Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ve středu udělila licenci na kmitočtovou síť na Liberecku projektu Radio Hey Sever společnosti Radio Podještědí s.r.o. Co od něj mohou posluchači očekávat? Jaký bude hudební formát? Dokáže se rádio v tomto regionu uživit? A jaká je filosofie sítě rádií Hey? Na tyto otázky odpovídáme výtahem z prezentace vítězné společnosti na veřejných slyšeních.
“Rádi bychom vám představili projekt, ve kterém bychom pokračovali v našem záměru, který otevřeně již nějakou dobu hlásáme. Rádi bychom vytvořili další regionální stanici na severu Čech, rádi bychom udělali stanici, která bude důsledně regionální pro severní Čechy, a která po průzkumu a analýzách nabídne posluchačům takový program, který jim tam zatím chybí,“ zahájil prezentaci projektu ředitel a spolumajitel sítě Radio Hey! Radim Pařízek.
“Naší filizofií není dělat rádio, které nabízí všechno všem, ale naopak přinést rádio profilované pro daný region. Radio Hey Sever přinese hudební formát, který je v naší skupině odzkoušený, jde o formát, který klade důraz na českou a slovenskou hudbu. Co se týče cílové skupiny, je zaměřen na aktivní dospělé ve věku 25 až 35 let, ovšem ten formát je ve svém důsledku přitažlivý pro široké posluchačské spektrum od 12 do 79 let. Rádio bude samozřejmě lokalizováno na oblast pokrytí, bude přinášet lokální zpravodajství, lokální kulturu, lokální dopravní informace, atd.,“ přiblížil provozní ředitel Roman Jeřábek.
O finanční stránce projektu promluvil obchodní ředitel Vladislav Vančura. „Při realizaci jsme jsme vycházeli ze dvou myšlenek: Za prvé půjde o profilované rádio, takže to bude rádio, které nikdy nebude jedničkou na trhu. Tím, že vyplňuje nějakou mezeru, která na trhu je, tak těch posluchačů nebude mít nikdy více než sto tisíc, ale spíše méně. A druhým aspektem je to, že rádio bude fungovat na poměrně malém trhu. Malém ve smyslu jak pokrytého území, tak ve smyslu ekonomické úrovně regionu. Z toho vyplývá, že se rádio musí soustředit jednoznačně na lokální prodej, protože od národních sítí nedostane mnoho. Díky našim zkušenostem může být toto rádio do dvou nebo tří let ekonomicky naprosto soběstačné.“
O co nám jde, kdo jsme, kdo za námi stojí a jak jsme velcí…
… navázal Pařízek a vzápětí byl předsedou RRTV Petrem Pospíchalem napomenut, aby se vyjadřoval výhradně k předkládanému projektu.
“Pane předsedo, ani bych si netroufl hovořit k něčemu jinému, než ke vztahu k současnému projektu. Hey Sever je rádio společnosti Radio Podjěštědí a ta je dceřinnou společnosti Infim s.r.o, kde jsou dva vlastníci. Já prostřednictvím Radia Čas a Ivan Zach prostřednictvím GES Holdingu. Jedná se o zcela transparentní společnost, jedná se o české vlastníky, kteří chtějí na tomhle trhu fungovat, kteří chtějí udělat kus dobré práce, kteří jsou tady nějakým způsobem etablovaní, jsou vidět výsledky jejich práce a je to skupina, která je v tomhle státě natolik destinovaná a průhledná, že by ráda získala eventuelně i rádio v severních Čechách,“ reagoval Pařízek.
„Jde nám o to, abychom i pomocí Radia Hey Sever, vytvořili síť regionálních rádií, která již máme v Praze, Brně, Ostravě a východních Čechách. Rádi bychom ji rozšířili specifickým programem pro severní Čechy, tak abychom mohli být konkurenceschopnější v současném dění na rozhlasovém trhu, kde jsou natolik silné skupiny, mezi které bychom se rádi dostali, abychom mohli vytvářet větší pluralitu v konkurenci v České republice.
V současné době máme rádia, jejichž územní pokrytí nedosahuje ani 10 procent a co se týče podílu na trhu, jsou to asi pouze dvě procenta. Ve srovnání s jinými skupinami, které tady fungují, jsme tedy nejmenší skupinou, která v Česku je.“
Druhý pokus o vlastní mediazastupitelství?
K otázce zastoupení v národní reklamě se Pařízek vyjádřil takto: „V současné době v České republice již není možné dostat se do jiného mediálního zastoupení, než je MMS, která jediná je schopna nabídnout nějaké peníze z reklamního trhu. RadioNet momentálně není schopen zabezpečit rádiím příjem z národní reklamy a RRM, tím, že má pouze celoplošky, není schopna lokálním rádiím nabídnout peníze. Bohužel dochází k tomu, že v současné době je v Česku monopol v regionálních rádiích skupiny MMS a v celoplošných rádiích RRM a není možnost výběru. Nemáme tedy jinou možnost, než jít k MMS a mít aspoň nějaké peníze.“
„Ty peníze ovšem nejsou velké, my nejsme spokojeni s rádii Hey a dokonce tady mohu prohlásit, že v případě, kdybychom dostali tuto licenci, tak by se naše síť o malinko zvětšila a zvětšila by se natolik, že bychom usilovali o vytvoření vlatního mediálního zastoupení Rádií Hey tak, abychom zmnožili pluralitu. Lidově řečeno, abychom se pokusili vrazit klín mezi současné zastoupení národní reklamy, které je nevyhovující, protože limituje menší rádia a nedá jim peníze, která by si zasloužila. My už jsme se o to jednou pokoušeli s RadioNetem, nevyšlo to a pokusili bychom se o to podruhé,“ nastínil další plány Pařízek.