Po silné redukci hudebních pořadů v minulých letech nastala jistá stabilizace, zvýrazněná a podpořená i úpravou schématu od nového roku. Tak se s ryze hudebními pořady setkáme v pracovní dny zejména ve 22 hodin. Dnes se podíváme na první dvě várky potenciálních šiřitelů hudebních pořadů.
ČRo 1 – Radiožurnál
Po silné redukci hudebních pořadů v minulých letech nastala jistá stabilizace, zvýrazněná a podpořená i úpravou schématu od nového roku. Tak se s ryze hudebními pořady setkáme v pracovní dny zejména ve 22 hodin. I v tomto případě RŽ drží zásadu, že je zpravodajskou stanicí a tak 3 z pěti pořadů po 22 hodině jsou hitparády: PO-Oficiální česká albová hitparáda, ST-Česká dvanáctka (novinka M. Hrdinky) a PÁ-Hitparáda Českého rozhlasu. K této trojici se přidává v neděli po 20. hodině tradiční starodávná Formule Pop (hitparáda ČRo 1) uváděná H. Shánělovou.
Ve zbývajících dnech je v úterý ve 22 hod. pořad Dana Kohouta Naživo, což je v podstatě legalizace toho, co Kohout dělal v rámci Nočních proudů a s čím působil i na jiných stanicích a ve čtvrtek pořad Alternativa, uváděný Josefem Sedloněm – toto je zvlášť chvályhodný počin a doufám, že na ČRo1 dlouho vydrží.
V pátek se k těmto pořadům přidává půlhodinový informační Hudební telegraf ve 12.30, který je reprízován i v sobotu ve 20.05 a v pátečně sobotní noci (tedy v sobotu od 0.00 do 2.00) alespoň jedno vydání Nočního proudu, což už teď je, přiznejme si to, prostý Noční Radiožurnál s větším podílem hudby. Vybrané hudební pořady jsou reprízovány v sobotní a nedělní noci.
ČRo 1 tak v zásadě plní svou zpravodajskou úlohu i v oblasti hudby, ti kteří hledají informace o řekněme, nejstřednějším segmentu hudební scény, by mohli být uspokojeni, ale pro ty, kteří preferují hudbu a jen hudbu to samozřejmě není.
ČRo 3 – Vltava
Se slzou v oku vzpomínám na dávné a dávné doby, kdy byla Vltava vlajkovou lodí hudebních pořadů o populární hudbě. Během let se specializovala spíše na vážnou hudbu a mluvené slovo a tak příznivci „lehčích“ žánrů najdou jen několik odborně komentovaných jazzových pořadů: denně ve 2.00 Noční vlna jazzu a v 17.45 Jazzový podvečer a dále v prac. dny v 9.30 Jazzofon, který je v sobotu střídán v 8.00 Tipem pro jazzofily. V neděli přibývá ještě po půlnoci Jazzový klub a v sobotu a v neděli i ve 4.45 Jazzová snídaně. Jen namátkou několik jmen, která se mezi autory těchto pořadů vyskytují a která jsou zárukou kvality: Vladimír Truc, Antonín Matzner, Ondřej Konrád, Jana Koubková, Max Wittman, Aleš Benda, Vojtěch Hueber, Jiří Greinecker, Václav Bělohlavý, Lubomír Dorůžka, Luboš Zajíček, Aleš Opekar, Jan Beránek, Petr Dorůžka.
Zajímavou muziku spíše meditativního charakteru z hudebně vzdálených končin najdeme v pořadu Mezi drakem a hadem ve 3.00 ráno, ale „last but not least“ je bezesporu relativně nový pořad Čajovna, od pondělka do pátku v 19.00 , který přináší „hudbu a styl nové generace“ jak se píše v podtitulku a dlužno podotknout, že jednak skutečně přináší, ale také že poslouchat musí nová generace ochotná vstřebávat občas náročné hudební podněty a přemýšlet o nich.
Na třetí stanici Českého rozhlasu tedy objevíme převážně komentovanou snahu po uvádění prověřených hudebních kvalit. I ty mohou být zajímavé pro velmi mladé posluchače – tady se také ukáže, jak vážně a do hloubky to právě oni s hudbou myslí.
Do příštích dvou dílů zbývá ČRo 2 – Praha a „ideově“ dost blízká krajská studia ČRo 5, i když nejraději bychom psali o ČRo 4. Psát o ČRo 6 a 7 z tohoto hlediska je irelevantní.