Na mladé diváky do 35 let se chce zaměřit digitální televize 5TV, o jejíž licenci žádá akciová společnost Minority. Člen jejího představenstva Jiří Chvojka je přesvědčen, že atraktivním programem a především interaktivitou a doplňkovými službami je možné mladou generaci znovu vrátit ke sledování televize. „Zhruba 6,5 miliardy korun ročně utrácejí lidé do 40 let za luxus, tedy za věci, které opravdu nepotřebují,“ prohlásil Chvojka na dubnové konferenci serveru Česká média o financování digitálního vysílání v Českém Krumlově.
Chvojka: zprávy budeme nakupovat
„5TV má být alternativa ke stávajícím celoplošným televizím, ale nemá to být jejich konkurence. Předpokládáme, že našimi hlavními konkurenty budou stanice typu Óčko nebo TE2 pana Fleischmanna,“ říká Chvojka. „Vzhledem k tomu, jak je postavené programové schéma, které má být hodně interaktivní, postavené na krátkých rychlých pořadech, budeme velkou část těch pořadů vyrábět sami. Chceme podporovat i nějakou větší dramatickou tvorbu, jednou za čas si necháme natočit film, u kterého budeme chtít, aby uspěl i v zahraničí.“ Program bude mít na starost Luděk Staněk, bývalý šéfredaktor bulvárního deníku SuperSpy. Ten přirovnává 5TV k „osekané formě“ britské stanice Channel Four.
5TV má být plnoformátová stanice. „Každý den by měl mít své téma. Není to jako tematické večery na ČT 2, ale velice zjednodušeně by třeba v pondělí mohlo jít drama, v úterý komedie a podobně. To je ale jenom modelový příklad, v projektu to tak nemáme,“ říká Staněk. Určitou část vysílání chce 5TV věnovat hudbě, čímž by přímo konkurovala Óčku. Televize počítá i se zpravodajstvím, to si ale nechce připravovat sama a bude ho nakupovat od některé ze současných velkých televizních stanic. „Vznikne tu obrovská konkurence a přetlak zpravodajských materiálů a televize je budou chtít levně pronajímat,“ míní Chvojka, podle něhož by bylo zbytečné zaměstnávat drahé redaktory. 5TV by tak měla jenom šéfredaktora a editora, který by materiály nastříhal a poskládal podle vlastního uvážení.
Interaktivní televize pro mladé
„Pořady si necháme vyrábět na klíč od různých externích producentů, nepočítáme ani s tím, že bychom si zařizovali nějaké velké studio,“ přiblížil Staněk serveru RadioTV představy o výrobě 5TV. Program má tvořit ze šedesáti procent vlastní tvorba, zbytek bude akvizice. „Televize by jenom shromažďovala nápady, co by se mělo dělat a zadávala by výrobu,“ říká Staněk. Jádro televize má tvořit asi dvacet interních zaměstnanců. Dalších deset nebo patnáct lidí by mělo pro 5TV pracovat v „terénu“. „Většina stálých zaměstnanců se bude zabývat programem, někdo akvizicemi, plánováním výroby… Technické záležitosti budeme řešit externě, ve vedení bude pouze člověk, který to bude koordinovat,“ doplňuje Chvojka.
Důležitou součástí vysílání mají být doplňkové služby jako teleshopping s přímou nabídkou, kdy si divák bude moci pomocí dálkového ovladače při reklamě kliknout pro podrobnější informace o nabízeném výrobku nebo službě a hned si ji objednat či koupit. „Předpokládáme, že za takové diváky bychom časem mohli dostávat od zadavatelů inzerce bonusy, protože se prokáže účinnost reklamy,“ říká Chvojka. Stanice chce cílit především na ty mladé diváky, kteří už dnes využívají přídavné služby u mobilních telefonů nebo internetové bankovnictví. „Už teď spolupracujeme s vývojáři různých aplikací velkých počítačových firem, s Českým Telecomem, u kterého zjišťujeme, které aplikace bude moci nabídnout. Nikdo jiný tady nebude schopný tyto aplikace nabídnout,“ doplňuje Chvojka.
Počáteční investice do jedné miliardy Kč
Počíteční investici, která by měla pokrýt start a první dva roky vysílání 5TV, Chvojka odhaduje zhruba na jednu miliardu korun: „Získali jsme investory z České republiky, podnikatele, kteří se pohybují v oblasti informačních technologií a ti to berou jako normální investici, i když trošku rizikovější.“ Po dvou letech by měla 5TV vytvářet první provozní zisk, návratnost investic předpokládá do šesti až osmi let. „Investora jsme měli dohodnutého a podepsaného ještě před vypsáním licenčního řízení. V tom si myslím, že jsme dál než ostatní,“ říká Chvojka, podle něhož si investor stanovil možnost kontroly hospodaření a bude mít ve vedení televize vlastního zástupce. „Nechali jsme se inspirovat jistou francouzskou televizní stanicí pro mladé a jejich nákladovostí. Tvrdíme, že to dokážeme udělat jako oni, ani zdaleka se nebudeme pohybovat v těch částkách jako Nova nebo Prima,“ dodal.
Příjmy 5TV by měly tvořit výnosy z prodeje reklamních časů a provozování doplňkových služeb. U těch Chvojka předpokládá, že časem budou tvořit téměř polovinu všech příjmů 5TV: „Chtěli bychom také získat nějakého velkého inzerenta, který míří na mladé diváky a my mu dokážeme nabídnout přesně tu cílovou skupinu, nikoli masu jako Nova. Myslím, že Telefónica nebo Vodafon budou firmy, které se určitě pokusíme oslovit.“ Jak velký počet diváků by měla 5TV přitáhnout? Chvojka ani Staněk zatím nedokáží říci, jaká sledovanost a podíl na trhu by je uspokojil. „Není jasné, jak bude vypadat trh, takže se ani nedá dopředu odhadovat, jaký podíl bychom mohli mít. Rozhodně ale chceme oslovovat statisíce diváků z naší cílové skupiny,“ uzavírá Chvojka.