Current TV – televize a lá udělej si sám

radiotv221Televize, kde diváci ovlivňují program nejen svým hlasováním ale také tím, že sami posílají natočené příspěvky. Televize, která vysílá pořady dlouhé jako reklamní spoty nebo písničky. Televize, která ukáže iránské děti, jak se opíjejí na house party. Televize, kterou ovládá člověk, který nebyl daleko od toho, aby dnes vedl válku s teroristy. To je Current TV. Ke čtenáři českých severů a periodik zabývajících se médii se většinou dostala jen stručná zpráva z ČTK, která obsahovala údaje obsažené v rubrice about na stránkách této stanice. Pojďme se ale na projekt bývalého kandidáta na prezidenta USA Al Gora podívat víc zblízka.

Televize začala vysílat 1. srpna 2005 a přes satelit a kabel ji může přijímat 20 z celkem 110 miliónů amerických domácností. Aby byla stanice úspěšná, chce počet zasáhnutých domácností v průběhu několika málo let zdvojnásobit. Cílovou skupinou jsou lidé ve věku 18-34 let. V tomto věku se pohybují i tvůrci programu. A to jak ti profesionální tak i ti amatérští. Gore tento projekt označil za další logický rozvoj televize. „Chceme být domovskou stránkou na televizorech lidí internetové generace,“ řekl Al Gore deníku Wall Street Journal. Blízkost s internetem není dána jenom způsobem, jakým je tvořen program, ale také propojením s internetovým vyhledávačem Google. Tato spolupráce se mj. projevuje i ve zprávách každou půlhodinu. Ty sestávají z událostí, které si uživatelé Googlu nejčastěji vyhledávali.

Diváci vybavení videokamerou a programem na stříhání videa, mají možnost své příspěvky odvysílat na interaktivním kanálu Current TV. Za odvedenou práci dostanou i zaplaceno. Musí ale podepsat smlouvu, že po tři měsíce bude dílo smět užívat výhradně Current TV. Původně se plánovala šestiměsíční lhůta, to se ale filmařům nelíbilo. Do vysílání se dostanou příspěvky dlouhé 15 vteřin až zhruba 5 minut. Vysílány budou v tzv. podech. Metodu, kdy diváci sami vyrábí obsah vysílání, nazvali její tvůrci viewer-created content (obsah vytvořený divákem) označovaný zkráceně VC2. Studia jsou v San Franciscu a v Los Angeles. Tvůrci se ale díky internetu můžou přihlásit z jakéhokoliv místa na světě, kde mají připojení k internetu. Ještě před tím než byl projekt spuštěn, sešly se už v redakci 3 000 kazet od tvůrců, které tento nápad zaujal.

Namísto pořadů dlouhých 30 až 60 minut, které jsou normální na běžných stanicích, nabízí Current TV programy o délce 3 až 10 minut. Ty totiž lépe udrží pozornost těch, co jsou závislý na věčném přepínání programů. Vysílat se budou například krátké dokumentární pořady, animované seriály a pak zpravodajství. To ale bude trošku specifické, takže se nedá mluvit o nové konkurenci pro tradiční kanály jako Fox News nebo CNN.

Kromě amatérských tvůrců se na přípravě vysílání podílí i profesionálové. Amatérská tvorba totiž vyplňuje jen čtvrtinu vysílacího času. V jedenáctičlenné týmu moderátorů nalezneme například Kingu Philipps. Ta pochází původně z Varšavy. Vyrostla ale v Oklahomě, kde na státní univerzitě vystudovala rozhlasovou a televizní žurnalistiku. Po přestěhování do Los Angeles moderovala pořady o kráse a cestování, hrála ve filmech, píše knihy pro děti a má vlastní produkční společnost. Stejně jako většina jejich kolegů z Current TV se angažuje v charitě. Té se věnuje i bývala miss USA Shauntay Hinton. Konkrétně se věnuje boji s rakovinou prsu a vaječníků. Na charitativní účely se jí podařilo shromáždit rekordních 35 miliónů dolarů. Shauntay Hinton studovala rozhlasovou a televizní novinařinu na Howardově univerzitě a na televizní a filmové konzervatoři v New Yorku. Další z moderátorů Gotham Chopra byl časopisem Newsweek označen za jednoho z nejvlivnějších mužů jižní Asie, který je hoden pozornosti. Začátečníkem v televizním businessu je Johny Bell. Ten vystudoval angličtinu, rok pracoval na banánové farmě ve střední Americe, jeden čas bydlel v Číně a teď zakotvil v San Franciscu v Current TV.

Tým moderátorů obsahuje ještě další lidi. Televizi samozřejmě netvoří jen moderátoři. Protože se stanice teprve rozjíždí, tak ještě nemá všechny pozice obsazené. Hledají se promomanažeři, editoři, kreativci a další funkce. Už podle fotografií moderátorů je vidět, že na Current TV pracuje pestrá směs lidí různé barvy pleti. Stejná pravidla platí i pro zájemce o další pozice. Že jim nehrozí diskriminace z důvodů rasy, barvy pleti, sexuální orientace, pohlaví nebo věku, je zdůrazněno na závěr textu s požadavky na profesní znalosti u jednotlivých pozic.

Celý projekt musí samozřejmě někdo financovat. Podle deníku New York Times patří mezi dva nejvýznamnější investory Blum Capital Partners of San Francisco (v čele je manžel senátorky Dianne Feinstein) a Yucaipa Companies of Los Angeles (tu vede velký sponzor demokratů Ron Burkle), které patří mezi mecenáše demokratů. Mezi investory se objevují i lidé, kteří v roce 2000 financovali Al Gorovu předvolební kampaň. Aby byla zajištěna určitá politická rovnováha, stojí v čele programu David Neumann, který nikdy nebyl členem Demokratické strany. Dříve pracoval v CNN a u Disneyho a za dob prezidenta Reagana se pohyboval v Bílém domě. Neumanovi je 44 let a tak patří ke starším pracovníkům, protože většinou zde pracují lidí stejného věku jako je cílová skupina a to 18 až 34.

Heslem, kterým se tvůrci projektu snaží nalákat amatérské filmaře nebo televizáky, je: Myslíte si, že byste televize dělali lépe. Tak nám to ukažte. Televize má navíc velkou moc. A kdo tuto moc ovládá. Teď to můžete být i vy. Tento počin je považován za převratný. „To je obchod, ne terapie,“ uvedl Al Gore. Televize musí vydělávat.

Al Gore se sice nehodlá objevovat na obrazovce pravidelně, jistou popularitu mu ale jeho televize přinese. „Neočekávám, že bych znovu kandidoval,“ uvedl pro NY Times. Zároveň ale dodal: „Ještě jsem nedošel tak daleko, aby moje šance byla nulová. Ale opravdu o tom neuvažuji.“ Většinu svého času teď věnuje právě Current TV. Krom toho ještě učí na univerzitě, působí u Applu a jako neplacený konzultant je činný v Googlu. Většina jeho mladých spolupracovníku je rozčarována tím, že pracují právě s někdejším prezidentským kandidátem. Ten chce tímto projektem přispět k demokratizaci televize. Zároveň zdůraznil, že stanice nebude mít žádný určitý politicky motivovaný úhel pohledu na události a nepočítá se s ní jako s liberálním doplňkem Fox News.

Mezi sponzory patří i společnost Sony Electronics. Diváci Current TV jsou totiž lidé, kteří se vyznají v audiovizuální technice a také ji rádi používají. Sony počítá s tím, že se mezi diváky a amatérskými tvůrci najde řada odběratelů nových technologií. Společnost je proto připravena vylepšit i některé své výrobky tak, aby odpovídaly požadavkům těchto uživatelů.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: