Hudební pořady v rádiích – III.

radiotv22Na úvod poděkuji za reakce, zejména za ty věcné, které upozorňují na pořady, které jsem přehlédl nebo mohl přehlédnout. Vrátím se k nim v příslušných částech tohoto seriálku, některé jste psali přímo do diskuse, některé pouze mě. Jak jsem psal v minulých dílech, není hlavním cílem hodnotit, ale spíš upozornit, že hudební pořad není jen nepřetržitý hudební proud a usnadnit hledání takovéhoto pořadu. A také se budeme orientovat zejména na pořady z okolí hudby populární. Hned ale musím napravit větu, kterou jsem v minulém dílu šmahem odsunul ČRo 6 mezi „žvanivé“ stanice. Napsal mi Ladislav Kylar, odpovědný redaktor pořadu Radium, který je vysílán na ČRo 6:
„Dovoluji si Vás upozornit na pořad Radium, který běží v pondělí až patek večer od 20:30 do 21:00 na vlnách ČRo 6 a v neděli od 11:10 do 12:00 tamtéž. V rámci jeho programu najdete na „šestce“ i hudební porady. Konkrétně: pondělí – alternace hardcore a hiphop magazin, středa: elektronická a taneční scéna, pátek alternativní scéna. Bližší informace se najdete na http://www.rozhlas.cz/radium.
Původně tento porad vzniknul jako internetové medium -„stránky pro mladé“ – teprve časem se z toho vyvinulo dnešní vysílání v éteru a na internetu. Osobně bych byl velmi rád, kdyby to byl jakýsi
„zárodek“ bájné ČRo4, k tomu však je samozřejmě cesta ještě velmi dlouhá.“

ČRo 2 – Praha

Tato stanice má svou specializovanou relativně početnou hudební redakci s hudebními redaktory a přesunuly se na ní i některé pořady z ČRo 1. Na první pohled se ČRo 2 představuje spíše jako typ rodinné stanice, což bývá mylně zaměňováno za typ stanice pro seniory. Není tomu tak, i mladší posluchači se zájmem o hudební hodnoty (ovšem ne o hudební módnosti či výstřelky) by si své mohli najít.

Začněme popoledním (12.45) čtvrthodinovým pořadem Hudební reminiscence, který střídavě uvádějí S. Vebrová, O.Gottlieb, L.Tůma a Jan Beneš. Nepočítám-li pravidelnou dechovkovou půlhodinku v půl sedmé, přichází hudební pořady na řadu až večer, po jednadvacáté a pak po třiadvacáté hodině.

V 21.04 v pondělí uvádí J.Černý Libeček aneb Chutě hudebního kritika – autorský rukopis J.Černého je nezaměnitelný a jeho názory na hudbu a vkus také. Úterý má na starosti Gabriel Gössel a pořad Fonogram je spíše historicky dokumentační – má podtitul Výlety k počátkům populární hudby. V sudý čtvrtek (!) uvádí M.Prostějovský pořad o muzikálové hudbě – Muzikál expres. Sobotní pořad se jmenuje Písničky z druhého břehu a připravuje jej M.Šefl, střídá se s pořadem o slovenské hudbě. V neděli je na programu podobná lahůdka, jako v pondělí – ve 21.30 začínají Písničky po francouzsku, které připravuje písničkář, publicista a překladatel Jiří Dědeček. Zbývající dny jsou věnovány jiným hudebním žánrům – tzv. vyššímu populáru (koncertní populární hudbě), operetě a folklóru. Tyto pořady jsou pak reprízovány v nočním vysílání trvají necelou půlhodinu.

Po třiadvacáté hodině dostávají prostor padesátiminutové, spíše žánrové pořady. V pondělí Půlnoční country pohoda M.Černého, u které lze vystopovat rodokmen až k Country dostavníkům v pořadu Rytmus ze stanice Vltava osmdesátých let. M.Černý se střídá s brněnskou Irenou „Silence“ Přibylovou. Recepty proti samotě uvádí v úterý jazzová Jana Koubková a bývají to recepty dost originální, kdo Janu Koubkovou snad nezná, může být trochu překvapen. S ní (velice, velice zřídka) alternuje brněnský J.Prudil. Středeční pořad se jmenuje Řeč o hudbě a je dílem střídavě Ilji Kučery a I.Budweiserové.

Čtvrteční pořad Vladimíra Hadače nebo O. Svobody se jmenuje Napříč a má podtitul Hudba, kterou stojí za to poslouchat napříč žánry. Střídá se s pořadem brněnského Jiřího Vondráka Křížem krážem v podobné četnosti, jako se objevuje pořad J.Prudila. Tyto dva pořady vyžadují spíše připraveného posluchače. V pátek je na programu v podstatě již tradiční Černobílá mozaika Jana Spáleného, kterou znají i posluchači zaniklého rádia Alfa a byla ke slyšení též na ČRo1. Střídavě s tímto pořadem si přijdou na své příznivci folkové muziky – Jiří moravský Brabec uvádí z brněnského studia pořad Folková posluchárna. Je zajímavé srovnávat přístup k výběru a komentování hudby u profesionálního muzikanta (J.Spálený) a u textaře a publicisty (JmB). Samomluvy s hudbou můžete sledovat v sobotu po třiadvacáté a střídají se v nich např. J Stivín, L.Kosek, J.Hutka nebo J.Tichota. Jméno, významné pro pamětníky začátků diskoték v Čechách Oskara Gottlieba se pak vyskytuje v těchto pořadech v neděli pod trochu matoucím titulem Malá noční hudba. I z těchto pořadů jsou některé reprízovány po třetí hodině ranní v jiné dny.

Nejtěžší je zorientovat se ve zdánlivě pravidelném, ale pro obyčejného posluchače chaotickém cyklu střídání pořadů a autorů v těchto dvou večerních časech – to asi trochu posluchače odrazuje. Jak mi prozradil M.Jonák, vedoucí hudební redakce ČRo 2, základem celého problému se střídáním autorů v určitý den a hodinu je projekt s názvem Českomoravský večer, ke kterému se s Prahou spojují některá regionální studia (více v dalším dílu, který bude o ČRo 5) denně mezi 20,00 – 24,00. Principem je to, že do ustálených, zavedených řad jsou tu a tam, nikoliv pravidelně, vsouvány pořady vytvořené v regionálních studiích ČRo. Je to otázka nabídky, zachování žánrové zvyklosti toho kterého pořadu a zároveň vytvoření prostoru pro příspěvek regionů.

Po půlnoci najdeme i další sérii pořadů, ale upřímně řečeno, je to spíš pro ty, kteří si mohou pořady zaznamenat a poslechnout v méně drastickou dobu. Po jedné hodině noční začínají vesměs jazzové, bluesové či swingové pořady, které připravují např. J.Svátek nebo Max Wittmann. Dále kromě repríz výše uvedených večerních pořadů jsou ve čtvrtek jsou na programu od půl jedné v noci Ozvuky hitparády Českého rozhlasu, které uvádí Jitka Benešová a v neděli Relax – pořad Jana Beneše.

Sobota a neděle jsou na stanici Praha k hudbě štědré i na dalších místech dne. V sobotu prakticky co chvíli je nabízen nějaký komentovaný pohled na hudbu různých žánrů a různé délky i hloubky pohledu. Okolo tři čtvrtě na dvě Hudební cestopis a po něm pořad Ze světa krásných melodií, mezi třetí a čtvrtou uvádí stejnojmenný pořad O.Gottlieb, a po čtvrté odpolední pořad Staří ale dobří, ohlédnutí za hitparádami minulosti, a nejen jimi.

Folková muzika zazní i v nedělním odpoledním pořadu po 14.00 Toulavé boty, který připravují i krajská studia, a v neděli od 17 hodin Vysílá studio A s podtitulem Kronika rozhlasového Big bandu (dříve TOČR – a přes ten by se daly vystopovat nitky až k pořadům Kolotočr v rámci bloku 3×60 a to stereo na Vltavě přelomu sedmdesátých a osmdesátých let).
Nedělní večer uzavře ještě dvojice na jiném místě zmiňovaných pořadů po jednadvacáté, resp. po třiadvacáté hodině.

Suma sumárum, pro ty kdož rádi poslouchají nejen hudbu, ale i slovo o hudbě se toho najde i na druhém veřejnoprávním okruhu dost. Pravda, chce to vážnější , nadžánrový zájem o muziku, který se u posluchače dostavuje až po určitém nabažení se i jednoduššími formami prezentace hudby. Snad jen to neustálé hlídání některých nepravidelných začátků…

Opět připomínám, že si nekladu za cíl podat vyčerpávající informace, spíš navnadit a příště se podíváme do regionů.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .