěrně zná a proč by se na ně tedy díval podruhé, nebo dokonce potřetí. 


Prima panikaření
I když by to Prima asi nepřiznala, tak na projekt Cool spoléhá víc, než je zdrávo. Po několika letech kdy se na pražské Palmovce střídali manžeři jako na běžícím pásu, sledovanost stagnovala a koncepce byla spíš zbožným přáním než realitou, se Prima konečně snaží odpíchnout ode dna něčím jiným než jen kopírování úspěšnější sokyně Novy. To znamená, že bude čekat na první výsledky své nové stanice s velkou netrpělivostí a právě tato netrpělivost skrývá velké nebezpečí. Vždy když totiž v poslední době na Primě do některého projektu vkládali velké naděje a jeho výsledky ihned nenaplnily očekávání, začali manažeři na Primě panikařit. Nakonec, většina z nás má asi ještě v živé paměti onu anabázi s Prvními zprávami, jejichž sledovanost spadla po prvotní divácké zvědavosti na dno. Zpravodajství na Primě mělo tehdy štěstí, že vůbec přežilo téměř až hysterickou reakci vedení a při tom se většina odborníků shodovala v tom, že by bylo bývalo rozumné dát nové koncepci zpravodajství víc času na to, aby se chytila. Vývoj primácké dvojky se může ubírat velmi podobnou cestou.


Prima si, oproti Nově, vybrala složitější cestu. Zatím co Nova neriskovala, spustila svůj druhý kanál nejprve prostřednictvím satelitu a televizních kabelových rozvodů a teprve když byly vidět výsledky, investovala do vysílání, prostřednictvím DVB-T, Prima jde do střetu přímo a to oproti Nově, dokonce s premiérovým kanálem. Může se pochopitelně stát zázrak a Cool se dočká neobyčejné divácké odezvy, ale spíš se dá očekávat počáteční zájem, následný propad sledovanosti a velmi pomalý růst, který může šplhat na zajímavá čísla až dva roky. Pokud se na tento vývoj na Primě nepřipravili, potom se můžeme těšit na slavnostní start, paniku a následné přeformátování stanice v cosi vzdáleně připomínajícího Novu Cinema a to už by nebylo Cool ani náznakem.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .