MEF Holding si sám sobě prodává reklamní časy na televizi Nova. Jeho firma Alphaduct vlastní ochranné známky minerálních vod Korunní, Korunka, Bianca, Natur Cristal, i nejnovějšího reklamního hitu na Nově, drinku Merito.
Televize Nova je velkým odbytištěm reklamy na netelevizní aktivity MEF Holdingu Jiřího Šmejce. Reklamní čas na Nově přitom prodává společnost Mag Media 99, kterou letos v květnu koupila Česká produkční 2000, ovládaná právě MEF Holdingem. Šmejc si tak sám sobě zadává reklamu. Klíčovou firmou je společnost Alphaduct, která vznikla v listopadu 2000 a jejímž jediným vlastníkem je MEF Holding. Alphaduct se soustředí na trh minerálních vod a kosmetiku. Reklama na jeho produkty se často objevuje na obrazovce TV Nova.
Merito, Korunní, Dermacol…
Nejnověji jde o sérii reklamních spotů na limonádu Merito („Je ti to jedno? Dej si Merito! Drink Merito.“). Společnost Alphaduct požádala tento týden Úřad průmyslového vlastnictví o registraci ochranných známek na názvy Merito, Drink Merito a Merito coffi Tradiční chuť Limonáda s příchutí. Reklamu na Nově měla s mediální agenturou Mag Media 99 za Alphaduct vyjednat společnost Beckmann, kterou z 95 procent vlastní MEF Holding a z pěti procent David Železný, nedávno trestně stíhaný syn Vladimíra Železného.
Alphaduct vlastní celou řadu dalších zajímavých ochranných známek. Z minerálních vod jde o Korunní 1878 (ta se tradičně objevuje na stolku Vladimíra Železného v sobotním pořadu Volejte řediteli), Bianka, Korunka, Natur Cristal, na které Nova pravidelně vysílá reklamu, a překvapivě také o značku Frekvence 1, která nereprezentuje známou rozhlasovou stanici, ale diabetické a dietetické přípravky pro léčebné účely, vitamínové a multivitamínové přípravky a nápoje, piva, ovocné nápoje a šťávy, šumivé a jiné nealkoholické nápoje, sirupy a jiné přípravky k přípravě nápojů. Kromě toho Alphaduct reprezentuje kosmetiku Dermacol.
Účtuje si Šmejc podle normálního ceníku?
Díky kontrole agentury, která prodává reklamní čas na Nově, může MEF Holding vlastním firmám účtovat ceny, které neodpovídají klasickému ceníku. Šmejc by tak mohl „dotovat“ své nemediální aktivity, a odčerpávat peníze určené pro Novu, jak při červnovém „převratu“ na Barrandově naznačil jednatel CET 21 a bývalý Železného právník Aleš Rozehnal. Podle něj MEF Holding Novu postupně „vysával“, a zisk z prodeje reklamních časů používal na financování jiných společností. Peníze, které jsou potřeba na běžný provoz Novy, si pak CET 21 a Česká produkční musely půjčovat od různých bankovních ústavů.
Podobnou argumentaci používá i finanční skupina PPF, která tvrdí, že prostřednictvím odkoupené společnosti Vilja ovládá 52 procent CET 21 a patří jí tedy licence televize Nova. Podle PPF je tok financí uvnitř skupiny TV Nova chaotický, a neodpovídá standardní situaci, kdy peníze za podej reklamních časů jdou prostřednictvím mediální agentury do licencované společnosti, a tak pak proplácí faktury servisním organizacím. MEF Holding taková obvinění popírá a tvrdí, že ekonomická situace firem okolo televize Nova je stabilní.