Není odvětví, které by nezasáhla finanční krize. Té se nevyhnul ani reklamní trh, jeho objem se zmenšil až o pětinu.
Vyplývá to u oznámení, které včera pronesla Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA M.K.), na webu o tom píše portál Česká média. Největší pokles stihnul televizní reklamu a výstavnictví. Sice nižším tempem než v minulosti, ale přese všechny nesnáze rostla jedině internetový reklama. Podle prezidenta AČRA M.K. Pavla Brabce peníze na trhu nechybí, firmy však vyvíjejí nelogické chování – vyčkávají a snižují investice do reklamy. Tato agentura má pod svými křídly asi 50 reklamních agentur s celkovým obratem 1,5 miliardy korun. „Jestliže reklama akceleruje obchod a ten teď vázne, tak samozřejmě na krizi reaguje i trh s reklamou. Pokles je znatelný nejenom v pocitech reklamních agentur, ale i absolutně v médiích, například u televize. Otázkou zůstává, zda ten pokles není spíše jakoby návrat k normálu, protože buďme upřímní, zažívali jsme tučná léta,“ řekl Brabec.
Méně ohroženy jsou podle Brabce ty agentury se širším záběrem (nabízející i vlastní produkční práce) než agentury specializované (třeba na reklamu v televizi). Pokles se pohybuje asi mezi 15 až 20 procenty, výjimečné nejsou ani vyšší. Najdou se ale i světlá místa, existují agentury hlásící růst tržeb, musí mít ovšem štěstí na dobré klienty. Primárně firmy šetří v oblasti „ostatních“ aktivit, jako jsou veletrhy. Nižší zájem zastihnul i největšího hráče v ČR – Veletrhy Brno, ty očekávají pokles hruba o desetinu. Pokles neušetřil ani v úterý zahájený veletrh EmbaxPrint (jedná se o mezinárodní veletrh obalu, tisku a marketingové komunikace), do Brna letos přijelo 350 vystavovatelů z 22 zemí, před dvěma lety to bylo o 200, resp. 5 více.