Slovenský regulační orgán včera schválil žádost zástupců fotbalového klubu Spartak Trnava o televizní licenci. Tu získala spřízněná firma, která by mohla nabídnout fanouškům digitální televizní kanál věnovaný fotbalu, potažmo jejich klubu. V západních bohatých klubech jde o běžný standard, v našich podmínkách půjde zřejmě o výjimku.
Vše začalo v Manchestru…
Když slavný fotbalový klub Manchester United před dvanácti lety ohlásil start vůbec prvního klubového televizního kanálu na světě, vzbudilo to u veřejnosti výrazný ohlas. Dnes má podobnou televizi každý významnější fotbalový klub. Vysílání se mnohokrát objevuje i na jiných stanicích. Záznamy z MUTV nebo Barca TV dlouhodobě vysílají i některé sportovní kanály v ČR a na Slovensku, které podobný obsah využívají jako vhodnou programovou výplň.
Bylo tedy jen otázkou času, kdy se o něco podobné pokusí i některý zdejší fotbalový klub. V našich podmínkách je běžné videozpravodajství, přenosy nebo reportáže na internetu, ale dosud se žádný klub nerozhodl investovat do klasického televizního vysílání.
Přinese televize slávu fotbalu?
Slovenský fotbal si v posledních letech moc slávy neužil, a domácí liga nemá zrovna ukázkovou reputaci mezi fanoušky nebo odborníky. I proto může zprovoznění první čistě fotbalové televize pomoci propagovat tento sport a domácí ligu u fanoušků. Otázkou ale je, co může případná klubová televize vlastně nabídnout – pokud by se skutečně orientovala na dění jen v jednom klubu, asi by program nesršel atraktivitou.
Televize se patrně nemůže spoléhat na přímé přenosy. Ty se prodávají v balíku veřejnoprávní Slovenské televizi a jednotlivé kluby se o celkový výnos z televizních práv podělí. Nedá se předpokládat, že by se jeden fotbalový klub dobrovolně vzdal příjmu z tohoto řetězce, ani to, že by jemu spřízněná fotbalová televize nabídla podobný obnos financí, jaký může klub získat z prodeje práv jiné (větší) televizi. Nedá se ani spoléhat na to, že by klubová televize přinesla exkluzivní přenosy z pohárových soutěží A-týmu nebo z jiných akcí, o které mají zájem i celoplošné televize.
Motivuje nové médium i nové talenty?
V čem ale může být klubová televize užitečná, je propagace mládeže, případně dalších týmů klubu. Zatímco v Anglii je běžné, že na zápasy juniorských týmu chodí několikatisícové návštěvy, u nás jsme rádi, když se několik tisíc platících diváků sejde u standardního ligového zápasu. Nová televize by tak mohla propagovat i další týmy jednoho klubu. Mohla by prostřednictvím svého vysílání motivovat fanoušky i případné sponzory. V neposlední řadě by hromadila cenný obrazový archiv úspěchů a pamětných zápasů svého klubu, ke kterým by se mohla pravidelně vracet.
Otázkou ale je, jak přijmou novou televizi fotbaloví fanoušci. Většina z nich může mít přehnaná očekávání, neboť se přirozeně bude chtít podívat na zápasy svého týmu z pohodlí domova v televizi. Platí to zvlášť o lidech z blízkých obcí, neboť návštěva fotbalového zápasu zvláště večer (ale i přes víkend) mnohé odrazuje kvůli nedostatečně zkoordinované veřejné dopravě a návazným spojům. Pokud ale nová televize přímé přenosy nenabídne, nebo je nabídne jen ve velmi omezené kvalitě (například z jedné kamery), tak to může mnoho fanoušků popudit.
Na druhou stranu, televize by mohla paradoxně nabízet audiopřenosy, které by byly alternativou k videu. Podobným způsobem fungují některé menší satelitní televize v Itálii, které sledují fotbalové zápasy přes audioreportáže a na obrazovce jen aktualizují titulek s průběžným výsledkem, případně analyzují průběh s hosty ve studiu nebo na telefonu. Nemusí tak složitě řešit vysílací práva a fanoušci nepřijdou o dění na trávníku, byť jen zprostředkované od komentátorů.
Foto: obrazky.4ever.sk