Vysílání starších tuzemských seriálů v minulosti vždy zaručovalo stabilní zájem divácké obce. Jejich uvádění bývalo doménou České televize, která se ze zákona stará o archiválie své předchůdkyně – televize Československé. Práva na vysílání pořadů patřících mezi rodinné stříbro nechtěla prodávat jiným subjektům, které se tak musely spokojit s méně atraktivními kousky či ideologicky zabarvenými snímky. Komerční stanice (ve velké většině v minulosti TV Prima) však dokázaly odhadnout hlad obecenstva i po těchto „trezorových“ zapovězenostech a to se jim odměnilo nebývalou sledovaností. Tak se po dlouhých letech objevil na obrazovce personál sídlištní prodejny ze Ženy za pultem, osazenstvo projekční kanceláře z Inženýrské odysey i parta správných chlapíků – kombajnérů z Plechové kavalerie. Major Zeman se dokonce dokázal se svojí třicetiletou anabází dostat do veřejnoprávní i komerční televize.
Nyní se ledy lámou a Česká televize prodává vysílací práva i na klenoty ze svého archivu. TV Barrandov získala Hříšné lidi města pražského i následné Panoptikum města pražského, TV Nova na nedělní večery nasadí kultovní Chalupáře, chystá se i na reprízu Dobré vody. Před lety pro televizního lídra věc nevídaná. Tehdejší generální ředitel Vladimír Železný ve svých sobotních půlhodinových promluvách k národu stavěl Novu do pozice tahouna a inovátora obráceného programově dopředu a nehledícího do minulosti.
V éře, kdy jsou tuzemským divákům k dispozici desítky kanálů v češtině, přestává být mnohé z minulosti zapovězené. Jednotlivé stanice testují, co vše diváky zajímá, kam až ve své programové náplni mohou dojít. Propagandistické filmy bez okolků vysílají po celou dobu své existence například kabelové stanice CS Film či Nostalgia. Přetlak zájmu vysílatelů o nákup práv k tuzemské tvorbě vyvolal proces hledání jejich zdrojů. Archiv Československé televize patří k nejbohatším a zároveň nejvíce nedobytným.
Přesto se zájemcům podařilo některé výše zmíněné populární tituly zakoupit a obohatit jimi své vysílání. V současné složité době tím zabijí několik much jednou ranou. Nově třeba práva na Chalupáře vyjdou levněji než obsadit nedělní prime time svojí premiérovou původní tvorbou. Letní atmosféra seriálu se aktuálně hodí do schématu (i když o nasazení Nova uvažovala už počátkem letošního roku pro středeční prime time) a dále: léty prověřená klasika je jistotou, která vygeneruje potřebně silný podíl na publiku.
Tak se po dlouhých letech objevil na obrazovce personál sídlištní prodejny ze Ženy za pultem… Tolik citát z článku. A já bych jen doplnil, že se moc divím, že může ještě dnes na obrazovky přijít seriál s tou estébáckou udavačkou soudružkou Jiřinou Švorcovou v hlavní roli. Byla to táké i ona, která podepsala okupaci v roce 1968. A na tuhle lidskou zrůdu bych se měl koukat? Pěkně děkuju. Moc se divím, že se na našich obrazovkách neobjevil i Okres na severu se soudruhem Pláteníkem, kterého ztvárnil J. Moučka v civilu taky komunista jako Brno. Zkrátka je vidět, že i ve vedení našich sdělovacích prostředků je spousta překabátěných komunistů. Jinak by takové seriály dnes na obrazovky nemohly přijít. Dobře, možná namítnete, že se chovám stejně trezorově jako soudruzi komunisté, ale podle mě by se to vysílat nemělo. Je to totéž jako kdyby se vysílal seriál s nacistickým obsahem či nacihercem v hlavní roli. Jinak z té doby temna je i spousta krásných neideologicky zabarvených seriálů, například v článku vzpomenutí Chalupáři, Plechová kavalerie a nesmím zapomenout na náš snad nejpovedenější seriál Nemocnice na kraji města, filmy z dílny pánů Smoljaka a Svěráka, Arabelu, Návštěvníky, naše večerníčky z nichž nejraději mám náš jediný hraný večerníček Krkonošské pohádky, dále klasiky s Vlastou Burianem, Janem Werichem, Adinou Mandlovou, ano i tyhle černobílé staré filmy miluji. Máme spoustu kinematografických klenotů a není mi jasné proč jsou pomalu likvidovány kýči z USA, které jsou o ničem jenom o komerci. Mojí parketou je naše a evropská kinematografie.
Neřekl bych, že mi vadí staří soudruzi na obrazovce, pokud je to v retro vysílání starých seriálů. Mě vadí, pokud jsou na obrazovce z parlamentu nebo v Otázkách V.Moravce. To nikomu nevadí, ale jsou ochotní „kamenovat“ herce, který dostal, a dobře zahrál, roli starého typu esenbáka. Nikomu nedochází, že opakování je matkou moudrosti (nemyslím tím mnohonásobné současné reprízy na televizích)? To se nikdo ani nezamyslí nad tím, že třeba banány byly podpultovky, že jedině známý dostal svíčkovou atd. Shánění čehokoliv se v těch seriálech najde dost, tak si je v klidu shlédněme a radujme se, že to je za námi. SNAD!
P.S. mnoho drobných udavačů nebylo ani v KSČ, JEN záviděli….
Tři různé pohledy. Tedy budu se od vás lišit od obou. Ale začnu tím druhým příspěvkem. Jak známo televize není a nikdy nebyla realita. To platí stejně tak o té komunistické jako o té americké, tedy komunistický hrdina se vrhá s flaškou od vodky pod tank stejně jako ten americký Rambo nevím kam. Je to stejné. Ovšem to, že v komouškém seriálu občas zahlédnu, že někdo zháněl banány, tak z toho bych si zrovna příklad nebral. Osobně je mi i docela fuk, jestli ten či onen herec byl udavač nebo nebyl nebo do jaké míry s nimi spolupracoval. Ale vadí mi ty serialy sami o sobě, je to naprosto záměrné šíření nepravd už samou podstatou komunistického serialu, je to lživé vyprávění o komunismu. Ta doba byla tisíckrát horší a odpornější a jejich vtípky a srandičky mne na tam neuvěřitelně iritují ač mohou i být dobrým vtipem. Takhle to prostě nikdy nebylo. Je to vykreslení komunismu televizního, nikoli realného. Podle mého názoru by to mělo být na indexu, zakázáno a ležet to někde v trezoru. Nikoli proto, že tam hraje ten nebo onen, ale proto, že vše bylo úplně jinak, než tam popisují.