Ačkoliv je u nás všeobecně rozšířen názor, že všechna rádia hrají skoro stejnou hudbu, jedním z nejvíce střežených tajemství každé stanice je jeho hudební playlist. Ve světle tohoto faktu lze nazvat průlomovým počin českolipského Radia Crystal, které na svých nových internetových stránkách zveřejňuje kompletní hudební playlist na tři dny (včera, dnes a zítra).
Nové internetové stránky v solidním červenomodrém designu představilo Radio Crystal koncem května. Jejich největší trumf přibližuje programový ředitel Karel Lehner: „Mimo celkem běžných prvků obsahují naše nové stránky i prvek, který bych rád vyzdvihl. Tím je uvádění playlistu našeho radia na tento a dva okolní dny. Na serverech radií v zahraničí je toto celkem častá praxe, leč u nás jsme v zobrazování playlistu na internetu průkopníky.“
Podobné služby jsou na webech českých rádiích docela běžné už téměř dva roky. Řada stanic na svých stránkách zveřejňuje právě hranou skladbu a technicky zdatnější jedinec si může zhotovit program, který bude jednu skladbu po druhé postupně archivovat celý playlist. Crystal ale vše nabídl v ucelené podobě a zveřejňuje playlist dokonce na den dopředu, což potěší nejednoho posluchače a bezesporu bude mít příznivý vliv na návštěvnost internetových strábnek.
Každá mince ovšem má dvě strany. Crystal zveřejněním svého rodinného stříbra dává do ruky svým konkurentům mocnou zbraň. Jeho výhodou je, že konkurentů je minimum. Crystal má posluchače hlavně ve svém domovském okrese Česká Lípa, kde je coby jediná lokální stanice bezkonkurenčně nejposlouchanější. Ve zcela jiné situaci jsou hudební ředitelé lokálních rádií z velkých měst, kde panuje silná konkurence.
Anketa RadioTV
Jak se díváte na krok Radia Crystal? Kdyby vám to technologie umožňovala, byli byste ochotni zveřejňovat playlist na Internetu nebo je vašim „výrobním tajemstvím“?
Petr Magera – hudební šéf Radia Orion: Zveřejňování playlistu považuji za velmi progresivní formu vlastní propagace. V České republice je však určena pouze omezené skupině uživatelů. Technologie nám tuto možnost dávají, zatím ji ale nevyužíváme. Přeji rádiu Crystal, aby tímto krokem získalo všechny uživatele Sítě ve svém
dosahu!
Ondřej Laně – ředitel rádií FM Plus, Šumava a Karolína: Cílem každého rádia je přilákat lidi k poslechu a k tomu může být internet dobrým prostředkem. Domnívám se, že pročítání playlistu může být zajímavé (sám se tam podívám :-), ale těžko si posluchač zapamatuje, že si má stanici naladit například zítra ve tři odpoledne, protože zahrají jeho oblíbenou. Ona stanice je zhruba v polovině hitparády rozhlasových stanic a i ona se jistě potýká s konkurencí. Patrně tamní vedení takovým krokem sleduje určitý záměr. Tím je pochopitelně nárůst posluchačů. Pokud si slibují, že tento pokus bude přínosný, nezbývá, než popřát mnoho štěstí. V každém případě jsem přesvědčen o tom, že se nejedná o nástup nového trendu. Jde spíš skutečně jen o pokus. Playlist by přece měl být rodinným stříbrem a takovéto nakládání s ním bych sám považoval za lehkomyslné. Sám bych nic podobného nedopustil. Ani jako hudební dramaturg, ani jako ředitel.
Dušan Kotora – hudební šéf Radia Blaník: Právě jsme tady zavtipkovali, že to je krok k tomu, aby moderátoři
dodržovali playlisty :o) Ale vážně, myslím, že lokální mimopražské rádio, které nemá moc přímých místních konkurentů, si takovou věc může dovolit. V Praze,
kde je konkurenční prostředí nesrovnatelně hustší, by to bylo jen ulehčení práce ostatním. Podobné je to s uváděním právě hrané písně na internetových stránkách, protože dnes není problém vymyslet program, který na základě tohoto údaje kompletní playlist stáhne.
Honza Hanousek – hudební ředitel Radia Impuls: Český trh je příliš malý a nevyprofilovaný na to, abychom v současné době mohli playlisty zveřejňovat.