Motto: nikdo ještě nic přesně neví
Je modernizace systémů přínosem? Zahraju si na reportéra v rozhovoru s odborníkem na letadlové systémy:
Já: Je možné, že tak veliké a moderní letadlo, jakým je Airbus A330, poškodí blesk natolik, že není schopné dalšího letu?
On: po chvilce zaváhání – ano, zvláště tam, kde již všechno ovládají počítače a již není mechanické jištění, které měly ještě předchozí typy. Každý elektronický prvek má mnoho komponent, které zajišťují stále funkčnost při selhání nebo poruše některého z prvků, ale MUSÍ být něčím napájen.
Já: Jak je tedy možné, že se spekuluje o selhání všeho. Vždyť je přece mnoho záloh energií.
On: To je pravda, ale… Jestli blesk zasáhl tak, že všechny zdroje vypadly, pak je ještě trochu času na provoz na baterii, navíc tento stroj může na „čumáku“ vysunout vrtulku, která pohání generátorek, který by mohl udržet „životně“ funkce na delší dobu.
Já: Tak oč šlo?
On: Spekulace – musel blesk uhodit tam, kde došlo k likvidaci energetických bodů. Bez proudu nic nefunguje a není-li možnost napájet důležité prvky, pak…
Já: Pilot přece věděl, do čeho letí, to snad viděl na palubním radaru. To nemohl vystoupat nad bouřku?
On: To by byl nad bouřkou zde na kontinentu, ale nad oceánem jsou bouřky mnohem výše a takový stroj nemá šanci stoupat tak vysoko. Maximálně 41 000 stop.
Já: Děkuji
I milému čtenáři děkuji za přečtení tohoto fiktivního rozhovoru, který jsem si dovolil sesmolit.
Nemusí jít jen o blesk, ten /zpravidla/ letadlu tohoto typu příliš neublíží. Pokud se podíváme po dostupných faktech, tak víme že piloti naposledy hlásili velké turbulence a pak problém se zkratem v palubní síti. Už toto může znamenat vážná poškození trupu. Poté ještě asi čtyři minuty slyšela pozemní stanoviště jen hlášení z automatické nouzové hlásky o totálním výpadku všech systémů. Vzhledem k tomu, že tento přístroj je samostatná energeticky nezávislá jednotka, stejně jako flight rekodér odolná proti rozbití, můžeme jen spekulovat co se už v tuto chvíli dělo. Mohl to být jak úder blesku, pumový atentát, tak těžké poškození trupu letounu extrémním namáháním v turbulencích a následná explozivní dekomprese. Takže to co v tu dobu padalo do oceánu už třeba zdaleka nebylo letadlem, a možná z cestujících a posádky nikdo nežil. Pokud se najdou černé skřínky, tedy zmíněné fight recodery, vyšetřovací komise bude vědět víc. Nic nemění ale na tom, že toto je strašlivá tragedie…