Necelou miliardu korun chce investovat francouzský koncern Lagardere do projektů digitálních televizí s pracovním názvem TF1 a TE2, o jejichž licence žádají společnosti provázané s rozhlasovými stanicemi Frekvence 1 a Evropa 2. První televize se chce zaměřit na aktivní ženy v nižším a středním věku, druhá má být lifestylová a chce oslovit mladého diváka.
„Digitalizace je o tematických televizích, situace bude úplně jiná než u analogových televizí. Digitální televize se programují úplně jinak. Vůbec nechápu, jak by mohly vypadat dvě plnformátové stanice, kterým chce Rada udělit licenci,“ říká prezident Frekvence 1 a Evropy 2 Michel Fleischmann. Rozhlasový dům by si chtěl zpočátku vystačit se současnými zaměstnanci, kteří mají zkušenosti s televizním vysíláním.
TF1 bude antiprogramovat Primu
„Když jsme začínali s Frekvencí 1, vyjeli jsme se sloganem první televize bez obrázků. Měli jsme dopoledne s televizními moderátorkami, Dámský klub. To všechno se dá využít,“ vysvětluje Fleischmann. Klasickou divačkou TF1 by měla být mladá, ekonomicky aktivní žena od 25 let, která řeší běžné pracovní i osobní problémy. Stanice jí nabídne zábavu i diskusní pořady, ale například ne zpravodajství. „To by bylo absurdní, na to vznikne celá řada drahých zpravodajských kanálů,“ míní Fleischmann.
Hlavní programovou strategií TF1 bude podle Fleischmanna antiprogramování proti současným analogovým stanicím, v tomto konkrétním případě proti televizi Prima. „Když nasadí film, my dáme seriál, když poběží na Primě seriál, dáme něco jiného,“ říká Fleischmann. S podobnou strategií ale počítá i Prima pro svůj druhý digitální kanál Prima klub. Nebude to pro TF1 příliš velká konkurence? „Tak budeme programovat proti oběma,“ naznačuje Fleischmann.
Producentské zázemí Lagardere
Obě televize by využily producentské zázemí mateřského koncernu, který ve Francii vlastní několik digitálních stanic a produkuje televizní filmy, seriály i dokumenty. Mezi pořady, které vyrábí Lagardere, patří například českými diváky oblíbený seriál Julie Lescautová. „K dispozici bychom ale měli i řadu dokumentů a hudební klipy od kanálu MCM,“ přiblížil Fleischmann.
TF1 je náročnější projekt než TE2 a vyžádá si vlastní budovu. Firma podle Fleischmanna dostala několik nabídek, například bývalé sídlo jedné státní instituce na Vinohradech nebo možnost vybudovat s dalšími digitálními televizemi společné prostory, které by využívalo více provozovatelů. Jisté je, že pokud by Lagardere dostala televizní licence, stanice by se už nevešly do Wenzigovy ulice, kde sídlí Frekvence 1, Evropa 2, Rádio Info a Regie Radio Music.
Prodej reklamy přes RRM
Počáteční investici do TF1 odhaduje Fleischmann na 600 milionů korun, u TE2 by se měla pohybovat mezi 200 a 300 miliony korun. Do dvou let by měly obě stanice hospodařit v černých číslech, do čtyř let by se měla vrátit investice do TE2 a do šesti let by koncern inkasoval peníze investované do TF1. Po plném přechodu na digitální vysílání by TF1 chtěla dosáhnout šestiprocentního podílu na trhu a podíl TE2 by se měl pohybovat okolo čtyř procent.
Prezident Frekvence 1 a Evropy 2 v dřívějším rozhovoru pro týdeník Strategie naznačil, že po dvou letech vysílání, tedy na prahu plné digitalizace, by se podíl TF1 měl pohybovat okolo čtyř procent a TE2 okolo dvou procent. Jediným zdrojem příjmů přitom bude prodej reklamních časů. „Počítáme s tím, že bychom si je prodávali sami přes RRM. Chceme se taky zúčastnit tendru na zastupování České televize,“ dodal Fleischmann.